Ricoh GR III - Compacte camera met veel updates

2 juni 2019, 19:43

De camera's van Ricoh zie je niet op iedere straathoek. En dit terwijl er toch een grote groep liefhebbers zweert bij de compacte GR-modellen. De GR III staat nu klaar en we zijn benieuwd of ook deze GR z'n fans weer gaat betoveren.

Vergeleken met de GR II van enkele jaren geleden zijn flink wat updates in deze III te ontdekken. Zo heeft de camera een nieuw objectief, een nieuwe sensor én een nieuwe processor. Die sensor is (net als bij de II) een voor dergelijke camera's erg grote aps-c-sensor. De body is ongeveer gelijk gebleven qua formaat en is ontzettend compact. Weet je niet wat voor een camera dit is, dan zul je hem inschalen als een huis-tuin-en-keuken-compactcamera. Dat is-ie echter niet, want dankzij die grote aps-c-sensor mag je een veel betere beeldkwaliteit verwachten. Daarover verderop meer.

Het ontwerp is erg clean en doet bijna 'stealth'-achtig aan. Alles is sober, zwart en grijs. De gebruikte materialen zijn van een goede kwaliteit en de camera houdt prettig vast. Gezien het bescheiden formaat is een polsbandje geen overbodige luxe.

Snel en soepel

De GR III is snel en soepel te bedienen. Een noviteit is de aanwezigheid van een touchscreen. Dat werkt prettig en snel. Ook het ontwerp en de logica van de menu's valt positief op. Een elektronische zoeker ontbreekt, maar optioneel kun je een optische zoeker bestellen. Fotograferen via het scherm gaat prima, al zou het fijn zijn geweest als je dat scherm ook kon kantelen of draaien.

De beelden zijn uitstekend qua scherpte, contrast en karakter. Steeds weer verrast de camera je met zijn fijne lens en sensor. Het vaste groothoekobjectief is met F 2,8 lekker lichtsterk en produceert bij close-ups ook een fraaie achtergrondonscherpte. Bij goed licht is scherpstellen in een split second gebeurd, maar onder uitdagendere lichtomstandigheden heeft het hybride (contrast- en fasedetectie) autofocussysteem er soms wat moeite mee. Fijn is de ingebouwde drieassige beeldstabilisatie. De ruisprestaties zijn ruim voldoende: pas bij hogere iso-waarden gooit ruis roet in het eten. Op videogebied moet de Ricoh GR III echter zijn meerdere erkennen in de concurrentie. De camera komt maximaal tot Full HD, waar 4K tegenwoordig toch de standaard is. Zeker in deze prijsklasse, want deze GR III is geen koopje. Ook de accucapaciteit is niet zijn sterkste punt.

Ricoh heeft met deze GR III een erg fijne camera neergezet. De beeldkwaliteit is top, net als de snelle en intuïtieve bediening. Die beeldkwaliteit is gekoppeld aan het compacte formaat hét argument om voor deze camera te kiezen. Er zijn ook minpunten, waardoor deze Ricoh niet iedereen zal aanspreken. Als je met die minpunten kunt leven, is de GR III een goede koop.

Relatief grote sensor
Compacte en lichte camera
Geen 4K-video