Review: Canon PowerShot SX70 HS

12 juli 2019, 12:32

Als je naar de specificaties van de Canon PowerShot SX70 HS kijkt, dan lijkt het dé ideale allround camera waarmee je zo ongeveer alle foto-situaties aankunt. Is dat ook zo?

Deze Canon PowerShot SX70 HS uit het superzoom-segment belooft de ideale camera te zijn. Compact, licht, met een enorm zoombereik én goede videomogelijkheden. De voorganger SX60 HS was aan de hand van hetzelfde recept gebouwd en is daarmee een trouwe metgezel van veel vakantiegangers.

Allround

Dat is ook meteen de meest voor de hand liggende toepassing van deze camera: vakantie. Door het enorme bereik van de 21-1365mm objectief heb je voor iedere situatie de juiste brandpuntsafstand bij de hand. Ondanks dat enorme bereik blijft de Canon erg compact en licht, zodat je hem gemakkelijk en zonder rugpijn meeneemt tijdens een dagje weg of vakantie. Hij weegt ongeveer net zoveel als een instap-spiegelreflexcamera. Veel groter is hij ook al niet en het uiterlijk is onmiskenbaar 'dslr' achtig. Maak overigens niet de fout te denken dat het een spiegelreflexcamera is, want dat is deze SX70 HS niet. Het is een compactcamera met een (relatief) kleine sensor van 1/2.3 inch. Dit zorgt ervoor dat de enorme zoomlens (en de hele camera) bescheiden van formaat kan blijven. De sensor is met deze afmetingen precies even groot als bij de voorganger SX60 HS, maar heeft wel meer megapixels aan boord: 20,3 tegenover 16. Dat is een voordeel als je grotere afdrukken wilt maken of wilt croppen in je beelden.

Zoals vaker het geval is in deze categorie camera's is het grootste voordeel ook gelijk het grootste nadeel. De kleine sensor - die dit concept in feite mogelijk maakt - zorgt er aan de andere kant voor dat de beeldkwaliteit wat tegenvalt. Fotografeer je in goed weer bij veel zon is er niets aan de hand en maak je ook met deze SX70 HS prachtige foto's. Wordt het weer slechter - zoals op een bewolkte dag of in de avond - dan komen de nadelen van deze relatief kleine sensor naar voren. Bij hogere ISO-waarden neemt de ruis toe. Ook de detaillering van je beelden heeft dan flink te leiden. De Canon PowerShot SX70 HS is dan ook een camera die vooral presteert bij goede lichtsituaties. Zijn die lichtomstandigheden ideaal, dan laat de camera zien dat hij prima foto's maakt met mooie kleuren, voldoende contrast en scherpte. Fijn is de aanwezige beeldstabilisatie. Zeker als je ver in gaat zoomen - en dat ga je natuurlijk - heb je veel voordeel van deze techniek.

De Canon PowerShot SX70 HS is de allround-camera die hij belooft te zijn. Het enorme zoombereik geeft je de mogelijkheid om zowel groothoekfoto's als tele-beelden te maken en de nieuwe 4K-videomogelijkheid maakt hem ook op videogebied bij de tijd. De kleine sensor - met meer megapixels - zorgt er echter voor dat de camera minder goed presteert bij slechte lichtomstandigheden. Zoek je een camera voor in de avond of voor binnenshuis? Kijk dan verder. Ben je geen al te kritische fotograaf en zoek je een ultra-veelzijdige camera voor een dagje weg naar het safaripark of voor het vastleggen van een vakantie naar een zonnig oord? Dan is deze - betaalbare - Canon PowerShot SX70 HS misschien wel precies wat je zoekt.

Groot zoombereik
Veelzijdige camera
Minder goed bij slecht licht