Review: Sony RX0 II

26 juli 2019, 14:29

De in 2017 geïntroduceerde Sony RX0 leek eigenlijk nergens op, in de goede zin des woords. Nu is er een RX0 II die extra functionaliteiten en gebruiksgemak brengt. Tijd voor een hernieuwde kennismaking!

Bij de meeste camera's is meteen duidelijk in welk 'hokje' ze geplaatst moeten worden. Bij de Sony RX0 ligt dat anders. Sony zelf noemt de RX0 liever geen actioncam, de benaming die voor veel mensen nog het meest voor de hand ligt bij het zien van het donkere 'blokje'. Die term doet de RX0 ook zeker tekort. In feite is dit een extreem compacte compactcamera die door zijn uiterlijk, omvang en functionaliteiten sterk op een actioncam lijkt. Laat je echter niet foppen, want binnenin zit een zeer serieuze sensor van 1inch-formaat met 15,3 megapixel. Dat resulteert in veel betere beelden dan wat doorgaans uit een actioncam komt rollen. Kleuren, detail en contrast zijn gewoon goed en doen niet onder voor beelden uit bijvoorbeeld de RX100-serie.

De sensor en de 24mm-groothoeklens (omgerekend naar fullframe) met lichtsterkte F 4 zijn gehandhaafd. Nieuw zijn de mogelijkheid tot filmen in 4K-resolutie (30 fps) en het handige uitklapbare scherm achterop. Filmen in 4K kon overigens ook met het oermodel, maar enkel met een externe recorder. Nu kan dat intern, wat de RX0 II een duidelijke voorsprong op diens voorganger geeft. Ook belangrijk is de toevoeging van beeldstabilisatie, waardoor 4K-beelden mooi vloeiend opgenomen worden. Leuk is de Super Slow Motion-functie met maar liefst 1000 beelden per seconde.

Ultracompact doosje

De maten zijn ongeveer gelijk gebleven. Al is de RX0 II iets gegroeid door het kantelbare scherm, het blijft nog steeds een ultracompact doosje dat probleemloos in jas, tas of zak past. Door die compacte maten en de uitgebreide mogelijkheden word je wel geconfronteerd met een menu met een heel erg klein lettertype. Daar moet je even aan wennen, zeker als je grote handen hebt.
Het kantelbare scherm is een erg goede toevoeging, vooral bij filmen of fotograferen vanuit 'ongemakkelijke' standpunten. Het scherm kan ook 180 graden omklappen, waardoor de RX0 II een ideale camera voor vloggers is geworden. De RX0 II is onverminderd degelijk gebouwd. Hij kan onder water en is bestand tegen stof en zand of een val van maximaal twee meter. Sony zet met de RX0-serie in op professioneel gebruik. Zo is de camera te koppelen aan andere RX0 II's, met een speciaal (afzonderlijk) systeem zelfs tot wel 100 stuks!
[img]

Deze RX0 II lijkt veel op zijn voorganger, maar biedt op belangrijke vlakken nét even wat meer. Interne 4K-video en het fijne uitklapscherm zijn waardevolle verbeteringen. Ook deze tweede versie van de RX0 blijft daarmee een erg bijzondere en verrassende compactcamera.

Extreem compacte en degelijke camera
Relatief grote en goede sensor
Hoge prijs