Review: Canon PowerShot G7 X Mark III

6 augustus 2019, 10:45

De derde versie van de PowerShot G7 X van Canon is een compact werkpaard voor filmers en vloggers. Wat heeft deze derde loot aan de G7-stam hun te bieden?

De Canon PowerShot G7 X is al jaren een populair cameramodel onder filmers en vloggers. Door de compacte maten, goede prestaties en het omklapbare scherm is het een ideaal werkpaard voor eenieder die zichzelf of zijn of haar leven filmt. Die doelgroep wordt natuurlijk steeds groter, wat aanleiding was om de G7 X nogmaals te verbeteren.

Die verbeteringen zijn best wel groot. Aan de buitenzijde zijn geen schokkende vernieuwingen zichtbaar, maar binnenin vind je een 'stacked' 1inch-sensor die 20,1-megapixelbeelden aflevert, gekoppeld aan de bekende DIGIC 8-beeldprocessor. Die geeft een hoop rekenkracht, waardoor de Mark III sneller is dan zijn voorganger. Zo schiet je tot 30 beelden per seconde en is de autofocus razendsnel.
Een belangrijk verschil met de voorganger én veel andere Canon-camera's is de beschikbaarheid van 4K-video zonder 'crop'. Verder kun je livestreamen naar je YouTube-kanaal en is een microfooningang aanwezig. Canon zet duidelijk vol in op de vloggers van deze wereld. Ook heeft Canon het mechanisme van het kantelbare scherm opnieuw bekeken en verstevigd. Het veelzijdige zoomobjectief (omgerekend 24-100 mm) heeft een lichtsterkte van F 1,8 tot F 2,8, zodat je ook in minder ideale lichtomstandigheden uit de voeten kunt en kunt spelen met scherpte en onscherpte.

Fraaie beeldkwaliteit

De sensor en het ingebouwde objectief leveren samen een fraaie beeldkwaliteit. Beelden zijn scherp en contrastrijk en ogen krachtig. Het dynamisch bereik biedt ruimte genoeg en over het algemeen worden beeldfouten goed gecorrigeerd. In lichte partijen en bij grote contrasten is hier en daar een spoor van chromatische aberratie te ontdekken, maar zeker voor dergelijke camera's is de optische kwaliteit bovengemiddeld. De aanwezige beeldruis wordt pas rond iso 1200 storend, waardoor je voldoende marge hebt om ook in minder ideale lichtomhttps://admin.zoom.nl/index.php?atklevel=1&atkprevlevel=3&atkstackid=5d6f78fc0cb4b&&image_id=images.id%3D%2728683%27#standigheden te fotograferen en te filmen.
De camera is uitgevoerd in een goede kwaliteit kunststof en alle knoppen en bewegende delen voelen stevig en duurzaam aan. Jammer dat geen elektronische zoeker aan boord is, evenmin als een aansluiting voor een externe zoeker. De camera voelt snel aan en is erg goed bij de les. Scherpstellen gaat razendsnel en kan ook via het touchscreen.

Deze Mark III is op veel vlakken verbeterd ten opzichte van de voorganger. De camera reageert razendsnel, heeft een veelzijdig zoomobjectief en levert beelden met een prima kwaliteit af. Filmers profiteren van 4K-video zonder crop, het kantelbare scherm, de microfooningang en de mogelijkheid tot livestreamen. Het zal daarom geen verrassing zijn als deze derde G7 X een groot succes wordt bij die filmende doelgroep.

Ideaal voor vloggen
Goede allrounder
Geen zoeker