Review: Olympus Tough TG-6 © IDG NL

1 november 2019, 17:49

De Tough-serie van Olympus staat al jaren garant voor camera's die zonder problemen overleven in moeilijke omstandigheden. Water, wind, stof en zand zijn geen probleem voor deze 'outdoorcamera's'. De nieuwste variant is de Tough TG-6. Hoe avontuurlijk is deze Olympus?

Ben jij een fotograaf die zijn of haar camera keer op keer laat vallen, in de vrieskou buiten laat liggen of per ongeluk meeneemt in het zwembad? Dan is deze Olympus Tough TG-6 echt iets voor jou. De Tough-serie van Olympus staat al jarenlang bekend als een van de beste - zo niet de beste - modellen outdoorcamera's die je kunt kopen. Daarmee is deze camera natuurlijk niet bedoeld voor klunzige fotografen - al hebben die er waarschijnlijk wel profijt van. Deze camera is allereerst bestemd voor avontuurlijke fotografen die hun camera overal mee naartoe willen nemen zonder bang te hoeven zijn voor water, zand, wind en ruw terrein. Hij is tot 15 meter waterdicht, overleeft een val van maximaal 2,1 meter hoogte en heeft geen moeite met vrieskou tot 10 graden onder nul.

Evolutie

Deze Tough TG-6 is de opvolger van de Tough TG-5 en is in vergelijking met die voorganger eerder een evolutie dan een revolutie. De camera ziet er bijvoorbeeld min of meer hetzelfde uit en is technisch gezien ook grotendeels gelijk. Toch zijn er wel degelijk verschillen. Zo is het display vernieuwd waarbij de schermresolutie is verdubbeld. Dat is een fijne update, zeker gezien het feit dat deze Olympus geen zoeker heeft. Fotograferen dient dus altijd te gebeuren via het scherm en hoe beter dat scherm is, hoe beter je kunt fotograferen. Andere handige updates zijn extra witbalansopties voor onderwaterbeelden, verfijnde macromodi en een nieuwe coating tegen overstraling en problemen met invallend zonlicht.

De Olympus Tough TG-6 heeft net zoals z'n voorgangers een kleine sensor met relatief weinig megapixels. Die relatief lage resolutie van 12 megapixels pakt gunstig uit voor de prestaties bij weinig licht. De ruisprestaties zijn, afgezet tegen het sensorformaat, dan ook prima. Verwacht echter geen wonderen op het gebied van beeldkwaliteit en dynamisch bereik, want het sensorformaat blijft wat dat betreft een beperkende factor. Fijn is de lichtsterkte (F 2-4,9) van het objectief. Ook het bereik is met omgerekend 25 tot 100 mm prima en biedt je volop mogelijkheden. Scherpstellen kan zelfs tot op 1 centimeter afstand, waardoor je de meest verrassende macrofoto's kunt maken.

De Olympus Tough TG-6 is een robuuste camera die vol zit met functies om je avonturen zo goed mogelijk vast te leggen. Hij overleeft onder de meest ongunstige omstandigheden en geeft het vertrouwen dat de foto's ondanks weer, wind, water en ruig terrein veilig zijn. De relatief kleine sensor levert prima foto's af, al zou een grotere sensor de prestaties naar een hoger plan kunnen tillen. Al met al is deze Tough TG-6 een uitstekende outdoorcamera die net weer een stukje beter is dan de TG-5. Voor wie zo'n TG-5 heeft, is het door de bescheiden update misschien niet direct noodzakelijk om over te stappen. Voor wie nieuw in de markt is voor een dergelijke camera is deze Tough TG-6 echter een aanbieding die zeer serieus bekeken moet worden.

Kan overal tegen
Maakt prima foto's en video's
Kleine sensor