Review: Canon EOS M6 Mark II © IDG NL

16 november 2019, 18:15

Tegelijk met de EOS 90D werd ook de tweede versie van de EOS M6 voorgesteld. Dat is een spiegelloze systeemcamera die op veel vlakken overeenkomsten vertoont met de spiegelreflex EOS 90D, maar natuurlijk een totaal ander karakter heeft. Hoe bevalt deze tweede EOS M6?

De meest in het oog springende overeenkomst met de EOS 90D is de sensor. Die levert niet minder dan 32,5 megapixel en dat is - zeker gezien het aps-c-sensorformaat - erg veel. Verder is ook de bekende DIGIC 8-processor present. Doordat er geen spiegelmechanisme op en neer hoeft te klappen bij het maken van een foto, is de EOS M6 Mark II in het voordeel als het gaat om snelheid. Vergeleken met de EOS 90D is hij een stuk sneller, tot wel 30 beelden per seconde. Daarbij moet gezegd worden dat die beelden in dat geval kleiner van stuk zijn: ongeveer 18 megapixels. Wil je de volle resolutie mét gebruik van autofocus, dan blijft de teller steken op 14 beelden per seconde. Nog steeds een uitstekende score, waarmee deze camera prima geschikt is voor dynamische fotografie.

Detailrijke foto's

Net als bij de voorganger ontbreekt bij de EOS M6 Mark II de elektronische zoeker, die verschillende concurrenten wel standaard aan boord hebben. De camera blijft er echter mooi compact door. Voor fotografen die graag de zoeker gebruiken, heeft Canon een oplossing: de los verkrijgbare EVF-DC2. Het is heel persoonlijk of die ontbrekende zoeker een plus- of een minpunt is, maar er valt desgewenst aan te komen. Tegen meerprijs, dat wel. Voor de vloggers: het scherm achterop kantelt naar boven en is dus prima te gebruiken als de camera op statief staat.

Evenals bij de EOS 90D is de nieuwe sensor prima op zijn taak berekend. De hoge sensorresolutie resulteert in detailrijke foto's met fijne kleuren en een (voor de meeste situaties) prima dynamisch bereik. Meer megapixels betekent vaak een groter risico op ruis, maar dat gevaar heeft Canon gelukkig prima beteugeld. De ruisprestaties zijn niet baanbrekend goed, maar uitstekend bruikbaar in de praktijk. De bestanden zijn natuurlijk best wel groot, iets om rekening mee te houden als je deze camera zou willen aanschaffen.

Uiteraard heeft ook deze spiegelloze Canon de beschikking over het fijne Dual Pixel CMOS AF, waarmee de camera soepel en vooral erg accuraat scherpstelt. Soms heeft de camera (lees: de processor) echter moeite om het snelle tempo in de burstmodus bij te benen. Filmen kan de M6 Mark II vanzelfsprekend ook, ook in 4K-resolutie. De beelden zijn over het algemeen prima, maar missen de scherpte en detaillering van sommige concurrenten. Ook is het niet mogelijk om in 24p te filmen, wat in de toekomst overigens wel mogelijk wordt na een firmware-update.

Bekijk voorbeeldfoto's op www.zoom.nl

Snel
Fijne sensor met hoge resolutie