Review: Olympus OM-D E-M1X © IDG NL

29 november 2019, 19:30

Sinds Panasonic met de S1-reeks ook fullframe-camera's maakt, is Olympus nog de enige fabrikant die focust op het Micro Four Thirds-systeem (MFT). Topmodel is de indrukwekkende OM-D E-M1X. Hoe goed is deze kostbare MFT-camera?

Olympus overtuigt al jaren met uitstekende camera's, zonder uitzondering goed gebouwd en doordacht in elkaar gezet. Met de OM-D E-M1 Mark II liet de Japanse fabrikant zien ook te snappen hoe je een snelle professionele camera bouwt. Met deze E-M1X doen ze dat kunstje nog eens over, maar dan met nóg meer professionaliteit in gedachten. Dit moet een werkpaard voor professionals zijn.

Allereerst valt het grote formaat op, zeker voor een camera met MFT-sensor. De camera is qua maatvoering vergelijkbaar met een flinke spiegelreflex, maar wel een stukje platter. Doordat ook flinke teleobjectieven bij Olympus relatief klein zijn, is deze body voor elk objectief een geschikte metgezel. De balans qua omvang en gewicht raakt nooit zoek, wat bij concurrenten soms wel het geval is. Sowieso ben je bij Olympus aan het goede adres voor een compact en veelzijdig systeem.

De E-M1X is een ontzettend fijne camera om mee te werken. Hij voelt alert, snel en betrouwbaar aan. De camerabediening is logisch en voelt snel vertrouwd, ook al ben je een ander cameramerk gewend. De bediening is intuïtief doordat veel knoppen een eigen 'feel' hebben, zodat je ze op de tast kunt vinden. Dat is echt een aspect waaraan je kunt zien dat ze bij Olympus weten wat ze doen.

Sterke punten

Een unieke eigenschap van de E-M1X is de beeldstabilisatie. Niet als zodanig natuurlijk, maar de stabilisatie in deze Olympus werkt echt enorm goed. De maker stelt dat je zeven à zevenenhalve stop winst (met specifieke objectieven) behaalt. Dat is enorm en levert in de praktijk een groot voordeel op. Je kunt met deze camera uit de hand blijven fotograferen als andere fotografen naar een statief grijpen. Een ander sterk punt is de accu. Doordat de batterijgrip in de camera geïntegreerd is, heb je de beschikking over een enorme reserve aan batterijkracht. Je komt dus niet snel zonder power te zitten.

De beeldkwaliteit is uitstekend, zeker gezien de relatief kleine sensor. Details, scherpte en beeldindruk zijn erg goed en ook het dynamisch bereik is voor veel fotografen meer dan toereikend.

De Olympus OM-D E-M1X is een razendsnelle, goed doordachte camera die overtuigt door z'n intuïtieve bediening, stevige uitvoering en fantastische beeldstabilisatie. De beeldkwaliteit ligt op een hoog niveau, maar de MFT-sensor blijft relatief klein en het dynamisch bereik is kleiner dan bij camera's met een vergelijkbare prijs. Veel Olympus-fotografen kiezen echter bewust voor dit sensorformaat, en voor hen is dit de ultieme camera.

Snel en professioneel
Uitstekende ergonomie
voor MFT relatief groot en zwaar