Review: Canon EOS M200

4 januari 2020, 08:56

De EOS M200 is de opvolger van de EOS M100. Onder deze naam biedt Canon een betaalbare systeemcamera met een aps-c-sensor aan boord aan. We kijken wat deze instap-M in de aanbieding heeft.

Canon richt zich met dit model op fotografen die ervaring hebben opgedaan met hun smartphone en de mogelijkheden verder willen ontdekken met een 'echte' camera met een grotere sensor. Daarnaast heeft de EOS M200 ook veel te bieden voor wie graag vlogt. Het grootste verschil met de smartphone is natuurlijk de relatief veel grotere sensor. Een aps-c-sensor in een instapmodel systeemcamera met deze prijs is een groot pluspunt en een voordeel tegenover de concurrentie.

Vergeleken met z'n voorganger vormt deze EOS M200 geen opzienbarende revolutie, maar eerder een subtiele maar waardevolle evolutie. Het grootste verschil is de nieuwe en krachtigere processor: de DIGIC 8. De flinke rekenkracht maakt het mogelijk om in 4K te filmen en om oog-autofocus te gebruiken. Die oog-AF werkt prima in de praktijk.

Vertrouwd

Een groot pluspunt is dat de camera je (indien gewenst) helemaal aan de hand meeneemt bij het fotograferen. Voor de doelgroep is dat natuurlijk een pre. Zo zijn er diverse modi die je automatisch of semiautomatisch aan je beelden helpen, waarbij de camera precies uitlegt wat hij doet en je daarnaast ook de controle geeft om de beelden naar eigen smaak aan te passen. Zo kun je de helderheid, kleuren en 'wazigheid' van je achtergrond aanpassen via 'sliders': smartphone-achtige controle-elementen op het fijne touchscreen. Daardoor voelt deze ervaring voor veel smartphonefotografen vertrouwd aan. De algehele bediening is overigens helder, eenvoudig en intuïtief.

De relatief grote sensor zorgt voor een fijne beeldkwaliteit. De beelden zijn prima qua grootte (24 megapixels) en voor ieder doel geschikt, van gebruik op internet tot afdrukken op (niet al te) groot formaat. Kleuren, contrasten en scherpte voldoen voor veel fotografen prima. De ruisreductie is naar onze smaak standaard wat te sterk in de jpeg-bestanden, maar die kun je in het menu terugschroeven.
Naast andere Full HD- en HD-opties biedt de M200 ook 4K-video, zij het met een 'gecropt' beeld. Ook laat de Dual Pixel CMOS AF voor soepele scherpstelling dan verstek gaan, waardoor de bruikbaarheid van de 4K-mogelijkheden in de praktijk wat tegenvalt. Filmen in Full HD geeft de gemiddelde gebruiker waarschijnlijk meer voldoening. Vloggen gaat overigens prima: het scherm klapt gemakkelijk omhoog en er zit een record-knop op het touchscreen, zodat je niet onhandig op de tast moet zoeken naar de rode knop op de achterkant.

Al met al is deze EOS M200 een interessante en betaalbare camera voor instappende fotografen en filmers, met een eenvoudige en intuïtieve bediening en een verrassende beeldkwaliteit door de relatief grote sensor.

Bekijk voorbeeldfoto's op www.zoom.nl

Eenvoudige en behulpzame interface
relatief grote sensor