Review: Nikon Z 50

15 januari 2020, 09:01

Na de fullframe Z 6 en Z 7 telt de Z-dynastie van Nikon nu ook een systeemcamera met een sensor van het kleinere aps-c-formaat: de Z 50. Hoe goed is deze 'baby-Z'?

De Z-serie is belangrijk voor Nikon. Na de introductie van de Z 6 en Z 7 en een reeks objectieven is er nu een derde cameramodel. De Z 50 rondt het gamma naar beneden toe af door z'n kleinere sensor. Daarnaast is hij ook kleiner, lichter én betaalbaarder.

Hoe goed een camera is, heeft niet uitsluitend te maken met de beeldkwaliteit, de resolutie of de scherpte van de beelden. De totaalervaring van ergonomie, gevoel, kwaliteit én beeldkwaliteit is veel belangrijker. De Z 50 scoort hier gewoon ontzettend goed, want hij heeft dezelfde uitstekende grip als z'n grotere familieleden. Dat zijn erg fijne camera's in gebruik, en dat is deze Z 50 ook. Hij voelt scherp, alert en snel aan: kwaliteiten die grotendeels bepalen of je prettig met een camera werkt of juist niet. Naast de fijne grip voelt de camera vertrouwd aan (zeker voor wie eerder een Z-camera heeft gebruikt) en de meeste knoppen zitten waar je ze verwacht. De meeste, want bij de Z 50 heeft Nikon een aantal knoppen verwerkt in het display. Niet in het display zelf, maar 'verzonken' achter glas op het vlak waar zich ook het scherm bevindt. Dat kost wat gewenning, want je kunt die knoppen niet fysiek voelen. Een joystick zoals bij de Z 6 en Z 7 wordt gemist, met name voor de verplaatsing van het scherpstelpunt.

Serieus

Fotograferen met de Z 50 gaat soepel, snel en vertrouwd. De camera is goed gebouwd en voelt serieus aan. Voor de kleinere sensor heeft Nikon speciaal twee objectieven ontwikkeld, maar uiteraard zijn ook andere Z-objectieven en (via een adapter) de 'gewone' Nikon-objectieven te gebruiken. De elektronische zoeker geeft een scherp en erg helder beeld. Niet zo helder als bij de Z 6 en Z 7, maar verschil moet er blijven.

De autofocus werkt accuraat en voldoende snel, maar mist de finesse van bijvoorbeeld hedendaagse Sony-camera's. De beeldkwaliteit ligt op een hoog niveau en is zeker toereikend voor het gros van de gebruikers. De beelden zijn helder en scherp en hebben een aangenaam laag ruisniveau bij lage iso-waarden. Uiteraard neemt de ruis bij hogere iso-waarden toe, maar dit blijft alleszins binnen de perken en de ruisprestaties zijn in deze klasse zeker ruimschoots voldoende.

Nikon is erin geslaagd het DNA van de andere Z-camera's in dit model in te bouwen. Grip, ergonomie en gebruiksgemak staan op een hoog niveau en de beeldkwaliteit is ook verrassend goed. Al met al een veelbelovende camera!

Bekijk voorbeeldfoto's op www.zoom.nl

Fijne ergonomie en grip
Nog weinig DX-objectieven met Z-vatting beschikbaar