Review: Sigma fp

25 januari 2020, 09:13

Als Sigma een camera maakt, weet je bij voorbaat dat het geen doorsneetoestel is. De nieuwe fp is een fullframe-systeemcamera en op allerlei vlakken bijzonder. Maar is de fp ook bijzonder goed?

Niet iedereen weet dat Sigma ook camera's maakt. Dat doen ze echter al jaren, maar steeds op hun eigen, onconventionele en zeer specifieke manier. Vaak opvallend van vorm, sterk gefocust op enkele aspecten en veelal voorzien van een bijzondere meerlaags Foveon-sensor.

De fp is daar geen uitzondering op, al zijn enkele aspecten wat gewoner dan bij voorgaande Sigma-camera's. Om te beginnen de sensor: dit is namelijk een fullframe-sensor (24,6 megapixel) met traditionele opbouw. Daarnaast is deze Sigma de eerste Sigma-camera met een L-vatting. Deze vatting is het resultaat van een alliantie tussen Leica, Panasonic en Sigma, waardoor het platform al bij de introductie van deze fp voor de meeste fotografen een prima palet aan objectieven bevat. Dat de nieuweling minder onconventioneel is dan voorgaande Sigma-camera's, is geen slechte zaak. Dit zal ervoor zorgen dat deze fp een bredere doelgroep aanspreekt en dus bij meer fotografen (en filmers!) in de tas belandt.

Eigenwijs

Hoewel de fp (wat staat voor fortissimo/pianissimo) dus wat 'gewoner' is geworden dan bijvoorbeeld de sd Quattro, is het nog steeds een ontzettend eigenwijze camera. Dat zie je meteen, want hij heeft niet veel op met de traditionele cameravorm. De fp lijkt nog het meest op een klein doosje waar je naar wens en behoefte elementen aan kunt koppelen om de camera helemaal te personaliseren. Zo heeft de camera standaard geen grote grip en ook geen zoeker. Eigenlijk heel logisch, want de fp is bijzonder geschikt voor gebruik als (professionele) videocamera. De fp is uitermate modulair en Sigma heeft daar alle producten voor beschikbaar. Dat betekent dat deze fp al bij introductie een compleet platform is, en dus veel meer dan alleen een nieuwe camerabody.

Maak echter niet de fout te denken dat deze fp puur een videocamera is, gericht op kleine productiebedrijven en zelfstandigen. Daarnaast is het ook een erg capabele fotocamera. Wisselen tussen video en foto gaat overigens erg fijn via de bovenzijde.

De camera is klein (de kleinste fullframe-systeemcamera van dit moment) en krachtig. De fullframe-sensor levert uitstekende beelden af die overtuigen qua scherpte, diepgang en contrast. Het dynamisch bereik is ook prima en in lijn met wat de concurrentie biedt. Gekoppeld aan een van de vele objectieven met L-vatting kun je prachtige rijke beelden maken. Combineer dat met de verregaande personalisatiemogelijkheden, de krachtige videofuncties en de vele accessoires en we durven te stellen dat deze Sigma fp de populairste Sigma-camera tot nu toe zal blijken.

Modulair systeem voor fotograaf en filmer
Onderdelen zoals grip en zoeker optioneel tegen meerprijs

Score: 8