Review: Fujifilm X100V

24 april 2020, 10:13

De Fujifilm X100V is het vijfde model in de reeks X100-camera's die Fujifilm sinds 2010 op de markt brengt. Deze X100V is een prachtig staaltje ontwerp en techniek voor de stijlvolle (straat)fotograaf. Is-ie net zo goed als-ie eruitziet ...?

De X100V heeft een meetzoeker-achtig ontwerp met de zoeker linksboven op de body, net zoals een echte meetzoekercamera zoals de Leica-M-modellen, van oudsher favoriet bij straatfotografen. Waarschijnlijk is van een afstandje moeilijk te zien of het een kostbare Leica of deze Fujifilm betreft; dat is een compliment. Van dichtbij zie je het verschil natuurlijk wel, al moet gezegd worden dat de Fujifilm prachtig is afgewerkt. Materiaalkeuze, verwerking en ontwerp stralen klasse uit.

De X100V is dus de vijfde generatie X100, waarbij de 'V' in de naam staat voor het Romeinse cijfer vijf. Deze stijlbreuk heeft een goede reden. Als de oude naamgeving gevolgd was, zou deze camera namelijk exact dezelfde naam hebben gehad als zijn voorganger, alleen stond de F dan voor 'Five' in plaats van 'Four'.

Flinke vooruitgang

Vergeleken met die voorganger is deze V een flinke vooruitgang. Intern is de X100V op veel vlakken gelijk aan de andere topmodellen van Fujifilm in het aps-c-segment. Zo zijn de beeldsensor en beeldprocessor uit de X-Pro3 en X-T4 present. De X100V is dan ook een zogenoemd premiummodel, waar je optimale prestaties van kunt verwachten.

Verder is er een nieuwe versie van het bekende 23mm-objectief, dat 'vast' op deze X100V zit. Je kunt dus, net als bij de eerdere modellen, niet van objectief wisselen. Wel heeft het objectief een flinke update gekregen. Het heet dan ook Fujinon 23mm f/2 II. De veranderingen betreffen vooral het optische ontwerp - de binnenkant dus. De technici hebben de constructie nog eens bekeken, en een extra asferisch element toegevoegd dat voor een nog hogere beeldkwaliteit dient te zorgen.

Die beeldkwaliteit lag bij de X100F al op een hoog niveau en is bij de X100V verder verbeterd. De camera heeft een prachtige beeldverwerking en het objectief tekent heerlijk scherp en contrastrijk. De jpeg-bestanden zijn al top, mede door de van Fujifilm bekende filmsimulaties. Wil je meer controle, dan kun je uiteraard ook in raw schieten. Het dynamisch bereik is van hoog niveau en ook de ruiswaarden blijven prima binnen de marges.

Het aantrekkelijke van dit model zit hem in het feit dat het een erg compacte camera is, die toch grootse prestaties en kwaliteit in huis heeft. Het is een camera voor fotografen die gevoelig zijn voor stijl, maar daarnaast ook fotografisch de nodige kwaliteiten verlangen. De X100V biedt dat volop, maar tegen een stevige prijs. Vergelijkbare camera's zijn echter schaars. Daarom zal deze X100V voor een specifiek koperspubliek zijn geld dubbel en dwars waard zijn.

Prachtig van ontwerp en uitvoering
Geavanceerde techniek
Hoge prijs