Review: Sony ZV-1 © IDG NL

26 mei 2020, 16:00

De Sony RX100-reeks is al jarenlang erg populair. Kwaliteit in een compacte jas spreekt veel fotografen én filmers aan. Die laatsten hebben geluk, want Sony komt nu met een speciale video-uitvoering: de ZV-1. Een potentiële Oscarwinnaar?

De nieuwe ZV-1 bevat kenmerken van diverse Sony-camera's, maar lijkt nog het meest op de RX100 VII. Verder vind je elementen terug uit de RX100 V(A). Dat betekent een 1inch-sensor met 20,1 megapixel, de meest recente BIONZ X-processor, een erg uitgebreid autofocussysteem, een lichtsterk (F1,8-2,8) objectief met een bereik van omgerekend 24 tot 70 mm en maximaal 24 foto's per seconde. Puike prestaties dus. En dat allemaal in een compacte behuizing.

Extra aandacht

Maar er is meer. Bij deze ZV-1 krijgt vooral de videokant extra aandacht. Zo is de grip groter gemaakt voor betere controle en is een professionele microfoon ingebouwd. Standaard wordt een windkap ('dead cat') meegeleverd tegen windgeruis. Een prima zet, al ziet dit er eenmaal geïnstalleerd wat gek uit, doordat de camera een soort bontmuts op lijkt te hebben. Het werkt echter uitstekend en dat is waar het om draait. Verder is een flitsschoen aanwezig, die anders ontbreekt bij de RX100-serie. Zo kun je dus een externe flitser gebruiken, of een opzetmicrofoon voor nóg beter geluid.

Aan de bovenzijde is veel plaats ingeruimd voor de rode videoknop, waardoor je deze gemakkelijk kunt vinden. De opklapbare elektronische zoeker van andere modellen is nergens te bekennen, maar dat is voor de doelgroep waarschijnlijk geen probleem. Het scherm draait trouwens alle kanten op. Ook is een ND-filter ingebouwd, kan de ZV-1 livestreamen en is de maximale filmduur niet beperkt. De camera kan opgeladen worden terwijl deze aan het werk is, bijvoorbeeld via een powerbank.

Interessant is ook het 'bokeh-effect' dat je via een eenvoudige knopdruk kunt oproepen. Zo kun je kunstmatig de achtergrond vervagen, net als bij sommige smartphones. Leuk dat Sony dit populaire effect in een echte camera toepast!

Autofocus is bij video misschien nog wel belangrijker dan bij fotografie, en dus heeft Sony daar enorm zijn best op gedaan. Binnenin vind je het bekende AF-systeem uit de RX100 VII, inclusief realtime-tracking en oogherkenning. Bij de ZV-1 is dit systeem nog verder geperfectioneerd. De camera stelt razendsnel scherp en houdt je onderwerp ook prachtig in het vizier. Bij een overgang naar een ander onderwerp wordt mooi geleidelijk scherpgesteld op het volgende onderwerp. Ook onderwerpen die ineens in beeld verschijnen, zijn geen probleem.

Ook de beeldstabilisatie is aangepakt en heet nu 'Advanced SteadyShot'. Deze werkt erg goed, ook als je bijvoorbeeld filmt terwijl je loopt. Fotografisch heeft deze ZV-1 dezelfde kwaliteiten als de eerder geteste RX100 VII. Al met al een interessante camera voor de vlogger en content-maker.

Alles in huis voor goede video's
Relatief voordelig
Geen elektronische zoeker