Review Panasonic G100

24 juni 2020, 13:00

Vraag naar kenmerken van de camera's van Panasonic en menigeen zal het woord video in de mond nemen. Een aantal Lumix G-camera's is ontzettend populair bij professionele filmers door de goede kwaliteit en uitgebreide mogelijkheden. Nu komt Panasonic met de G100: een camera speciaal gericht op de vlogger. Hoe bevalt deze nieuwe G?

Bij het openen van de doos is het meteen duidelijk: deze camera is bedoeld voor filmers. Wij hebben de G100V-kit ontvangen en naast de camerabody vind je daarin ook nog de DMW-SHGR1 terug: een handgrip en mini-statief tegelijk. Via die handgrip kun je eenvoudig video's opnemen met jezelf in de hoofdrol. Dat is natuurlijk niets nieuws, maar wel relatief nieuw is dat sommige fabrikanten nu specifiek camerabody's aan het maken zijn voor die markt. Deze Panasonic G100 is er dus zo eentje, al kun je er uiteraard ook gewoon mee fotograferen. De G100 is onderdeel van de Lumix G-reeks en dus voorzien van een sensor in Micro-Four-Thirds formaat. De sensor levert afbeeldingen met 20.3 megapixel, heeft geen laagdoorlaatfilter aan boord voor extra scherpe beelden en maakt video's in 4K-resolutie.

Opmerkelijk en nieuwswaardig is de toevoeging van een hoogwaardige interne microfoon (die bestaat uit drie aparte microfoons) en audio-software van Nokia. Deze levert een behoorlijke betere geluidskwaliteit af dan dat we gewend zijn bij interne microfoons van camerabody's, waardoor je geen extra professionele microfoon meer zou hoeven te gebruiken. Dat kan echter nog steeds mocht je dat nodig vinden. Interessant is het feit dat de interne microfoon verschillende standen kent. Zo is er een tracking-modus waarbij de microfoon geluid opvangt op basis van de gegevens die de gezichtsdetectie doorgeeft. Ideaal voor (selfie)video's waarin je de stemmen van één of enkele mensen goed wilt opvangen, maar omgevingsgeluid zo veel als mogelijk zou willen dempen. Er zijn ook andere modi beschikbaar, want er zijn meerdere situaties denkbaar als je gaat filmen. De geluidskwaliteit is behoorlijk overtuigend, al hebben we bijvoorbeeld niet kunnen testen hoe de microfoon zich houdt in extreme omstandigheden zoals in een joelend voetbalstadion. Wel is het duidelijk dat de microfoon zich goed en duidelijk richt op het geluid dat je zelf maakt tijdens het maken van een vlog. Daarmee is de keuze van Panasonic voor dit systeem overtuigend.

Overigens herkent de camera dat je wilt gaan vloggen als je het scherm helemaal omklapt, waardoor alle belangrijke instellingen direct op die modus ingesteld worden. Als je filmt bevindt zich een rood frame rondom je beeld. Dat werkt erg fijn in de praktijk, want er bestaat geen enkele twijfel meer over of je nu aan het filmen of aan het fotograferen bent. Panasonic richt zich met deze G100 ook op de serieuze filmer, want V-Log L is standaard aanwezig. Dit neutrale opnameprofiel zorgt ervoor dat je met maar liefst 12-stops dynamisch bereik aan het werk kunt en opnames maakt waarmee je in de nabewerking nog allerlei kanten op kunt, zoals het professioneel 'color graden' van je video. De G100 heeft verder 5-assige beeldstabilisatie aan boord als je de twee systemen in zowel body als objectief combineert. Verder kan het systeem de bewegingen die je maakt als je met de camera loopt en tegelijk filmt behoorlijk goed maskeren en wegfilteren. Zowel de goede microfoon als deze stabilisatie zijn met recht bruikbare opties voor de filmer.

Laten we daarnaast niet vergeten dat de G100 natuurlijk ook een fotocamera is met een prettige elektronische zoeker. Over de foto-kwaliteiten kunnen we kort zijn: die zijn prima en zoals je ze verwacht van een dergelijke camera met een MFT-sensor. De foto's die we met deze G100 gemaakt hebben zijn fraai scherp en accuraat van kleur en contrast. De ruis-prestaties zijn ook overtuigend en natuurlijk kun je met deze G100 gebruikmaken van het grote assortiment aan compacte MFT-objectieven. Verder zijn ook de bekende 4K-modi van Panasonic aanwezig, zoals 4K-Photo, Post Focus en Focus stacking.

Al met al is deze G100 een interessante compacte combi tussen een foto- en een videocamera waarbij de nadruk toch wel een beetje ligt op de video-kant van het verhaal. Als je vlogt is deze G100 een prima investering, gezien de fijne beeldkwaliteit, vlog-modus en uitstekende microfoon.

• ergonomie 15% 8/10
  • functies 25% 9/10
  • snelheid 15% 8/10