696 keer bekeken
4

Tunnelboren voor de Noord/Zuidlijn Amsterdam is klaar

1 januari, 2013
AMSTERDAM - De boorders van de Noord/Zuidlijn hebben zaterdagochtend 1 december om 0.32 uur boormachine Victoria tegen de zuidelijke wand van station Rokin geparkeerd. Na het bouwen van de laatste tunnelring, kon de boormachine worden uitgezet en was het een feit: het boren van de tunnels voor de Noord/Zuidlijn is klaar! Met deze mijlpaal komt een einde aan het boorproces dat ruim 2,5 jaar geleden, op 25 maart 2010, begon in de startschacht bij het Damrak. Vanaf dat moment boorden de machines Gravin, Noortje, Molly en Victoria in totaal 6,2 kilometer tunnel onder de Amsterdamse binnenstad. De boormanagers van de Noord/Zuidlijn, Paul Janssen en Joost Joustra, zijn trots: "De boorders hebben een enorme prestatie neergezet. Ze zijn er in geslaagd om in de lastige Amsterdamse omstandigheden de twee tunnels te bouwen zonder noemenswaardig effect op de stad. Ze hebben de vier reusachtige machines onder smalle straten, langs monumentale gebouwen en zelfs onder huizen in De Pijp doorgestuurd. Deze mooie resultaten hebben nu al volop internationale aandacht getrokken." Het betekent overigens niet dat het werk van booraannemer Saturn er nu helemaal op zit. De boorders gaan weliswaar elders in de wereld aan de slag, maar een deel van de tunnelbouwers blijft voorlopig nog in Amsterdam. In het komende jaar maken zij onder andere de aansluiting tussen station Rokin op de tunnels van Molly en Victoria en bouwen zij de nooduitgangen.
Alle rechten voorbehouden
Meer info tonen

Komt voor in