284 keer bekeken
4
Metal-zanger aan het werk
doorTommyDijkwel
27 augustus, 2015
Analoge opname uit 1992 van metal-zanger John Slats tijdens een groot optreden.
Tri-X als 3200ASA in Rodinal 1+50, om een extreem grote en zeer scherpe korrel te verkrijgen.
Een concept dat ik graag en veel toegepast heb voor met name bandfotografie.
Er zijn geen digitale effecten toegevoegd, alleen negatief gescand en helderheid/contrast/intensiteit subtiel aangepast...
Alle rechten voorbehoudenMeer info tonen
Gebruikte apparatuur
Nikon Nikkormat
of en discussieer mee!
thepigeonman
7 jaar geleden
Wauw................... 10+ *** xxx
T
O
P!
0
TommyDijkwel
7 jaar geleden
Zo, dat is een gave reactie! :)
Dank je Marijn, heel blij mee en ook nog favoriet, top!
Heel leuk dat je naar de foto gekeken hebt, zoals je ziet zijn er niet veel Zoomers die er wat in zien in die oude analoge techniek, of ze begrijpen niet hoe gaaf het eigenlijk is... :)
0
vissi-darte
8 jaar geleden
En ik altijd maar denken dat je (extreem) grote korrel(s) moest zien te mijden als de pest......
Werkte dan ook het liefst niet boven ASA 100. Maar door het gebruiksgemak van de helaas wat lichtarmere zoomobjectieven werd het uiteindelijk meestal 400. Met een toch wat wolliger weergave bij kleurnegatief.
Mooie opname. Ik ben bepaald geen metal freak maar de zanger staat er dynamisch en overtuigend op. Ondanks de forse korrel meen ik zelfs nog details van lichaamsbeharing te zien.
Vergeleken bij de sterk afgebeelde Slats ziet zijn mede bandlid er een beetje beduimeld uit. Of heb je die bewust wat "vervaagd"?
0
TommyDijkwel
8 jaar geleden
Dank je Allard, mooi betoog! :)
Ben trouwens nog steeds gek van korrel, niet van ruis... Maar de Sony-ruis is zeker niet lelijk!
Hier een goed voorbeeld van de door mij best vaak gebruikte nep-Rodinal-korrel (gemaakt met Alien Skin); deze foto had na de bewerking vrij ernstig 'banding' in de lucht en zo opgelost. Maar ook zonder de banding had ik dat waarschijnlijk gedaan, want prachtig... :)
De foto heeft trouwens ook nog in Zoom gestaan, als een van de 6 mooiste favoriete Zoom-foto's van Arnold de Lange (was ik zeer blij mee, een hele eer!).
[url=http://zoom.nl/foto/landschap/de-wandeling.2616569.html?object=user&object_id=153427]De Wandeling[/url]
En als je dat leuk vindt: het artikel van Arnold: [url=http://zoom.nl/artikel/community/23843-favoriete-foto-s-van-arnold-de-lange.html]Keus van Arnold[/url]
Ik had een voorkeur voor Panatomic-X (21 DIN) en Tri-X (27 DIN), maar vrijwel altijd in sterk verdunde Rodinal (1+50) en dan niet bewegen tijdens ontwikkelen. Dan treedt er een contourverscherping op aan de korrel. De prijs is een ferme toename van korrel, die in Rodinal toch al fors is. Dat is wat je hierboven goed kan zien; de korrel is scherp. Bij deze foto Tri-X als 33 DIN (1600 ASA) belicht voor extreme korrel. Normaal zou je dat juist niet in rodinal ontwikkelen, maar eerder met een ontwikkelaar die de korrel juist klein houdt (Kodak D76 is dan een goede keus, ook vaak gebruikt).
De andere foto van John is ook zo gedaan, maar Tri-X als 27 DIN, waardoor de korrel wel zeer aanwezig en scherp is, maar niet overdreven...
Daar zie je eigenlijk het best waarom ik zo gek ben op korrel, als ie mooi is... :)
[url=http://zoom.nl/foto/concertfotografie/metalzanger.2579930.html]Metal Zanger[/url]
Liep toen ook met meerdere camara's, F2 met motordrive (8 F/s!!) en afneembaar prisma om van bovenaf scherp te stellen, en 2x Nikkormat.
Vaste objectieven; slechts 3 stuks waar ik alles mee deed. Geen echte telelens. Wel: 105mm F2.8 P-serie (zeer beroemde lens), 50mm 1.4 A-serie, 28mm 2.8 A-serie.
En in mijn Durst vergroter ook een peperdure Nikon (logisch wel... ).
Deze set jaren gebruikt en uiteraard heb ik alles nog (in goede staat) maar in onbruik geraakt (net zoals mijn nog steeds aanwezige doca). De 50mm 1.4 wel nog ingezet op de Sony, maar de 50mm G-serie F1.8 die ik nu gebruik (is nieuw maar 225 euro!) is de beste lens die Nikon ooit gemaakt heeft (volgens Nikon zelf, volgens critici en volgens mij).
De achtergrond op bovenstaande foto is met de 105mm met open diafragma (F2.8), dus je kijkt tegen een prachtig bokeh aan dat ook zeer vervreemd is door de contourverscherping... :D
Niet vervaagd, dat zie je aan de korrel; die is overal scherp.
Groet, Tom
0
vissi-darte
8 jaar geleden
Een kwaliteitsbokeh en een super scherpe korrel. Nooit geweten die zaken samen zouden kunnen gaan.
Nog even doorgaand op mijn totaalindruk: Het is net of iemand eerst een vette haring gegeten heeft, daarna een vers gedrukte krant gelezen en toen even jouw foto heeft aangepakt met zijn duim er vol op. Ik kan het niet helpen, ik zie het zo. Op een of andere manier zit er iets achter die microfoon dat (ten onrechte) mijn aandacht blijft opeisen. Maar, zoals één zwaluw nog geen zomer maakt, maakt één criticus nog geen winter. Wellicht ben ik de enige die hier "last" van heeft.
Ik ga strak ook nog even bij de wandeling en Arnold kijken. Leuk! Dat praten over fotografie maar het kost ook wel weer tijd. Gelukkig heb ik redelijk wat vrije tijd en het houdt me van de straat.....
0
TommyDijkwel
8 jaar geleden
Analoog kan je er niet veel aan doen, zit immers zo in het negatief.
Maar eigenlijk vind ik het zelf juist een pluspunt in de foto, vervreemding, dat was de hele opzet anders ga je niet een 33DIN film in Rodinal ontwikkelen... :)
Over korrel: als je in de doca een afdruk maakt, dan stel je scherp op de korrel, met een speciale microscoop. Alleen als de korrel overal scherp is, is de afdruk goed scherpgesteld... Je draait ook diafragma in voor scherptediepte; dan is ook de scherpte in de hoek gewaarborgd; het oude echte papier (dus niet het modernere PE) is ook niet perfect vlak. En veel scherptediepte kies je bij onthoeken; dan houd je het tableau scheef waar het papier op ligt... :)
Die schim achter de microfoon is de bassist... :)
0
vissi-darte
8 jaar geleden
Ja Tom, een mede bandlid had ik er al in herkend. Maar nog niet een bassist :)
In mijn studietijd heb ik korte periode in een doka vertoefd. In die tijd had ik al voorliefde voor kleur. Maar dat was veel te kostbaar voor mijn studenten budgetje. Ik had niet eens geld over voor een fatsoenlijke eigen camera. Vandaar dat de doka hobby min of meer gedwongen dood gegaan is. Maar de geur van de doka en de fascinatie bij het opkomende latente beeld ken ik nog wel....
0
TommyDijkwel
8 jaar geleden
Heb zelf ook met kleur gewerkt in de doca, inderdaad erg duur, meer baden en de temperatuur zeer kritisch. 1 Graad ernaast en het dure papier kan richting archief gestuurd worden (prullenbak)...
Ook lastig was het spaarzame licht om te werken; kleurpapier is immers ook gevoelig voor rood licht (alle licht)...
Maar het nog duurdere Cibachrome-papier was wel extreem mooi, je keek en meters diep in!
Dat is iets wat toch wel jammer is om te missen...
Groet, Tom
0
B
Blunder_zoom
9 jaar geleden
Een perfect conceptueel analoog uitgevoerde foto, die met die korrel erg fraai wordt.
0
Komt voor in
door TommyDijkwel · 117 foto's
Opmerkingen