93 keer bekeken
4

Hondekop: NS 386

Geschiedenis van treinstel 386: In 1962 kwam het 2-wagentreinstel in de grasgroene kleur in dienst. In 1965 werd ze voorzien van ATB. In 1969 werd de 386 enigszind gemoderniseerd, waarbij de conducteursruimte werd verbouwd tot minikeuken, en een toilet tot nieuwe conducteursruimte. In 1971 werd het treinstel voorzien van 3e frontseinen. In 1977 kreeg de 386 eengrote revisie, waarbij de trein geel geschilderd werd. In 1996 werd het treinstel buiten dienst gesteld en aan het Spoorwegmuseum overgedragen. In 2005 werd het huisstijlgeel van het exterieur weer vervangen door het oorspronkelijke groen. De ABDk werd in het museum geplaatst en de Bk opgeborgen in een loods te Utrecht. ' In 2008 werd het stel weer gecombineerd en dienstvaardig gemaakt. Vanaf 1 april 2009 werd ATB verplicht voor alle materieel dat sneller rijdt dan 40 km/h. Tot 2011 was de 386 het enige museumtreinstel dat ATB bezat, waarmee het elk tweede weekend van de maand ritten met de Heimwee Expres verzorgde. Bron: De Nederlandse Museummaterieel Database
Alle rechten voorbehouden
Meer info tonen