Upload jouw foto's

Panasonic Lumix DMC-FZ18

Nummer 4 in een serie van 7 opeenvolgende foto’s en bewerkingen van (voor mij) bijzondere plaatsen die sterk gerelateerd zijn aan de Tweede Wereldoorlog; vanwege de naderende herdenking van onze vrijheid op 4 en 5 mei.
In deze serie probeer ik heden met verleden te combineren; vooral de boodschap is bepalend.


Flakturm en schuilbunker in Volkspark Humboldthain (2008): De Strijd
Flakturm III is een gigantisch luchtafweercomplex en schuilbunker voor inwoners van Berlijn.
Er konden 15.000 mensen schuilen, maar aan het eind van de oorlog was dat regelmatig het dubbele; soms verbleef men er dagen achtereen.
Er waren 3 van dit soort complexen die de luchtafweer voor Berlijn op zich namen (een 4e in aanbouw); stuk voor stuk onneembare en onverwoestbare vestingen.
Aan het eind van de Slag om Berlijn was rond deze torens de laatste strijd; de kanonnen en mitrailleurs werden op de stad gericht, op de Russische strijders. Vandaar de keus voor deze foto; de laatste strijd…

Na de oorlog hebben de Russen geprobeerd dit complex op te blazen, maar dat is maar deels gelukt want bleek te sterk. De andere 2 torens zijn wel vernietigd. Uiteindelijk is de toren afgedekt met het puin van de huizen van nagenoeg heel Berlijn; een enorme berg!
Aan een kant is de flakturm nog te zien; er ligt een belangrijke spoorlijn vlak langs, dus die kant kon niet afgedekt worden.
Het is een prachtig park, de mooie met bomen beplante berg is een sfeervolle toevoeging, maar wel een vreemd idee dat je daar op de resten van het verwoeste Berlijn loopt…

-De achtergrond bestaat uit 2 foto’s afkomstig van internet; ‘Berlijn in puin’ (vanuit een vliegtuig; links de Rijksdag, de ligging daarvan klopt vrijwel) en ‘lucht met aanvallende vliegtuigen’.
-De soldaten en schiettuig heb ik (na)getekend van WO2-foto's.

Panasonic Lumix DMC-FZ18 - 1/500, F8, ISO100, 5mm (= 28mm)

www.dijkwel.com


Reacties (25)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
boddeus E-L op 18 mei 2017 om 11:09

Een waardige bijdrage aan herdenking 40-45 samen met de uitleg en andere foto's .Knap uitgevoerd

TommyDijkwel op 19 mei 2017 om 12:23

Dank je Theo, mooie reactie!

MiniMeme-PhotoArt op 12 mei 2017 om 09:32

Moordend...!

TommyDijkwel op 14 mei 2017 om 01:01

Ja, een moordpartij was het daar zeker...
Gave reactie!

PtR op 7 mei 2017 om 19:25

Prachtig, prachtig. In Hamburg staat er ook nog zo eentje. Imposant bouwwerk.

TommyDijkwel op 13 mei 2017 om 23:53

Dank je Peter, erg blij met je mooie reactie!
Die in Hamburg wist ik niet. Even gekeken: die staat er nog als nieuw bij... Op naar Hamburg....

PtR op 15 mei 2017 om 19:35

Hamburg is ook een hele fotogenieke stad. Mocht je tips willen...

mphvanhoof op 3 mei 2017 om 15:59

Ik hoor het afweergeschut ratelen en in de verte menig vliegtuig neerstorten. Wat moet dat toen een angstige tijd zijn geweest. Spannende bewerking. Gr Marcel.

TommyDijkwel op 3 mei 2017 om 17:26

Zeer mooie reactie Marcel, dank!

AIM op 3 mei 2017 om 11:47

Deze plaat vind ik erg sterk én verteld wel zelf het verhaal. Het werkt bevreemdend, want waar kijken w ene naar? Naar het heden of toch het verleden. Het zorgt ervoor dat je langer blijft kijken om het verhaal te doorgronden. En daarmee heb je mij in ieder geval te pakken.

TommyDijkwel op 3 mei 2017 om 17:25

Dank je Ada, gave reactie, heel blij mee!
Bij deze foto een direct zichtbare koppeling heden/verleden, dat is bij een deel van de serie zo...

Jules op 2 mei 2017 om 17:15

Ook hier heb je heden en verleden goed gecombineerd in een overtuigend beeld. Gr. Jules

TommyDijkwel op 3 mei 2017 om 17:23

Erg blij met je mooie reactie Jules, dank!

Blackdog op 2 mei 2017 om 00:03

Ik sluit me aan bij Jeff. Prachtig deze geschiedschrijving, de actuele graffiti en de boodschap voor de toekomst die je met deze fotoserie uitdraagt. Mooi hoe je dit combineert d.m.v. je voortreffelijke bewerking. Wat mij betreft rijp voor de geschiedenisboekjes.

TommyDijkwel op 2 mei 2017 om 14:12

Ohhh, geweldige reactie Glenn, echt blij mee!

IrisStassen op 1 mei 2017 om 18:16

stil ...

TommyDijkwel op 2 mei 2017 om 12:50

Kan me dat zeker voorstellen Iris...

jeff60bird op 1 mei 2017 om 16:07

Weer knap samenvloeiend geheel.Het heden met de graffiti, verleden de achtergrond
met wat tekenwerk.Weer een mooi aansluitende fotobewerking op de vorigen met
de nadruk wat vrijheid betekend,maar moeten waken om het te behouden en niet
vanwege de portemonnee.economische redenen om niet een politiekpersoon manipulerend
en door de schuld bij een groep neer teleggen ect,....de vrijheid in gevaar te brengen
op een voetstuk plaatsen en als de ware oplosser van de problemen,tenkoste van anderen
Op naar de 5 de foto. Hoop de laatste (7de) een bevrijdend hopend beeld is Tom.
gr Jeff

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 16:31

Reken maar Jeff dat de laatste in bevrijdende sfeer zal zijn!

Erg mooi gezegd, helemaal eens om te blijven waken, dat is ook het hoofddoel van de serie. En stiekem is het ook een uitdaging dat met fotografie en bewerken voor elkaar te krijgen...
Dank je!

jeff60bird op 1 mei 2017 om 16:51

Ja heerlijk zulke bewerkingen om er mee bezig te zijn en vooral
om het voor elkaar te krijgen en word zoals je het wilt.
gr Jeff

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 17:00

JeJeEs61 op 1 mei 2017 om 10:28

Mooie opname en een gave bewerking! Die Fl.A.K. turm is inderdaad een bizar overblijfsel. Letterlijk onverwoestbaar. Wist je dat de soldaten die de 12cm kanonnen van munitie moesten voorzien speciaal geselcteerd werden op kracht? Dat was, omdat de granaten die in het semi automatische voeding systeem geladen moesten worden ± 40 kg wogen. Ook weer iets wat tekenend was voor de starre houding van het Duitse opperbevel: Tot juli 1944 gebruikten de Duitsers bijna uitsluitend Tijd buizen als ontstekings mechanisme voor hun type 88 Fl.A.K. granaten. Maar omdat deze op een door de Wurzburg radar doorgegeven, vooraf ingestelde hoogte getempeerd = ingesteld werden en (vluchttijd v/h projectie) explodeerden, ontploften veel granaten of onder of boven de bommenwerpers. Soms vlogen ze letterlijk door de bommenwerpers heen zonder echt schade aan te richten. Pas na juli 1944 gingen de Duitsers over op gecombineerde tijd en inslag ontstekers. En dan ook nog eens van een Tsjechish Skoda ontwerp. Toen was de oorlog technisch gezien al verloren.

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 13:28

Mooie aanvulling bij dit onderwerp Jan, dank!

Dit verhaal kende ik niet, maar wist wel dat de Engelsen en Amerikanen een nieuw type ontsteker hadden die de Duitsers niet hadden: de nabijheidsbuis. Die reageerde als een soort metaaldetector op vliegtuigen in de buurt, als zinvol om te ontploffen.
De bom ontplofte sowieso, ook als ie weer neerdaalde, want de vijand mocht de buis niet in handen krijgen.

jos1953 op 1 mei 2017 om 10:24

Dag Tommy,

KNAP FOTOWERK,
mooie omzetting, compositie. en "nabewerking".
+ stem.

Groetjes,
jos 1953

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 13:24

Dank je Jos, heel blij mee!

hvr2105 op 1 mei 2017 om 07:31

Prachtig je fotowerk, heel fijn om je missie op deze wijze gestalte te geven. Nu Europa en de wereld in zo'n wankel evenwicht zijn, is het goed om de geschiedenis niet te vergeten. Gelukkig bespeur ik bij de jeugd ook nog voldoende belangstelling voor de 2e wereldoorlog, jouw fotowerk levert daar ook een bijdrage aan.

Groet, Herman

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 13:23

Erg mooi gezegd Herman!

Ja, ook de jeugd maakt zich zorgen om de totalitaire ontwikkelingen in Turkije en de fascistoïde waanzin in Noord-Korea.

BADL op 1 mei 2017 om 00:35

Ook nu niet zo'n fan van dit kader, maar verder niets dan lof... Vakwerk op meerdere fronten... !!!

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 13:20

Is ook niet een kader dat ik anders zou toepassen, maar hier past een grijs 'vervallen' kader bij, naar mijn idee. Zwart is te beladen (rouwrand) en wit te vrolijk...

Dank voor je mooie reactie Arnold, heel blij mee!

BADL op 1 mei 2017 om 23:03

Benieuwd naar waarom je per sé een kader wilt ?
En nieuwsgierig naar de reden om niet alle randen van het kader even dik te maken...
Ik denk dat een dun, zwart kader best aardig kan werken...

TommyDijkwel op 2 mei 2017 om 12:02

De foto is in de sfeer van 'oud'.
Een rand omdat foto's uit die tijd, privé-foto's en fotograaf-foto's, vrijwel altijd een rand hebben. En die rand is vaak niet gecentreerd; in de doca wordt papier onder een raam gelegd dat de randen afdekt; toen waren moderne magneetklemmen er nog niet voor randloze afdrukken.
Het papier in die tijd was tevens verre van vlak; het stond hol en MOET je dus een raam gebruiken om het vlak te maken. Pas met modern PE-papier (polyester drager) was papier vlak en kon je randloos afdrukken.

NB: Papier werd pas vlak NA afdrukken, ontwikkelen en fixeren, het werd in een droogpers of glanspers (hetzelfde apparaat, maar dan met spekgladde metalen platen voor glansfoto's, een hoop gedoe met glansmiddel en een rubberen roller om de lucht er eerst onder vandaan te persen) onder hoge temperatuur droog en vlak gemaakt (ik heb um nog).
Ja, zeer bewerkelijk allemaal zeer tijdrovend; fotograferen was niet alleen een vak bij het nemen van de foto maar ook de doca was een vak!! Uren prutsen voor 1 foto, maar dan had je ook wat en was je apetrots!
Misschien begrijp je nu beter waarom ik ook nu nog uren aan een foto kan prutsen; heb liever 1 goede dan 100 'rommel'. En ook daarom kijk ik met lede ogen naar digi-fotografie, eigenlijk veel te makkelijk, geen kennis nodig en men doet maar. Geen verlangen naar vroeger, wel verlangen naar vakwerk en kundigheid...

Dus wilde men randloos, dan werd de rand eraf geknipt, vaak maar deels en vaak met een kartelschaar of golfjes-schaar. Knippen is zelden symmetrisch (er waren toen ook nog geen breekmesjes). De rand was uitsluitend bedoeld voor het inplakken in een album (met 'hoekjes' ); geen 'kader' maar 'rand'. De rand was vaak uit het midden, was immers geen wezenlijk deel van de foto; het is lastig precies af te dekken want dat deel wat je afdekt zie je niet meer.... (ik spreek uit ervaring).
Alleen als de foto in een lijst werd gezet, dan was er een kader, een bovenlaag of passe-partout die de rand afdekte.
Ik had zelf een afdekraam en magneetklemmen, en zelfgemaakte mallen (sjablonen) voor verschillende soorten randen.

Toen ik begon (±18 jaar oud) was er alleen ouderwets papier (en alleen het raam en de verplichte pers), pas rond mijn 30e verscheen modern PE-papier dat vlak was en binnen enkele minuten droog, en glanzend uit zichzelf (of mat, geen doca-keus maar een aankoop-keus), en de magneetklemmen op een stalen raam.
Pas toen kwam randloos als techniek in beeld en werd een rand een kader, als bewuste keus!
Ook de grijze rand werd vroeger soms gedaan; dan werd het papier afgedekt (op de rand na) en werd het licht in de doca kort aangezet om zo de rand te belichten. Dat zou je het een kader kunnen noemen.

Dus nu een rand, want het is 'een oude foto'. En daarom ook een 'oude' rand, grijs, dus ook kader.

Een dun lijntje werd alleen door kunstenaars gedaan, en qua fotografie waren die er vrijwel niet, wel vakfotografen die ook 'mooi' eigen werk maakten, wat nu 'kunst' genoemd wordt.

De foto was zonder scheef kader dus niet 'oud', en 'mooi' is al helemaal niet de bedoeling bij deze serie (maar verschilt per foto); "vooral de boodschap is bepalend".
Ik begrijp dat jij deze rand de boodschap vindt verstoren Arnold, maar er is dus een andere motivatie aan ten grondslag; de een vindt het storend, de ander niet...

Doorgaans gebruik ik bij 'normale' foto's wel een esthetisch verantwoord kader; of ga voor modern: geen kader...

BADL op 2 mei 2017 om 16:39

Zo hallo, wat een lang antwoord op een simpele vraag ....

Even twee highlights:

Voor mij maakt het niet uit of iemand uren in de doka zit of dat iemand binnen een halve seconde op een knopje van de digitale camera drukt... Het gaat om de foto...

Tweede punt is dat ik niet gezegd heb dat ik de rand de boodschap vind verstoren... Ik vind het gewoon geen mooi kader

TommyDijkwel op 3 mei 2017 om 14:15

Een stukje geschiedenis van het ontstaan van randen die nu 'kaders' genoemd worden; dat juist omdat ik dat meegemaakt heb een 'kader' een andere lading zal (kan) hebben dan voor iemand die zich daar niet bewust van is...
Gewoon leuk om eens te vertellen; tja, blijf toch een leraar hè...

Dat je het geen mooi kader vindt is me duidelijk, opdracht geslaagd...
Ik vind um ook niet mooi, maar wel 'goed'...

Maar nu snij je een vaak bij ons terugkomend punt aan, open deur: Heb steeds verkondigd dat 'alleen het beeld telt'. Ik las dan (uit mijn hoofd, dus het gaat om de strekking) 'dat je uren in de modder moest kruipen' en ik 'er even een dier inplak'... Daar stak ik toch steeds ferm van wal "dat alleen het beeld telt en dat het 'hoe' in wezen onbelangrijk is"....

Zijn we het nu toch eens Arnold?

BADL op 3 mei 2017 om 16:13

Ja... maar... uhhhhh... nee... niet echt... pfffff..... kreun.... steun....

Nee, we zijn het niet 100% eens

TommyDijkwel op 3 mei 2017 om 16:19



Mooi antwoord Arnold!

BADL op 3 mei 2017 om 16:48

75% eens is ook een mooie score

TommyDijkwel op 3 mei 2017 om 17:20

Democratisch gezien is dat 'eens' Arnold...

BADL op 3 mei 2017 om 23:14

edu-1 op 30 april 2017 om 20:32

Knap samen gevoegd.
Met de neus op de feiten.

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 13:14

Mooie reactie Edu, thanks!

axelterpstra op 30 april 2017 om 20:20

Boeiende foto met een evenzo boeiend verhaal! "

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 13:14

Dank je Axel, heel blij mee!

fotohela op 30 april 2017 om 20:02

Als de dag van gisteren.....

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 13:10

Ja, dat was een beetje de bedoeling, het heden als verleden...
Dank je Henk!

Paul Mattijsen op 30 april 2017 om 19:52

Bijzonder.
Met groet,
Paul

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 13:04

Dank je Paul!

watikziefotografie op 30 april 2017 om 19:23

wow wat gaaf Tommy....en dan bedoel ik dan alleen maar de foto!!!
Wat mooi dat je hiermee bezig bent....en dat je daarmee ook aandacht vraagt voor de naderende 4 en 5 mei. Heel belangrijk.........en o zo waardevol!!!!
Mooi.............respect!!!
groetjes, Ellie

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 12:59

Erg gave reactie Ellie, recht uit het hart!
Erg mooi om te lezen en top dat je dit steunt met het favoriet maken van de plaat! Dank!

Piebe op 30 april 2017 om 17:33

Dit is behoorlijk levensecht in beeld gebracht Tom... en natuurlijk jouw specifieke kleurtoon zet de toon hier..

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 12:51

Thanks Piebe, gave reactie!

ClassicVinny op 30 april 2017 om 17:01

Bizar werk, bizar verhaal, bizarre plaat. Afgelopen jaar ben ikzelf in Berlijn geweest, een hele indrukwekkende stad. Net als dit verhaal bij de foto. Ik vind het een mooi gebaar dat je deze serie opgezet hebt. Ik zal wanneer ik tijd heb ook de rest van de serie even bekijken. Voor nu alleen dit berichtje en een stem, maar man, wat heb je weer puik werk geleverd!

Ik wil je

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 12:35

Gaaf! Erg blij met je ubermooie reactie Vincent, dank!
Zeer benieuwd wat je van de andere platen gaat vinden...

Berlijn is wat mij betreft een supergave stad, enorme historie, gebouwen, mensen van allerlei pluimage, heerlijk!
Ik was er ook met de eeuwwisseling; nadat we bij de Tor het vuurwerk hadden meegemaakt (dat leken de herinneringsbombardementen wel) om 3 uur naar een duistere kroeg (Oost) in een kelder gegaan.
Daar speelde een punkband, tussen punkers, hardrockers en hippies, de zanger begon op een gegeven moment met een 9mm pistool in de muren te schieten, ik dook op de grond maar alle anderen bleven staan alsof er niets gebeurde. Dat was een indrukwekkende ervaring van het leven in een stad na jaren niets gemogen te hebben van de DDR-regering en Stasie-controle...

De laatste foto in deze reeks (moet nog komen) heb ik genomen op 31 december 1999 in Berlijn, laatste dag van de eeuw, de mooiste plek qua historie om dan te zijn...
Ik was er met mijn Duitse toenmalige vriendin (uit Beieren) die door toeval bij een vriendin in de DDR (Berlijn) was op de dag dat 'Die Wende' plaatsvond (1989). Ze gingen naar de muur en maakte mee wat ze nooit meer mee zou maken; prachtige verhaal, zeer veel emotie!

jan.pijper op 30 april 2017 om 16:58

Subliem in alles. Hoe de bombardementen zijn nagebootst, het afweergeschut gericht staat. Super met het verhaal.
Trouwens mijn vader is ook bijna 4 jaar in Indonesië geweest.

Gr......Jan.

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 12:34

Ik denk dat onze verledens parallelle lopen als ik dit zo allemaal lees Jan....
En dan werken we allebei ook nog in het VO... Leuk!

Erg blij met je zeer gave reactie Jan, dank je!

HennieHeij op 30 april 2017 om 16:40

Tommy weer een prachtige bewerking van het heden en verleden van het toch wel zeer beklemmende verhaal wat je er heb bij geschreven .

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 12:30

Erg mooi om je reactie te lezen Hennie, dank!

kb op 30 april 2017 om 16:33

jeetje wat mary schrijft wat indrukwekkend met verhaal en vliegtuigen in de lucht zeer knap werk!!!! Tommy

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 12:29

Ja, Mary schrijft recht uit het hart Cees...
Dank je voor je gave reactie, en nog favoriet ook, heel blij mee!

marijke1234 op 30 april 2017 om 16:33

prachtige foto mooi bewerking en info mee eens wat mary schrijft knap werk tommy.
Groetjes Marij+

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 12:29

Dank je Marijke, erg blij met je zeer hartelijke reactie en favoriet!

MaryBruijn op 30 april 2017 om 15:55

Wat heb je dit ontzettend goed gedaan, alsof je er ter plekke was....De grauwheid in de foto is weer subliem. Ik denk ook wel eens....in die tijd kan nooit het zonnetje heerlijk hebben geschenen.
Prachtige foto en waardevolle info....grt Mary++

TommyDijkwel op 1 mei 2017 om 12:27

Supermooie reactie Mary, heel blij mee!
Favoriet, dat steunt vooral bij foto's die maar 'half echt' zijn...

De zon scheen bij de foto, maar heb dat eruit gewerkt want 'zonnig' past niet.
Mooi dat je opmerkt dat in die tijd de zon ook verduisterd was, als het ware!

19

Stemmen

Bekeken:155

Favoriet:4

TommyDijkwel

Niveau:gevorderde
Lid sinds: 03-08-2015

Meer foto's uit de categorie Landschap

  • Bootje varen
  • Beneden aan de dijk
  • Spoleto, Italie
  • Snelstromend bergriviertje
Landkaart van de locatie waar deze foto genomen is
Datum:
30 apr. 2017 15:47:00
Camera:
Panasonic Lumix DMC-FZ18
Iso:
Onbekend
Sluitertijd:
Onbekend
Diafragma:
Onbekend
Brandpuntsafstand:
Onbekend
Meer foto informatie Exif informatie
Rapporteer deze foto als ongepast