466 keer bekeken
0

Brockenbahn

30 oktober, 2011
Op 24 oktober zijn we met de Brockenbahn (voormalige DDR) naar de hoogste top van de Harz in Duitsland geweest. Een belevenis om met zo'n stoomtrein naar boven te rijden. Ik hing in de achterste coupé op het balkon met fototoestel over de rand heen om deze foto te kunnen maken. We gingen dwars door de bossen naar boven en daar was het ijzig koud. Vanaf 1869 kwam het plan om een smalspoorlijn te bouwen naar de Brocken, dat eerst werd afgekeurd. Een nieuw verzoek voor de bouw van de lijn kwam in 1895, en op 30 mei 1896 werd er met de bouw van de lijn begonnen. Op 20 juni 1898 werd het eerste stuk tussen Drei Annen Hohne en Schierke geopend. Één jaar later werd op 27 maart 1899 het traject tussen Schierke en de Brocken geopend. Het bedrijf Nordhausen-Wernigeroder Eisenbahn-Gesellschaft (NWE) exploiteerde destijds het smalspoor traject vanaf de opening tot 1948. In 1948 ging de NWE over in de Vereinigung Volkseigener Betriebe (VVB). Op 11 april 1949 werd de VVB overgenomen door de Deutsche Reichsbahn (DR). In de tijd van de bouw van het ijzeren gordijn moest het traject naar de Brocken op 13 augustus 1961 worden stilgelegd voor het publiek. Alleen het plaatsje Schierke kon met een speciaal vervoersbewijs bereikt worden. Het traject naar de Brocken werd vanaf 1961 alleen nog gebruikt om goederen zoals kolen, olie en bouwmateriaal voor de grenstroepen te vervoeren. Ook de soldaten van de DDR en de Sovjet-Unie maakten gebruik van deze spoorlijn, om zich op de berg te kunnen stationeren. Na de éénwording van Oost- en West-Duitsland was het nog maar de vraag of de Brockenbahn opnieuw in gebruik zou worden genomen. Door aandrang van verschillende enthousiastelingen en de politiek, gaf Dr. Horst Rehberger de Brockenbahn een tweede kans. Na de renovering van de Brockenbahn werd op 15 september 1991 de Brockenbahn met twee stoomlocomotieven (99 5903 en 99 6001) heropend. Sinds de privatisering in 1993, exploiteert de Harzer Schmalspurbahnen (HSB) vanaf 1 februari 1993, de Brockenbahn, Harzquerbahn en de Selketalbahn.
Alle rechten voorbehouden
Meer info tonen

Komt voor in