423 keer bekeken
4

Driewielers als motorisch vervoer

18 oktober, 2018
de Duitse Fhanomobil (1902) Al lijkt het een wat fragiel en experimenteel voertuig. Deze Duitse Phänomobil is in zijn tijd een zeer succesvolle auto waarvan er van 1902 tot 1927 enige duizenden zijn gemaakt. Zelfs Nederland heeft een importeur: Baakman in Assen, die de auto aanbiedt ‘zoowel voor dienst, als voor toerisme en wedstrijden’. Er zijn verschillende modellen leverbaar, zowel personen- als bestelauto’s. Tempo De Tempo was een Duitse auto. De geschiedenis van deze auto begon in 1927. De Tempo werd oorspronkelijk ontworpen als een bestelwagen. De fabriek in Hamburg kon de middenstanders een groot aantal verschillende carrosserieën aanbieden. Hierdoor deed het bedrijf goede zaken. De eerste modellen van Tempo leken nog het meest op gemotoriseerde bakfietsen. De bestelauto werd uitgevoerd met één achterwiel en twee voorwielen. De aandrijving vond plaats met het achterwiel, waaraan een 200 cc motorfietsmotor was gemonteerd. Vanaf 1933 bouwde de fabriek Tempo's met twee achterwielen en één voorwiel en kreeg de berijder een beschutte werkplek. De aandrijving werd nu naar voren verplaatst. Het succes van de Tempo was groot. Reeds in 1934 kon het glas worden geheven op de 10.000e Tempo. In dat jaar vestigde de Tempo ook een nieuw snelheidsrecord voor driewielers: een afstand van duizend kilometer werd met de duizelingwekkende snelheid van 54 km/uur afgelegd. Later bouwde Tempo ook auto's met vier wielen en werden voor de Duitse Wehrmacht terreinwagens met twee motoren en vierwielaandrijving gebouwd. (vergroten is mooier) Iedereen nog bedankt voor de reacties op mijn vorige Uploads (ik hoop de komende tijd weer vaker met Zoom.nl actief te kunnen zijn)
Alle rechten voorbehouden
Meer info tonen

Gebruikte apparatuur

Nikon D5300