260 keer bekeken
16

Herdenken (6/7)

2 mei, 2017
[i]Nummer 6 in een serie van 7 opeenvolgende foto’s en bewerkingen van (voor mij) bijzondere plaatsen die sterk gerelateerd zijn aan de Tweede Wereldoorlog; vanwege de naderende herdenking van onze vrijheid op 4 en 5 mei. In deze serie probeer ik heden met verleden te combineren; vooral de boodschap is bepalend.[/i] [b]Sowjetisches Ehrenmal (2008): Herdenken[/b] Het Sowjetisches Ehrenmal in het Treptower Park te Berlijn (1949). Dit complex is tijdens de Sovjetbezettingsmacht gebouwd om de Russische soldaten die tijdens de Slag om Berlijn gesneuveld zijn te begraven, te eren en te herdenken. Het monument is enorm van omvang (10 hectare); de bezoeker komt binnen door een poort van graniet en ziet twee gigantische rood-granieten vaandels. Op het grote langwerpige terrein staan 16 marmeren sarcofagen die symbool staan voor de 16 toenmalige Sovjetrepublieken. Op deze sarcofagen zijn reliëfs met afbeeldingen van Sovjet-krijgsgeschiedenis afgebeeld; uitspraken van Stalin op de kopse kant. Aan het eind ligt een grote grafheuvel, hier rusten 7000 bij de Slag om Berlijn gesneuvelde Sovjetsoldaten; op de grafheuvel bevindt zich het eigenlijke monument; een crypte met daarop een enorm beeld van 12 meter hoog (70 ton). Het verbeeldt een soldaat met in de rechterhand een zwaard en in de linkerhand een kind. Zijn zwaard en laarzen hebben een hakenkruis vermorzeld. Het kind staat symbool voor ‘Het Onschuldige Volk’; de soldaat voor ‘De Redder van de Toekomst’. In de crypte een ‘rondom’ mozaïek waar de gesneuvelden geëerd worden. [i]Wat mij opviel is dat de Sovjet-standbeelden en -reliëfs aldaar, ook het mozaïek, qua uitstraling vrijwel identiek zijn aan ‘nazikunst’: grote sterke mannen, dienstige vrouwen, sterke gezonde gezinnen met gezonde kinderen, strijd en kameraadschap, landsbelang gaat voor het individu. En alles gigantisch van afmeting. Dat stemt toch tot nadenken…[/i] Er zit een vervreemdend ‘telelens-grapje’ in de foto; de ‘rode’ meneer met baby op de voorgrond bevindt zich op 250 meter afstand van het standbeeld ‘Soldaat met kind’ in de verte. Hij zit op de trap van een ‘voorplaats’, achter de voorste trappen, vandaar dat zijn benen maar half te zien zijn. Van het enorme ereveld tussen hem en het standbeeld is helemaal niets te zien; het lijkt of het standbeeld, het monument, vlakbij staat. De kolossaalheid van het beeld draagt bij aan die vervreemding. -Er zijn geen toevoegingen in de plaat; de rode heer met kind zat daar echt; die symboliek, het beeld van ‘soldaat met kind’ en ‘man met kind’ vroeg gewoon om een foto. En dan ook nog in ‘Sovjetrood’… [i][b]NB:[/b] Bij ‘herdenken van WO2-slachtoffers’ zijn er veel mogelijkheden; alle Europese landen, volken en groepen hebben hun ‘portie’ wel gehad. Twee redenen om voor deze locatie te gaan: - De Sovjetsoldaten hebben in wezen de oorlog beëindigd; ze kregen er dubbel van langs, van voor beschoten door de Duitsers, van achter door eigen mensen aangespoord door Stalinistische partijpolitieke commissarissen die iedere vorm van tactisch terugtrekken als landverraad bestempelden… De verschrikking ten top; juist deze mannen en vrouwen (!) herdenken lijkt me zeer op z’n plaats. - Alle 7 foto’s in deze serie zijn in Duitsland gefotografeerd. [/i] [b]Panasonic Lumix DMC-FZ18 - 1/500, F6.3, ISO100, 34mm (= 206mm) [/b] [i][url=http://www.dijkwel.com]www.dijkwel.com[/url][/i]
Alle rechten voorbehouden
Meer info tonen

Gebruikte apparatuur

Panasonic Lumix DMC-FZ18

Komt voor in