Upload jouw foto's

Sony Cyber-shot DSC-R1 - 200 - f/3.2 - 1/250 - 14 mm

'Whats in a name? A fruit by any other name would taste as sweet'

De Nangka heeft de straat geraakt en even een oppoetsbeurtje nodig. Je kan denken wat je wil maar in dit land weten ze nog duurzaam met voedsel om te gaan.


Reacties (6)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
mphvanhoof op 2 december 2016 om 17:20

En zo probeert men daar in hun levensonderhoud te voorzien. En wij hier maar klagen als er in de super de schappen niet helemaal netjes gevuld zijn. Gr Marcel.

janbruijns op 5 augustus 2016 om 10:03

Mooie, zonnige, boeiende en duidelijke foto met een blij lachende verkoper voor de god met de olifantenkop (verhaal op gezocht: wat een rijke fantasie hadden de mensen die dat bedacht hebben).

MVG.

vissi-darte op 9 augustus 2016 om 11:04

Dank je Jan! En ik deel helemaal je opvatting dat religies door mensen bedacht zijn. Het hindoeïsme is heel rijk aan karakters en rituelen. Ik begrijp nog maar een fractie daarvan. En ze doen niet moeilijk over foto's maken. Alleen in het heiligste der heiligste in het aller binnenste van de tempels moet je je even gedeisd houden.

BADL op 4 augustus 2016 om 01:40

Een foto van een man vol karakter en expressie, en de foto barst uit zijn voegen van de cultuurbeleving... Een foto met een verhaal... Héél mooi gedaan !
Compositie is prima gekozen... Kleurtonen zijn mooi ingetogen...
Totaalbeeld is goed in balans...

Gr.,
Arnold

vissi-darte op 9 augustus 2016 om 10:59

Wat een prachtige reactie. Je verwent me met zoveel lovende woorden. Man en fruit werkten goed mee. Dat had ik wel weer even afgedwongen.... Die balans kon ik achteraf creëren, op mijn PC...

PtR op 3 augustus 2016 om 20:40

Onder het toeziend oog van Ganesh (als ik het wel he krijgt gevallen voedsel een tweede leven. Het is een open deur maar wat kunnen wij daar van leren in het corpulente westen. Tonnen gaan hier per dag de biovergasser in. Als de groente maar even afwijkt gaat het linea recta door naar de veevoederindustrie. Eeuwig zonde.
Je plaat roept weer op tot nadenken. De ietwat scheve glimlach van de zich ogenschijnlijk, schamende man, had eigenlijk vervangen moeten zijn voor een trotse lach. Hij is niet van de verspilling.

vissi-darte op 3 augustus 2016 om 22:53

Goed gezien Peter. Jij hebt ook zoveel kennis en wijsheid Dat zie ik niet alleen in je foto's maar dat meen ik ook uit het toeziend oog van je avatar te kunnen halen.....

Hier wordt inderdaad wel heel makkelijk wat weggegooid. Niet eens omdat er iets afwijkt maar ook omdat er te slordig en te royaal is ingekocht.

Die ietwat scheve glimlach is een beschouwing waard. Het lijkt een beetje op een boer met kiespijn grijns. Toch denk ik niet in eerste instantie aan schaamte. Zo verwesterd is deze man nog niet in zijn relatie tot voedsel.... Hij is, denk ik, wel ingenomen met de aandacht voor zijn persoon. Dat zou tot een glimlach kunnen leiden ware het het niet dat het in India aan gebrek van respect getuigd jegens de foto en fotograaf door te gaan lachen op een foto. Je neemt de foto serieus door een serieus gezicht te trekken. Wat we dus zien is een mengeling van lach en ernstig kijkend gezicht. Dat zien we wel eens vaker in Azië.

mooie reactie Peter, veel dank, Allard

PtR op 4 augustus 2016 om 17:14

Weer wat geleerd. Leuk! Waarom ik trouwens een smiley met een zonnebril in mijn tekst kreeg is me niet duidelijk.

vissi-darte op 9 augustus 2016 om 10:32

De combinatie van letter b met direct daarna een haakje rechts. Voor zover mij bekend geen bekende emoticon. Het is wel heel zomers, zo'n zonnebril. Het zal wel aan de eigenzinnige zoom software liggen. Die koppelt de smiley "cool" aan deze teken volgorde. Om onbedoelde verrassingen te voorkomen voeg ik, indien ik er aan denk, een extra spatie in voor het haakje rechts.

alexie op 3 augustus 2016 om 18:12

Mooie plaat maar wat is dat ding achter zijn hoofd...?

vissi-darte op 3 augustus 2016 om 22:35
TommyDijkwel op 3 augustus 2016 om 16:18

Fraaie plaat, gaaf straatbeeld. Voor mij is het daar een soort exoplaneet...

Heel fraai gepositioneerd, de man laat zo zijn waar goed zien. Diepte door de muur en dak.
Er top het beeldje achter de man wat het land doet vermoeden!
Lucht is een staaltje vakmanschap qua belichten; net maar dan ook net niet overbelicht! Top!
De krant dan weer wel, een klein onbelangrijk deel, dus dat mag de pret niet drukken...

Valt me op dat de man een vlek op z'n overhemd heeft, vraag me af waarom niet weggehaald. De vlek is in de vorm van een hartje, is dat juist iets India's, dus daarom?

vissi-darte op 3 augustus 2016 om 22:32

Vanuit het verzorgde westen gezien is het inderdaad wel een soort exoplaneet. Met een overmaat aan straatmotieven waar niet immer oplettende fotografen zoals ik hun voordeel mee kunnen doen.

Die tropenzon staat al vroeg in de dag meedogenloos aan de hemel en dat zorgt nogal eens voor overbelichting. Vooral als je motief zich helemaal in de schaduw bevindt. Mijn kool en geit sparende tussenoplossing was het ook niet helemaal. Toch vond ik het motief te mooi om in de prullenbak te gooien. Dus ik heb er wel wat aan gesleuteld

Zo'n vakman ben ik niet maar ik wil me best wel even laten vleien.... Die krant, daar dacht ik van, dat ziet toch niemand. Maar daarmee had ik buiten de waard gerekend

Die vlek? Tja, het hele land zit zo'n beetje onder de vlekken. Dus dan kan je wel bezig blijven. Op zijn rug zit ook nog een spoortje van een vlek. Het zal wel Oost-Indische inkt zijn...

Voor zover ik weet is een hartje geen bijzonder motief in de Indiase cultuur. In tegenstelling tot het hakenkruis.... In ieder geval zag ik geen aanleiding de vlek weg te halen. Zo ook niet de vliegen op het Jack Fruit.

Een treffende beschouwing Tom. Ook aangaande de compositie omtrent man, werk en omgeving.
Veel dank! Allard

TommyDijkwel op 4 augustus 2016 om 14:39

Oost-Indische inkt heeft als voordeel lekker geruisloos te zijn...

Modernere digi-camera's, in ieder geval de A6000, heeft in het menu een de 2 functies 'Contrast en Helderheid'. Met name Contrast wat lager zetten is ideaal voor zuidelijke landen en 2 dagen per jaar in NL als de zon heel fel is... Werkt perfect!
Mogelijk heeft jouw camera dat ook? Vaak weet men het niet want is een sub-menu.

vissi-darte op 9 augustus 2016 om 10:55

Deze foto is nog gemaakt met de DSC-R1. In zijn tijd een geweldige camera. Nog steeds eigenlijk. Uitgebracht voordat Sony de Konica-Minolta foto divisie overnam. Daarna meteen van de markt gehaald omdat deze veel te veel zou concurreren met de uit te brengen eigen spiegelreflexen.

Mijn modernere A77 kan een hogere contrast omvang aan dan die R1. Ik moet flink spitten in submenu's om die contrast/helderheid functie te vinden. In principe staan al mijn instellingen op neutraal. Dat laat ik ook maar zo omdat ik nogal eens vergeet ze terug te stellen. Over het algemeen gebruik ik zebrastrepen en live histogram i.c.m. de belichtingscorrectie knop om overbelichting te vermijden. In straat situaties moet je wel eens snel zijn omdat het moment anders al weer voorbij is.

TommyDijkwel op 9 november 2016 om 19:46

Ik heb de NEXT6 weggedaan en vervangen voor een A6000 (3x) want die heeft wel Zebra. Ik kan niet zonder Zebra want zonder heb je immers geen idee of een foto juist belicht is...
Dat je camera een hoge contrastomvang heeft is mooi meegenomen, maar je moet altijd uitgaan van het einddoel, op internet zijn dat beeldschermen die een ferm contrast aankunnen (soms zelfs 10 stops), maar bv. papier (een afdruk) is hoogglans 5 stops en mat papier slechts 3 stops.
Om die reden is voor mij 5 stops de limiet (en dan bedoel ik niet bv. oplichtende haren; die mogen best 'overbelicht' zijn).
5 Stops max ziet er op een beeldscherm ook prima uit...
Ik bereik dat doorgaans met DRO (Dynamic Range Optimizer) of zelfs HDR (maar dan moet je onderwerp niet bewegen). Bij zeer veel contrast schakel ik in het menu het contrast terug om aldus rond de 5 stops te blijven (geef toe dat ik bij 7 stops niet in paniek raak, maar ongeschikt voor afdrukken).
Ik meet in zonlicht regelmatig het onderwerpcontrast daar eerst op de zonnige kant van je hand te meten en dan op de schaduwkant. Of je onderwerp donker of licht is doet er in wezen niet toe, alleen het opvallend licht telt...

De grote contrastomvang van je sensor zet je in bij slecht licht; bij nabewerking blijkt er dan nog enorm veel detail in de donkere delen te zitten.

Bij serieuze modelfotografie mikt de fotograaf op een onderwerpcontrast van 1, 1.5 tot soms (max) 2 stops! In te stellen met de lampen of moderne flitsers; buiten met invullicht, reflector en/of de contrastinstelling van de camera.

vissi-darte op 23 november 2016 om 13:18

Dank je voor je uitgebreide en leerzame toelichting Tom! Mat papier heeft mijn voorkeur. Is zo gegroeid denk ik. Hoogglans voegt in mijn beleving een component toe die in realiteit niet aanwezig is. Vandaar.

Maar het verklaart (mede) wel waarom de briljance van de foto op het scherm altijd ietwat tegenvalt op het papier..... Drie stops, dat is toch wel erg karig....

Misschien moet ik toch maar eens wat hoogglans prints gaan proberen.

TommyDijkwel op 23 november 2016 om 13:48

En heb ik ook nog een tip:

Fuji Digital Professional DP II Glossy Pearl is supermooi en deze centrale werk ik altijd mee, na meerderen getest te hebben.
Kwaliteit constant en zeer geschikt voor serieus werk!
Fuji Digital Professional DP II Glossy Pearl

Ik laat daar alles afdrukken, voor kleur altijd in Pearl.
ZW laat ik ook in kleur daar afdrukken; blijft de sepia (of blauwtint) mooi in stand.

Ik raad je aan enkele testafdrukken te maken.
Is een foto wat te donker, dan met GAMMA wat lichter maken! NIET met Helderheid!

En wil je serieus afdrukken, dan moet de de ICC profielen downloaden, want alleen dan krijg je een perfecte afdruk!
ICC-profielen Profotonet
Kijk op Google hoe je ICC-profielen gebruikt, hoe in je editor te laden en niet te bergeten: wat het is...

TommyDijkwel op 23 november 2016 om 13:44

Ja, mee eens dat 'mat' (of zijdeglans) echter lijkt, maar als je objectief naar de afdruk kijkt, dan zie je dat 'glans' de kleuren en vooral kleurdiepte (zwart is zwarter) beter en echter weergeeft.
Nadeel is de glans, die spiegelt en vingerafdrukken achterlaat.

Een leuk experiment: neem een matte afdruk en leg er een spiegelgladde glasplaat over. Zwart is zwarter, kleuren dieper en als je het contrast meet dan zie je 5 stops (tussen spierwit en uberzwart) en zonder de plaat 3 stops...
Zo kan je matte foto's toch tentoonstellen, achter spiegelglas...

Andersom ook; als je mat glas over een glansfoto legt: weg contrast...

vissi-darte op 23 november 2016 om 20:28

Wederom dank voor de uitgebreide info. Ik heb eens gekeken bij je centrale en voor de geschetste kwaliteit lijken ze me heel betaalbaar. Zeker indien de print nog eens aan de muur komt i.p.v. op de stapel De voordelen van gamma correctie had ik al ontdekt en met ICC profielen wacht ik nog maar even. Er moet tenslotte nog iets te wensen over blijven

Ik zal zeker eens een paar op hoogglans proberen en die naast de "matte" eens een tijdje aan de muur hangen. Zo'n muurtest is overigens heel geschikt om te bepalen of je foto nu echt zo'n langdurige topper is of dat het bij nader inzien toch wat tegenvalt.

TommyDijkwel op 23 november 2016 om 20:48

0

Stemmen

Bekeken:90

Favoriet:1

vissi-darte

Niveau:beginner
Lid sinds: 23-12-2009

Meer foto's uit de categorie Straatfotografie

  • Foligno (Umbrië)
  • Overpeinzing
  • contrast op straat
  • Brussels Before Corona
Landkaart van de locatie waar deze foto genomen is
Datum:
3 aug. 2016 14:45:06
Camera:
Sony Cyber-shot DSC-R1
Iso:
200
Sluitertijd:
1/250 sec
Diafragma:
f/3.2
Brandpuntsafstand:
14 mm
Meer foto informatie Exif informatie
Rapporteer deze foto als ongepast