Maak kennis met landschapsfotograaf en challenger Wim Denijs

19 november 2018 16:09
8 januari 2019 15:01
Partnerredactie

Maak kennis met landschapsfotograaf en challenger Wim Denijs

Door: partnerredactie | 19 november 2018 16:09
Zoomer Wim Denijs gaat de strijd aan met de vier andere Zoomers. Maak kennis met Wim als je hem nog niet kent. Bekijk zijn foto's en lees zijn blog over hoe hij de challenges doorloopt, zijn foto's en meer!
Dit is een partnerbijdrage. Lees hier wat dit betekent.

Even voorstellen

Wim Denijs, 62 jaar oud en komt uit Lommel . Fotografie is de rode draad door zijn levensloop. Hij begon al te fotograferen rond de leeftijd van 18 jaar en heeft de omschakeling van het analoge tijdperk naar het digitale heel bewust meegemaakt. Achteraf beschouwd heeft het analoge gebeuren mij een serieuze achtergrond gegeven, zowel op gebied van kleurbeheer als op technisch niveau. Zijn fotografie was oorspronkelijk gericht op portretfotografie, met name het brengen van verhalen van mensen. De laatste jaren is hij zich gaan toeleggen op de arctische landschappen. "Als ik er goed over nadenk is de motivatie het licht, de verlatenheid en de puurheid die me aanspreekt", aldus Wim.

De camera

De eerste gedachte die ik kreeg bij het hanteren van de camera was : " Wat is hij klein, hij weegt praktisch niks, kan dit wel goed zijn?". Het menu leek me vrij complex te zijn , maar na een kleine rondwandeling door de manual, ontdek je al spoedig enige logica . Via een paar voorinstellingen ( Ap en Sn stand ) kom je al snel in de juiste modus. Handig is het touchscreen scherm , zodat je makkelijk van menu kunt wisselen.

De manuele stand is simpel. Handig is het niveau verschil tussen de twee draaiknoppen , je kunt heel snel diafragma en belichting bijstellen. Jammer dat je via een " kleine " omweg naar je ISO moet, maar dat is niet echt een groot probleem. Erg praktisch is ook de 5-assige stabilisatie . Je hoeft voor opnames met kortere sluiter, ( tot 1/6 sec )geen statief mee te sleuren.

De kwaliteit van de opnames valt reuze mee. Onderstaande foto heb ik uit de losse hand gemaakt en bewerkt met de methode ( Lightroom - Luminar ), zoals ik gewoon ben . Ik ben in de overtuiging dat ik deze foto onder de geven omstandigheden niet beter had gemaakt met mijn actuele toestel. Vooral de scherpte valt me op.


Erg leuk om met de camera te expermenteren. Ik kwam op het idee om een fotostacking te maken en daarna een hdr van hetzelfde beeld, als je deze op hun beurt gaat stacken kom je tot een leuk resultaat . foto 3 is een enkelvoudige opname in manuele stand .

Bovenstaande foto is een enkelvoudige opname in manuele stand.

Volgende afbeelding is een stacking (foto 4). Hier heb je duidelijk scherpte van voor naar achter.

Gezien ik de laatste tijd vooral in nachtelijke foto's (noorderlicht, melkweg ) en landschappen met voorgronden geïnteresseerd ben, ging mijn aandacht vooral uit naar het prestatie vermogen in dit domein.

Eerste bevinding

De live comp mode werkt uitstekend . Je ziet de startrails zich vormen en je bent verzekerd van een goede belichting. Ook voor lightpainting werkt het ideaal, je kunt op de display perfect zien waar er moet gecorrigeerd worden .

Voor statrails heb ik de indruk dat het dynamisch bereik van de camera net iets te klein is in de donkere partijen . Ook het manueel scherpstellen met de kit lens valt niet mee . De contrastpartijen vertonen neiging tot bending en de trails zelf zijn niet egaal . Bij uitvergroting zie je kleurafwijkingen binnen één trail. Waarschijnlijk zal dit euvel minder zijn met een f 2.8 lens. Verder heb ik ook gemerkt dat hoe vroeger men in het blauwe uur fotografeert hoe beter de resultaten zijn , onderstaande foto is voor mij best acceptabel .

Sterk is ook de HDR functie. Zelfs zonder statief ga je makkelijk drie opnames combineren. Het resultaat, een jpeg die een zeer realistisch beeld geeft. Mits enkele kleine aanpassingen in lightroom of photoshop haal je een meer dan behoorlijk niveau.

De zwaan : De sierlijkheid en het licht in de ogen.


Scherpte en recht in de lens kijkend.


Misschien klassiek , maar voor mij ook weer niet ... breng mensen terug bij de natuur ? alledaags is het zeker niet.


Vond dit een mooie compositie , en vooral mooie kleuren .


Hoewel ik denkelijk de opdracht niet voor 100 % begrepen had, ben ik met een paar foto's reuze gelukkig. Misschien ben ik tijdens de challenge teveel gefocust geweest op het beeld dat ik wilde maken, maar toch gelukkig dat ik onder andere " de zwaan " heb . Ik was vooral getroffen door die sierlijkheid, en het licht in de ogen. Het gaf me een zekere ontroering. Hier alleen voor vond ik ket een meer dan succesvolle dag !

Mijn ingezonde foto:

Challenge #2 portretfotografie @Photokina

Vooreerst kregen we een boeiende uiteenzetting van Robert Rozenbeek over portretfotografie en het gebruik van een studio. De workshop werd simpel en duidelijk uitgelegd aan de hand van voorbeelden uit zijn werk. Daarna mochten we even aan de slag met een paar opstellingen die hij gemaakt had . De oefentijd was beperkt maar we kregen toch een duidelijk beeld wat de invloed van een correcte belichting is. Daarna volgde de challenge.

Opdracht

Maak een portret op de beurs gebruikmakend van het aanwezig licht. De tijd werd eveneens beperkt tot 30 minuten. Via een loting werd Jason Terrence mij toegewezen als model. Ik kan wel zeggen dat we samen een goed team vormden, er was een goede interactie. Mijn eerste bezorgdheid was een lichtbron vinden. Vooral ledverlichtingen en ringverlichtingen vielen me op, en daar wou ik iets mee gaan doen. Ik heb Jason in verschillende posities geplaatst zodat het licht zo goed mogelijk op zijn gezicht viel. Verder moest ik ook letten dat de achtergrond niet te druk werd en dat was gezien de drukte op de beurs niet zo evident. Op een bepaald moment hebben we ook standhouders aangesproken of we geen gebruik mochten maken van o.a hun ledlampen en dergelijke. Dankzij de goede verstandhouding met het model zijn we daar redelijk in geslaagd.


Wat ik vooral geleerd heb, is dat je vooral goed moet rondkijken, en dat je je scenes moet kunnen inbeelden. Je ziet een lamp of licht en je moet je voorstellen hoe het zal zijn als je je model in een bepaalde positie plaatst want veel tijd heb je niet. Je moet met andere woorden op je buikgevoel afgaan en vooral geen schrik hebben om uit je eigen comfortzone te treden. Wat ik nu ook weet is dat ik in de toekomst in de studio eerder zou opteren voor permanent licht omdat je dan de lichtinval veel beter kunt beoordelen. Verder is het contact met het model van groot belang. Het model moet zich op zijn gemak voelen en moet er zin in hebben. Belangrijk is dan ook dat je tijdens de shoot in overleg met het model gaat, wat vindt hij /zij leuk, en als fotograaf niet teveel bezig zijn met het toestel maar meer aandacht hebben voor het model. Uiteraard is dit in een korte tijdspanne en onder druk moeilijker dan wanneer je tijd hebt. Toch heb ik dit zoveel mogelijk voor ogen gehouden.



Model: Jason Terrence


Nabewerking

Nu de nabewerking. We kregen een half uur om een foto te kiezen en deze na te bewerken. Persoonlijk vind ik een half uur om je beelden te bewerken wat te kort. Ik verloor al bijna tien minuten, omdat mijn laptop zo nodig wilde updaten.

Ik koos voor een foto met ringverlichting, maar helaas was dit niet dé beste foto die ik had. Maar uiteindelijk is het voor mij de balans van de dag die telt en die is uitermate positief. Ik heb een aantal toffe foto's en ik heb weer wat bijgeleerd!


Over de camera

De camera : Hier was ik zéér aangenaam verrast . Het toestel is licht en makkelijk hanteerbaar. Via de scherpstelpunten en gezichtsherkenning zijn de foto's scherp. Zelfs in redelijk donkere situaties kan je nog met een lage iso waarde fotograferen en blijft de ruis beperkt. Eenmaal als het toestel goed afgesteld is op de manuele stand kan je in de studio onbeperkt fotograferen. Als je dit via het display doet heb je ook een beter rechtstreeks contact met het model. De 25 mm f 1.8 lens is super , en je krijgt een prachtig bokeh . Jammer dat de shoot tijdens de challenge met de kitlens moest gebeuren , maar misschien hadden we met de portretlens dan teveel naar de ideale achtergronden gezocht, en deze waren moeilijk te vinden. Zelf zou ik het fototoestel zeker aanraden aan mensen die portretfotografie willen gaan doen !

Challenge #3 macrofotografie

Een totaal nieuwe discipline voor mij! Voorafgaand aan de challenge wat geoefend thuis, maar uiteraard met beperkte middelen. De kitlens is ontoereikend. Wel wist ik dat scherptediepte hier enorm van belang is. na de lezing kregen we even de tijd om een macrolens 60 mm f 2.8 te testen in de mooie orchideeën tuin. Uiteraard het eerste wat opviel waren de vlinders de vogels en de orchideeën. Wat al meteen opviel was dat de vlinders het moeilijkst te fotograferen vielen, en dat de camera in de aperture mode het best presteerde. Diafragma kiezen is een compromis zoeken, je krijgt bij f2.8 mm een mooi bookeh, maar het scherpstelgebied is miniem. Vlinders leken het moeilijkst , omdat je meestal in perspectief gaat fotograferen. Hoewel je met scherptediepte mooie resultaten kunt bereiken heb ik later tijdens de challenge besloten me niet op de vlinders te concentreren.



Wat uiteraard leuk was om te fotograferen waren de papegaaien , mooie kleuren en perfecte modellen.


Wat me opviel aan de camera was de scherpte , maar ook de eerste ruis die verschijnt bij ISO 640 , hoewel die perfect is weg te werken in PS. Omdat dit soort fotografie niet direct bij macro aanleunt heb ik toen wat details van dieren gaan fotograferen.


Bevindingen omtrent de camera bij macrofotografie

De camera presteert goed tot zeer goed wat betreft de scherpte, en de macrolens heeft een prachtig bookeh. De ruis is aanwezig, maar na een PS bewerking is die aanvaardbaar onder de ISO 2000. Wil je dichter op het onderwerp gaan fotograferen, dan is een statief aangewezen, ook stacking uit de losse hand is niet zo vanzelfsprekend, hoewel oefening baart kunst. Ook een voordeel is het gewicht. Het is niet echt vermoeiend om de camera gedurende een tijdje te hanteren. Ook hier bewijst het kantelbare scherm zijn dienst. Scherpstellen is zowel via het touchscreen als door het oculair eenvoudig.

De Challenge : maak een opname met kleurschakeringen

Door de tijdsdruk moet je even je gedachten ordenen. Het eerste waar je aan denkt zijn de vlinders, maar dat risico wil je dan niet lopen. met vlinders moet je tijd en geduld hebben, en ook had ik gemerkt hoe moeilijk het is. Je zit met de scherptediepte, je zit met lichtinval, achtergronden en is het niet te gewoon? Hier moest ik allemaal een beetje over nadenken, en toen heb ik op veilig gespeeld en ben nog even bij de papegaaien langs geweest om een detail van het oog te gaan fotograferen. Het rode oog tussen de blauwe veren vond ik mooi contrasterend. Uiteindelijk, jammer genoeg een beetje laat ben ik beginnen zoeken naar details in de orchideeën, en ik ben een tijdje bezig geweest naar het zoeken van symetrieen en kleur bookehs .


Besluit : ook deze challenge was buiten mijn comfort zone , maar ik ben er wel door aangestoken . Ik heb vooral geleerd dat ik meer naar de details moet gaan zien , en dat het ook een technische uitdaging is om de foto's 100 % in orde te krijgen . Uiteraard krijg je dit tijdens een hectische 30 minuten niet voor elkaar . Maar het zaad is gezaaid , laat het nu maar kiemen . Ik ben alvast dik tevreden !