Meld je gratis aan
De SP 45mm F/1.8 Di VC USD in het veld © Frank, Lenstafette, foto 1

2 mei 2017, 10:41

Als het om fotograferen gaat, houdt Frank de Vries van gedegen voorbereiding: locaties zoeken, lichtval inschatten en op het juiste moment op de juiste plaats zijn om het beeld vast te leggen. Of dit ook is gelukt bij het testen van de SP 45mm F/1.8 Di VC USD lees je in zijn review.

Eerste indruk

Op papier zit deze Tamron met zijn 45mm brandpuntsafstand en lichtsterkte van F/1.8 erg dicht in de buurt van de zogenaamde 50mm 'plastic fantastic' prime lenzen die o.a. Canon en Nikon maken. Bij het uitpakken valt echter direct op dat deze lens toch behoorlijk anders is. De lens is groter, zwaarder en voelt - mede door het gebruik van aluminium in plaats van plastic - solide en zeer degelijk aan.
Een schuif voor (auto)focus, een schuif voor beeldstabilisatie en een fijne gedempte focusring zorgen voor een fraai en strak uiterlijk. De aanwezigheid van een rubber rand bij de lensmount duidt op een zekere mate van weerbestendigheid.

In het veld

Als testlocatie heb ik gekozen voor het Lutterzand, een kleine zandverstuiving in Twente waar de rivier de Dinkel door stroomt. Dit is geen plek voor weidse landschapsfoto's. Hopelijk een goede keuze voor de 45mm die de Tamron tot zijn beschikking heeft. Dat is aftasten, want ik gebruik normaal òf de groothoek, òf het telebereik voor mijn foto's.
Deze 45 millimeter valt daar tussenin, en het is even zoeken naar de juiste werkwijze. Al lopend ontdek ik echter vrij snel foto's op plaatsen waar ik anders voorbij zou zijn gelopen.


Een vast brandpunt van 45 millimeter vereist compactere composities voor een landschapsfotograaf. f/8 - 45mm - 1/60 sec - iso 100

Mobiel

De combinatie van grote lichtsterkte en beeldstabilisatie zorgen voor veel bewegingsvrijheid. Zelfs met het beperkte licht op de bodem van het bos kan de lens prima uit de voeten; drie stops langere sluitertijd is zeker haalbaar wanneer uit de hand wordt geschoten.
Het is uiteraard geen 1:1 macro lens, en het brandpuntsafstand is daarvoor ook wat te kort, maar bij niet of niet al te snel bewegende onderwerpen kunnen er wel fraaie detailfoto's worden gemaakt. De minimale scherpstelafstand van nog geen 30 centimeter zorgt ervoor dat je tot een meer dan redelijke beeldvulling komt zonder al te veel te hoeven croppen.

Gebruik

Zonder statief fotograferen is iets wat ik al lang niet heb gedaan, en het voelt zoals gezegd bevrijdend om dat weer eens te doen. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en heb ik de Tamron in portretstand op mijn statief gezet om er een panorama mee te maken. Hierbij kwam een onverwacht voordeel om de hoek kijken: de beperkte vervorming zorgt ervoor dat er zonder veel beeldverlies gestitcht kan worden in de nabewerking.


Door de geringe vervorming is de lens erg geschikt om van meerdere foto's een panorama te maken. Deze bestaat uit 4 in portretstand geschoten opnames, het beeldverlies is minimaal. f/11 - 45mm - 1/30 sec - iso 100

Bokeh

Met zijn maximale diafragma van f/1.8 uiteraard hét onderscheidende punt voor deze lens: zijn bokeh, de bewust gekozen onscherpte van de achtergrond. Ideaal om een onderwerp te isoleren. Hierin stelt de Tamron niet teleur. De negen lamellen zorgen voor een fraaie en gelijkmatige onscherpte wanneer het diafragma geopend wordt. Dit is een lens waarmee de creatieve fotograaf in bijna alles wel een geschikt onderwerp weet te vinden.





Op plaatsen waar zand is weggespoeld leveren deze wortels abstracte maar toch herkenbare composities op. f/2.8 - 45mm - 1/350 sec - iso 100


Door gebruik te maken van de beperkte scherptediepte komt de voorgrond los van de achtergrond, die door de vervaging de hele foto rust meegeeft. Bij een geknepen diafragma was deze foto veel onrustiger. f/2.8 - 45mm - 1/1500 sec - iso 100





Op de grond in het bos weet deze lichtsterke lens met zijn beeldstabilisatie uit de hand nog prima scherpe foto's te maken. f/2.8 - 45mm - 1/350 sec - iso 100

Scherpte

Ik heb de Tamron getest op mijn Canon EOS 5Ds R, een full-frame camera die met zijn 50 megapixels niet bekend staat als bijzonder vergevingsgezind wanneer het op lensscherpte aankomt. Ik heb de lens zowel uit de hand als vanaf het statief getest, en in beide gevallen weet de lens zich uitstekend staande te houden. Rechtstreeks uit de camera is de scherpte goed, en na enige softwarematige verscherping ook voor grotere prints geschikt.
Centrumscherpte is in alle gevallen uitstekend, de hoeken leveren op full frame wel toenemende onscherpte op. Dit is voor bijna iedere lens een zwakker punt, en één tot twee stops diafragmering lost dit vrijwel op. Hiermee wordt tevens de aanwezige vignettering aanzienlijk terug gebracht.


De foto in zijn geheel en een crop waarbij te zien is dat de focus exact op de kop van de vlinder terecht gekomen is, en voor een uit de hand geschoten foto op de Canon 5DsR een indrukwekkende scherpte laat zien. f/2.8 - 45mm - 1/2000 sec - iso 100


De zeer beperkte scherptediepte bij f1.8, hier toegepast op iets simpels als een rode paprika. f/1.8 - 45mm - 1/60 sec - iso 100

Hiaten

Tijdens het gebruik van de lens kwam ik naast de genoemde punten ook zaken tegen die mijn inziens voor een lens in deze prijsklasse ondermaats zijn. Ten eerste is dat de zéér uitgesproken chromatische aberratie. Deze is zelfs in live view al duidelijk zichtbaar. Natuurlijk is dit is in nabewerking goed weg te werken, maar zo duidelijk als bij deze lens heb ik die niet vaak gezien.


Daarnaast is de autofocus mijn inziens teleurstellend. Tamron heeft een Ultrasonic Silent Drive scherpstelmotor gebruikt die wel nauwkeurig is maar qua snelheid toch wat teleur stelt voor een lens in deze prijsklasse. Daar tegenover staat overigens wél een uiterst fijn werkende gedempte focusring met een wat langere slag, waardoor je bij beperkte scherptediepte erg nauwkeurig kunt scherpstellen.

Conclusie

Met de SP 45mm F/1.8 Di VC USD heeft Tamron een solide lens op de markt gebracht die snelheid combineert met prima beeldstabilisatie, en die qua beeldkwaliteit ook op de veeleisende nieuwere fullframe spiegelreflexcamera's zijn plek verdient.
Door zijn neutrale beeldhoek lijkt hij mij ideaal voor portretfotografen die met beperkt licht moeten werken, of voor straatfotografen die hun onderwerp los willen laten komen uit de achtergrond.

Over de fotograaf

Frank de Vries (34), woont in Almelo en is werkzaam als Supply Chain Coördinator. Vijf jaar geleden is hij begonnen met natuur/vogelfotografie en inmiddels anderhalf jaar vrijwel uitsluitend bezig als landschapsfotograaf. Naast (hobbymatig) fotograaf is hij fervent reiziger en combineert beide waar mogelijk met elkaar. Momenteel is Frank bezig met de voorbereidingen om eind mei twee weken fotograferend door IJsland te reizen.

Ik geef de lens door aan

Ik zou deze lens graag eens in de handen van een straat- of portretfotograaf willen zien. Dat is mijn inziens toch meer het werkterrein voor een lichtsterke 45mm prime, waarbij er voor lezers die geïnteresseerd zijn in een dergelijke lens bruikbare feedback beschikbaar kan komen.


De gebruiksersreview van Frank is de vijfde review uit de Lenstaffette waarin onze Zoom.nl community aan de slag gaat met de premium SP objectieven van Tamron. Lees meer over de Lenstafette.

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn