318 keer bekeken
19
Die letzten Tage einer Deutschen Kirche
doorTommyDijkwel
22 januari, 2017
Denn Staub bist du, zum Staub wirst du zurückkehren (Genesis 3:17-19).
St. Lambertus Ruïne; een kerk in het Duitse spookdorpje Immerath; gedoemd te verdwijnen.
De boel is dichtgetimmerd, enorme gaten in de klokkentoren; voorboden tot sloop, als voedsel voor de oprukkende bruinkoolmijn.
Een zeer geslaagde dag met Cees KB in Duitsland! :) --
[b]Sony A6000 met Samyang F2.0 12mm - 1/200, F8, ISO100, 12mm (= 18mm)[/b]
[i][url=http://www.dijkwel.com]www.dijkwel.com[/url][/i]
Alle rechten voorbehoudenMeer info tonen
Gebruikte apparatuur
Sony A6000
of en discussieer mee!
boddeus-E-L
8 jaar geleden
geweldig standpunt .echt iets voor 12mm .Ingeflitst? Goed idee .Bouwstijl 19e eeuw ?
0
TommyDijkwel
8 jaar geleden
Thanks Theo!
Nee, niet geflitst (doe ik nooit meer sinds digi-camera's super lichtsterk zijn); wel opgehaald middels 'bewerking in delen'.
Hier staat info over het kerkje: [i][url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Lambertuskerk_(Immerath)]Sint-Lambertuskerk[/url][/i]
0
bloemke
8 jaar geleden
omdat ik een paar weken weg was, wil ik toch graag op deze foto reageren .
hij beindrukt mij om zijn voorstelling , maar vooral om z,n ingetogen kleuren en uiter aard de compositie
bijzonder fraai Tom
gr bl ++
0
TommyDijkwel
8 jaar geleden
Erg blij met je zeer gave reactie en favoriet Bloemke, top! Dank je! :)
Ben zelf ook voor een paar weken 'uit de running', vandaar dat ik nergens reageer.... :)
0
renegeensen
8 jaar geleden
prachtplaat tommy! heb ook net een a6000 aangeschaft. ben je tevreden?groet
0
TommyDijkwel
8 jaar geleden
Dank je René, heel blij mee! :)
Ja, A6000 erg goed, gebruik er 3 (een hekel aan lens wisselen).
Ik heb mijn NEX6 weggedaan en de A6000 genomen vanwege 'Zebra', raad je ten zeerste aan dat te gaan gebruiken; nooit meer overbelichte opnamen! Ik wil nooit meer een camera zonder Zebra!
Heb Zebra ingesteld op 100+, zo krijg je een waarschuwing met zebrastrepen als iets overbelicht is.
Vaak is dat niet erg, als je bv. de zon in beeld hebt dat is ie gegarandeerd overbelicht... Maar maak je een portret en je ziet Zebra op bv de neus, dan moet je ingrijpen.
Dus altijd blijven nadenken, maar zo krijg je wel een perfecte waarschuwing! :)
Ik gebruik naast de Sony SEL18200 ook 3 Nikon objectieven (de G-serie 1.8) en 2 Samyang's (8mm en 12mm). Het is echt super dat je van alles op de A6000 kan zetten!
Wel een stof-probleempje; vanwege de hoge opnamesnelheid is de sensor erg statisch, ik raad je aan het stof uit de camera te nemen en niet het erin te blazen. Ik gebruik de (veel te dure) Visibledust Arctic Butterfly; werkt perfect!
Wel oppassen bij de randen van de sensor, daar zit vet en is er kans dat je dat over de sensor smeert.
Met VSGO APS-C CLEANING SWAB KIT maak je dat zo weer schoon en ik raad je ook aan om Isopropanol bij de hand te hebben (bij de apotheek voor 2,50 euro per 1/4 liter) om het kwastje te ontvetten, en soms gebruik ik het om met een wattenstaafje plekjes op de sensor schoon te maken. Wattenstaafjes pluizen en zijn niet superzacht, maar als je aait i.p.v. boenen kan je zo toch prima vetspettertjes wegnemen (camera's spetteren altijd wat vet). De pluisjes neem je dan uit met de Arctic Butterfly.
Erg tevreden, erg mooi beeld, zeer gevoelig, supersnel en waanzinnig goede software die je uiteraard alleen benut met JPeg (met RAW wordt er geen software gebruikt, das bij alle camera's, en dat is absoluut een reden om geen RAW te gebruiken).
Ik gebruik soms RAW, maar alleen als een opdrachtgever dat wil, of als de bestemming 'beeldscherm' is. Alles op internet is sRGB (8 bit kleurdiepte), daar is RAW (12 tot 16 bit) volstrekt nutteloos.... :)
Als je toch perse meer kleurdiepte wilt dan 8bit (sRGB - JPeg), probeer dan eens AdobeRGB uit, die kan je ook instellen (je hebt in de A6000: JPeg, AdobeRGB en RAW).
AdobeRGB heeft meer kleurdiepte dan sRGB, het is een soort 'imitatie' van RAW; je zou het kunnen zien als 10 a 12bit (dat is niet exact zo; zoek het even op in Google).
Met AdobeRGB gebruikt je camera WEL alle ingebouwde software (DRO, HDR, kleurbalans, lenscorrectie, anti-vignet, anti-chromatische aberratie, instelbaar contrast en nog veel meer!).
Nogmaals, voor 'bestemming' internet is RAW en AdobeRGB zinloos en gebruik je JPeg, je camera presteert dan optimaal en profiteer je van 11 beelden/sec; ideaal bij straatfotografie...
Groet, Tom
0
PNCO
8 jaar geleden
is dit met een groothoek? Dit is wel een heel gaaf perspectief zo van onderen! En mooi de details belicht en nog net de torens bovenin zichtbaar.. heel mooi werk met een gave bewerking! :)
hartelijke groet Pieter
0
TommyDijkwel
8 jaar geleden
Dank je Pieter, erg gave reactie, heel blij mee! :)
Ja, groothoek, 12mm... (de extreem goede Samyang 12mm F2.0). Ik zet vrijwel altijd erbij hoe ik een foto genomen heb, in vette letters... :)
0
TommyDijkwel
8 jaar geleden
[b]Is heel eenvoudig: [/b]
-50mm is 'standaard'; het beeld is gelijk aan dat van het oog. Geen vergroting, geen verkleining. Kijk met 1 oog door de zoeker, met het andere langs de camera; het beeld van een voorwerp is in beide ogen gelijk (even groot).
-25mm is een toch al ferme groothoek, er valt 4x meer beeld op de sensor dan bij 'standaard' (4x want oppervlakte, kwadratisch).
-12mm heeft dus 16x zoveel beeld dan 'standaard'.
-100mm 4x minder beeld dan 'standaard' (zoom).
-200mm 16x minder beeld dan 'standaard' (erg zoom).
Dit alles geldt voor fullframe (FF); daarom is er bij kleinere sensors een omrekenfactor.
Bv.: Bij mijn Sony A6000 (APS-C) heb je een 'cropfactor' van 1.5 t.o.z. van FF.
Dus een 33.3mm (35mm) is dan de 'standaard lens' waarbij er geen vergroting of verkleining plaatsvindt t.o.v. het menselijk oog... Omgerekend is 33.3mm dus 50mm (die bestaat niet -als vaste lens-, de 35mm wel, dus een 35mm is voor Sony APS-C de standaard lens).
Bij andere APS-C merken is de cropfaktor vaak ook 1.5, maar kan ook 1.6 of 1.7 zijn.
Bij nog kleinere sensors geldt dus een nog grotere cropfactor... :)
0
Komt voor in
door TommyDijkwel · 95 foto's
Opmerkingen