660 keer bekeken
0
p
Uitgeleide
Hier doet de "Stad Amsterdam", de "Amerigo Vespucci" uitgeleide na een geslaagd Sail 2005.
Amerigo Vespucci:
In 1930 werd de kiel gelegd van de Amerigo Vespucci. Een jaar later werd het schip te water gelaten als trainingschip van internationale officiercadetten. Het schip heeft haar naam te danken aan Amerigo Vespucci uit Florence (1454 - 1512). Vespucci ondernam van 1497 tot 1504 ontdekkingsreizen naar Zuid-Amerika. Zijn beschrijvingen van ontdekte landen werden in Europa zo bekend dat Vespucci lang als ontdekker van Amerika werd gezien. Vespucci siert de boeg van dit prachtige Italiaanse volschip. Het zuster schip de Christoforo Columbo werd gebouwd in 1928 en werd na de oorlog aan de Sovjet Unie gegeven om te repareren. Daar kreeg ze de naam Dunay maar uit eindelijk werd in 1972 het zusterschip opgeheven.
Stad Amsterdam:
Snelheid bezorgde de Clippers begin 19e eeuw een enorm concurrentievoordeel. In Amerika dwong in die tijd harde concurrentie scheepsontwerpers te experimenteren met de snelheid van hun schepen. Tot dan hadden vrachtschepen een volle voorsteven en een rond onderwaterschip. De Clipper echter heeft een scherp gesneden, holle vorm. Hierdoor snijdt het schip door het water in plaats van dat de romp omhooggeduwd wordt. Tevens werd het onderwaterschip meer weggesneden, waardoor het schip minder in vaart afremde. Ook hogere en langere masten verbeterden de snelheid van de Clipper sterk, hierdoor kon het schip veel meer zeil voeren. Dit scheepstype kon door een langere waterlijn en een gereduceerde breedte sneller en hoger aan de wind lopen dan andere fregatten. Dit concept bleek briljant en werd na enige aarzeling ook in Nederland ontdekt rond 1850. Toch was de populariteit van de Clipper van korte duur. Doorslaggevend was de opening van het Suezkanaal in 1869. Door dit kanaal werd de route van en naar Nederlands-Indië aanzienlijk korter. Voor stoomschepen ideaal, maar voor Clippers of andere zeezeilschepen onbruikbaar. Zij moesten de langere route via de Kaap blijven varen. Die extra vaartijd bleek te kostbaar. Nergens ter wereld varen nog originele Clippers. Er is er uit dit tijd maar één overgebleven: de Cutty Sark. Dit schip ligt als museumstuk in een dok in Greenwich, Engeland.
Alle rechten voorbehoudenMeer info tonen
Opmerkingen