421 keer bekeken
0
EEMS No I-Delfzijl
Het weekje in het Noorden van ons land,heb ik wat rondgekeken aldaar, o.a. Delfzijl-Zoutkamp-Lauwersoog, hier een opname van de EEMS No I,die ik vanaf een nieuwe steiger[die nog toegankelijk was]heb kunnen vastleggen,het weer viel iets tegen, maar dat heb jezelf niet in de hand, wel was er na ruim 45 jaar dat ik er voor het laatst was, bijna niets van herkenning meer.
Gegevens:
Een sociaal schip met historie
In 1997 ontstond het idee de haven van Delfzijl haar eigen boegbeeld te geven.
Als eerbetoon aan wat de loodskotters voor Delfzijl betekend hadden, besloot men een nieuwe loodskotter te bouwen.
In hetzelfde jaar begon de bouw van de Loodskotter Eems als een werk- en leertraject voor langdurig werkzoekenden.
Mede dankzij de steun en inzet van overheidsinstellingen, donateurs en sponsoren, is zij nu vaarklaar en kunnen gezelschappen tot 22 personen met haar de zee verkennen.
Stichting Loodskotter Eems
De historische Loodskotter Eems is een initiatief van de Stichting Loodskotter Eems.
Met de opbrengsten van de exploitatie kan de stichting het schip in stand houden.
Stichting Loodskotter Eems vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten van dit mooie schip.
Met medewerking van onze sponsoren kunnen sociale doelgroepen kosteloos of tegen geringe vergoeding meevaren.
De lengte van het schip bedraagt 18 meter en zij is 5,2 meter breed. De diepgang bedraagt 2,5 meter en het zeiloppervlak 196 vierkante meter.
Maar ook zonder zeil te voeren weet de loodskotter de snelheid er in te houden.
Dit dankzij de aan boord geplaatste motor: een Cummins, 220pk/162kW.
De bemanning bestaat uit schipper Michel Sarolea en bootsman Jonas Knot.
Zij nemen maximaal 22 passagiers mee op hun tochten.
Over waar die zoal naar toe kunnen gaan, zeggen ze in de uitgegeven folder:
Voor elke tocht met de Loodskotter zijn uw ideeën en wensen het vertrekpunt.
Een relatiemarketingevent of een weekend met de familie naar Borkum?
U zegt het maar.
Alle rechten voorbehoudenMeer info tonen
Opmerkingen