152 keer bekeken
13
binnenvaart
doorTonny1946
2 maart, 2025
de tanker Dettmartank 128 (eu nummer 2337434, bouwwjaar 2007
, afm. 85x9.60x3.03 en 1610 ton voer onder de Overeindsebrug door in de richting van de prinses Beatrixsluis. foto 26 febr. 2025
Alle rechten voorbehoudenCategorie Diversen
Automatische tags
Komt voor in
door Tonny1946 · 590 foto's
of en discussieer mee!
AnnekevanVliet
23 dagen geleden
Mooie opanme van dit schip. Gr Anneke
1
Jimbob
24 dagen geleden
Je hebt deze tanker er duidelijk op staan, Tonny. Als je de grootte van het schip zo ziet en daarachter de opening van de brug ----? , maar dat is gezichtsbedrog.
Gr. Jim.
1
Tonny1946
24 dagen geleden
de stuurhut op tankers is verstelbaar in hoogte, geen idee hoe hoog het hier was...ga proberen uit te vinden hoe hoog de brug is.!
0
Tonny1946
24 dagen geleden
Overeindsebrug
Gelijktijdig verving Rijkswaterstaat ook de Overeindsebrug over het Lekkanaal. Dit in het kader van KARGO: Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud. De brug werd daarbij op Rijnhoogte gebracht zodat ook de vierlaagse containervaart onder de brug door kan varen. Het zogenoemde broekstuk, de overgang tussen Overeindsebrug en Plofsluis, werd versterkt, waarbij schade aan het beton werd hersteld. De oude Overeindsebrug was uitgevoerd als stalen verstijfde staafboogbrug, een brug met zware doorgaande liggers, versterkt met een boog. De brug dateert uit de jaren dertig van de twintigste eeuw en is één van de weinige boogbruggen die de Tweede wereldoorlog heeft overleefd. Bovendien was de brug nog geheel authentiek. Omdat de brug niet in een hoofdroute ligt en na de aanleg van de omleiding in het Amsterdam-Rijnkanaal nog minder betekenis kreeg, waren ingrijpende aanpassingen gedurende de levensduur van de brug niet nodig. Rijkswaterstaat onderschreef weliswaar de hoge cultuurhistorische waarde van de brug, maar achtte vervanging onvermijdelijk. Ook de nieuwe Overeindsebrug is uitgevoerd als boogbrug. De brug is eveneens ontworpen door Edwin Megens van StudioSK/Movaris maar gebouwd bij Mercon in Gorinchem. In de nacht van 12 april 2015 werd de oude brug van de pijlers getild en verwijderd, waarna de nieuwe boogbrug met twee bokken op zijn pijlers werd gehesen.
juni 01 11
Deze operatie verliep zeer voorspoedig. De nieuwe brug weegt 576 ton, waarvan 474 ton uit staal bestaat. Een belangrijk verschil met de oude brug is dat de verbindingen zijn gelast, terwijl deze bij de oude brug nog waren geklonken. De hoofdoverspanning bedraagt ruim 86 meter. Inclusief de aanbruggen is de lengte bijna 119 meter.
0
Jimbob
24 dagen geleden
Geweldig Tonny. Een duidelijk en interessant verhaal. Dank daarvoor. 👍👍Gr. Jim.
1
jmdries
24 dagen geleden
Eeen aardige INzoom geeft hier een leuke compo waarbij het schip en brug in elkaar overlopen , Lijkt wat druk maar GROOT kijken is dan top . Groeten Jos Dries
1
H
HendrikWeets
24 dagen geleden
Hij vaart mooi je beeld in, in een toffe strakke uitsnede gepresenteerd.
Henk.
0
Opmerkingen