811 keer bekeken
0
Tombua Landana Platform
De bouw van het onderstel voor één van 's werelds grootste olieplatforms was een enorm precisiewerk. Slechts drie millimeter mocht Heerema Vlissingen naast de tekeningen zitten; een derde van de gebruikelijke norm.Daewoo en Chevron hebben de opdracht in 2006 aan Heerema Vlissingen gegund. De veertig vierkante meter stalen constructie komt op de zeebodem te staan, tachtig kilometer voor de kust van Angola in West-Afrika. Twaalf funderingspalen - die ook in Vlissingen zijn gemaakt - houden de constructie op zijn plek. Het zijn de langste palen ooit gemaakt: 190 meter lang en 2,8 meter in diameter. Ze worden door de cilinders op de vier hoeken van het 24 meter hoge onderstel geslagen en gaan 155 meter de zeebodem in. De nauwkeurigheid is zo belangrijk omdat de toren met het platform exact verticaal moet komen te staan. Het Chevron's Tombua Landana boor- en productieplatform wordt één van de grootste ter wereld. Gemeten vanaf de zeebodem is het 474 meter hoog (de Eifeltoren is 320 meter hoog). De zee is op die plek 369 meter diep. Vanaf 2010 worden er honderdduizend vaten olie per dag geproduceerd. Het onderstel wordt in februari geïnstalleerd. Eerder dan het platform zelf, zodat de grond zich om de palen kan vastzetten. Anders kan de constructie instabiel worden. Aan de auto kan je zien hoe groot de palen en het template nou eigenlijk zijn.
Alle rechten voorbehoudenMeer info tonen
Opmerkingen