403 keer bekeken
0
Regenboog
Prachtig hoe de regenboog zich aftekende in de stralen van de Port of Rotterdam. Deze vertoonde zijn kunstje ter gelegenheid van het 50 jarige bestaan van de Stormvloedkering.
Info:
De Stormvloedkering Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken.
De Stormvloedkering staat in de Hollandse IJssel vlakbij Rotterdam en Krimpen aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Bovendien zou door de aanleg van een dam de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland in gevaar kunnen komen door de instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen (zelfs grote) kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis.
In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 6 mei 1958 werd de eerste schuif voor het eerst neergelaten als proef. Later dat jaar, op 22 oktober werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel geopend. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam "Algerabrug", naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera.
[bewerk] Overige bijzonderheden
De twee deuren van ruim tachtig meter breed en 11,5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen.
Op de kering werd een weg aangelegd, de eerste verbinding tussen de Krimpenerwaard en het vasteland van Zuid-Holland. Deze verbinding maakt onderdeel uit van de N210.
De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden.
Door de komst van de Maeslantkering is de Stormvloedkering Hollandse IJssel eigenlijk overbodig geworden. Dit neemt niet weg dat de schuiven bij storm nog steeds worden neergelaten, gemiddeld zo'n vijf tot zes keer per jaar. De beslissing om de Maeslantkering in werking te zetten wordt door computers genomen en gaat alleen dicht bij extreem gevaar. Die procedure neemt uren in beslag. De beslissing om de Stormvloedkering Hollandse IJssel neer te laten geschiedt door een druk op de knop zodat de procedure veel sneller is.
Bij extreem weer (sneeuw, gladheid en windstoten) kan de brug afgesloten worden. Dit gebeurde tijdens het extreme sneeuwweer in december 2005.
Alle rechten voorbehoudenMeer info tonen
Opmerkingen