412 keer bekeken
4
Eerlijke Fotografie
Ik heb zojuist de groep "eerlijke fotografie" opgericht n.a.v. een initiatief van het Centrum voor Natuurfotografie.
Hierbij pleiten ze voor eerlijkheid t.a.v. hoe een foto is gemaakt. Ondersteun je dit initiatief ( zie tekst hieronder), word dan lid van de groep en vermeld bij je natuur en macrofoto's in welke categorie de foto hoort.
Bovenstaande opname is een categorie 1 opname: buiten gemaakt van een bloemetje in het wild, niet bewerkt.
Dit is wat ze er over schrijven:
Durf eerlijk te zijn over je werkwijze
Is een foto in de vrije natuur gemaakt of niet? Zijn de dieren gehanteerd? Veel fotografen doen hierover het zwijgen toe. Is dat uit vrees om te worden veroordeeld door anderen? Zijn ze bang dan andere fotografen hun trucjes kopiëren? Feit is dat een fraaie foto minder hoog gewaardeerd worden als het publiek weet dat deze in scène is gezet.
Ethiek en integriteit betreft daarom niet alleen je werkwijze in het veld, maar ook hoe open en eerlijk je hierover bent bij het presenteren van je foto’s. Op dit front wordt nog altijd veel verzwegen, wat de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de natuurfotografie niet ten goede komt.
Vijf labels voor eerlijke natuurfotografie
Het Centrum voor Natuurfotografie streeft naar volledige openheid en transparantie wat betreft werkwijze en methode. Het gaat hier dus niet om de vraag of het ethisch verantwoord is (want daar zijn geen universele maatstaven voor te geven) maar om openheid. Een handje helpen mag soms best, maar wees hier eerlijk over. We hanteren vijf categorieën, mede ontleend aan de bekende Duitse natuurfotograaf Frits Pölking:
1. Authentiek. Er is op geen enkele manier geënsceneerd of ingegrepen door de fotograaf. Het onderwerp wordt niet (waarneembaar) beïnvloed door de aanwezigheid van de fotograaf.
2. Natuurlijk. Het onderwerp is wild, maar er is een ingreep verricht die de foto mogelijk maakt. Dieren zijn bijvoorbeeld gelokt (bijvoorbeeld met voedsel, water, geur of geluid), er is een schuilhut geplaatst, planten of vegetatie zijn verwijderd / verplaatst / omgebogen en/of de achtergrond is in scène gezet.
3. Interventie. Het onderwerp verscheen onvrijwillig voor de lens, als gevolg van een interventie. Er zijn twee categorieën:
3a Het onderwerp is wild maar (tijdelijk) beperkt in bewegingsvrijheid. Voorbeelden zijn vangen en neerzetten van insecten, amfibieën en reptielen. Het (tijdelijk) plaatsen/houden/verzorgen van (kleine) dieren of planten in emmers, bakken, cuvetten, aquaria of terraria. Het fotograferen van dieren tijdens onderzoek waarbij de dieren worden gehanteerd (ringen van vogels, hanteren van insecten, amfibieën, reptielen en zoogdieren).
3b Het dier is ernstig verzwakt, ziek of gewond, waardoor de fotograaf dichterbij kon komen dan het dier normaal gesproken zou toestaan. Voorbeelden zijn (ernstig) verzwakte vogels bij wakken, dieren die mank of gewond zijn geraakt door het verkeer, en alle andere denkbare verschijnselen of mankementen waardoor dieren hun natuurlijke vluchtgedrag niet (kunnen) vertonen. Ook jonge dieren (vogels, zoogdieren) waarvan de ouderlijke verzorging is weggevallen horen bij deze categorie.
4. Gevangenschap. Het onderwerp is permanent beperkt in bewegingsvrijheid. De opname is gemaakt van dieren in gevangenschap die op gezette tijden door mensen worden gevoerd en /of verzorgd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een dierentuin, valkenier, wildpark of (botanische) tuin. Maar ook foto’s van grote (hoef)dieren vallen onder deze categorie, wanneer deze niet vrij kunnen migreren én worden (bij)gevoerd en/of verzorgd.
5. Montage. De foto is zodanig nabewerkt of in elkaar gezet waarbij een beeld ontstaat dat er niet werkelijk was. Een techniek als HDR valt alleen onder 'montage', wanneer het resultaat duidelijk afwijkt van wat je met het blote oog had kunnen zien. Het stitchen van meerdere foto's tot een panorama of het stacken van foto's zijn montages. Gebruik van ‘in camera’ dubbele belichting (op dit moment allen mogelijk bij Nikon) is eveneens montage.
NB: Géén montages zijn de reguliere analoge technieken zoals doordrukken, tegenhouden, grijsverloopfilter, zwart wit of sepia, high-en low-key. Het wegklonen van stofvlekjes op de sensor ook niet.
Alle rechten voorbehoudenMeer info tonen
Opmerkingen