751 keer bekeken
0
s' wereld grootste lichtbron
Al een tijdje wil ik de studio uit. Werken op lokatie, werken met de factoren die je ter beschikking staan. Bestaand licht of gemanipuleerd licht of een combinatie ervan. Steeds zet ik die stap maar niet. Tot deze week. Het licht door de ramen viel heerlijk de aula in die naast de studio ligt. De flitsers waren al ingepakt voor een buitenlokatie. Het was half 11 en dus was er eigenlijk net een uurtje tijd voor dat licht weer verdwenen zou zijn. Eindelijk toch maar eens gaan spelen dan.
Wat een genot te werken met een lamp die continue veranderd in intensiteit. Gelukkig werd ie niet door wolken afgeschermd. De grootste uitdaging is in hoeverre je de achtergrond gaat laten meespelen en dat kan enkel nog bepaald worden door je cam instellingen. Tot op zekere hoogte want op een gegeven moment zijn de verschillen tussen licht en donker zodanig dat je overbelichting op je onderwerp riskeert.
gelukkig waren de instellingen zoals ik het wilde hebben snel gevonden. Het licht valt hier door twee grote ramen op Natascha.
De cam instellingen?
Iso 100, 1/100 sec, F 10 met een Canon 5D met 28-70 2.8 L lens.
Doordat het diafragma te knijpen naar F10 wordt de schaduw lekker donker echter niet donker genoeg om alle details te verbergen. De achtergrond begint in een heerlijk spannende manier mee te spelen door slechts de helderste details nog zichtbaar te maken en dit alles zonder overbelichte delen in achtergrond of onderwerp.
De bewerking:
Die begint in Lightroom met een post process waarbij de zwarten iets zijn aangetrokken, het contrast flink is opgeschroeft, de calrity en vibrance iets zijn teruggetrokken en tenslotte in de curves is het donker gebied iets opgetrokken.
vervolgens in PS:
Eerst met de healing brush de kleine oneffenheidjes verwijderd.
Vervolgens op een layer een gausian blur in een layer opacity van slechts 30%.
Het haar, de oogbol en het verlichte gedeelte van de mond via een masker met 100% teruggehaald.
De wenkbauw, het gebied rond het oog (wimpers en Arcadeboog) het neusgat en het schaduw gebied van de lippen via datzelfde masker teruggehaald met 47%.
Vervolgens op een nieuwe layer naar zwart wit gebracht gebruikmakend van een blauw filter in het zwart om het contrast naar mijn zin te krijgen en deze zwart wit layer doorgevoerd in een opacity van 57%. Het is dus geen zwart wit of duo tone maar een ten dele doorgevoerde zwart wit versie waarbij het zwart wit gedeelte 57% en het orgineel kleur gedeelte voor de resterende 43% meespeelt.
Het lijkt weinig want eigenlijk zijn het slechts 3 stappen in PS maar die drie stappen kosten wel 1,5 uur om ze goed door te voeren.
Zoals je ziet we zijn niet bang om af en toe prijs te geven hoe een foto tot stand komt. Hoe beter jullie worden hoe meer we zelf uitgedaagd blijven om ons verder te verbeteren, want eigenlijk ben je er nooit en valt er altijd weer bij te leren, ook voor ons.
Alle rechten voorbehoudenMeer info tonen
Opmerkingen