of en discussieer mee!
p
photomonochrome
15 jaar geleden
Achteraf is (altijd door mij makkelijk praten en) door jou weinig meer te doen dan
- het plakken van een ander stuk foto of
- egaal donker maken of
- afsnijden.
Afsnijden en egaal donker maken van de linkerkant vind ik een goede optie omdat een meer vierkant formaat de compositie goed doet, en vierkant heeft een van oudsher professionele uitstraling van (midden)formaat (van professionele camera's als Hasselblad en Rollei).
Maar algemeen geldt dat wanneer je je tijdens opnamen aan bepaalde regels houdt, je achteraf minder hoeft te doen en daardoor minder tijd en frustratie kwijt bent. Kijk langs je onderwerp, wees je bewust wat er achter staat.
Maar wat mij betreft was dat de enige les die uit deze foto te trekken is. Ik vind het rechter gedeelte echt mooi. Met name de uitsnede uit het onderwerp is super. Je kunt zo gemakkelijk vervallen in registratie, dan zet je de hele kop er op. Maar je hebt (al dan niet bewust) zelf een eigen beeld gemaakt, een eigen visie gehad, een echte keuze gemaakt. En dan ben je oorspronkelijk bezig en zo ontstaan kunstwerken...
0
p
photomonochrome
15 jaar geleden
Ik vind de rechterkant prachtig. Echt geslaagd, mooi zacht, intrigerend, eenvoudig. De linkerkant vind ik er niet bij passen en afleidiend. Met dit soort onderwerpen kan je beter een egale achtergrond hebben. Het leidt tot één van de basisregels: kijk door je onderwerp heen. Wat staat er achter? Kan je net iets opzij stappen, zodat je dat afleidende er niet op hebt staan?
Ik mis de kleur helemaal niet. Hij is echt prachtig zo.
0
neseeh
15 jaar geleden
Ook hier was het weer de bedoeling om de fotograaf in het plaatje mee te nemen maar dan veel vager. Door met een lage F te werken is de fotograaf nu wel heel minimaal en daardoor storend(donkere vlek in de linkerbenedenhoek). Eens met de onrustige achtergrond. Wat zou ik daar nu nog meer mee kunnen achteraf gezien?
0
Opmerkingen