287 keer bekeken
3
Esther
doorjosvdheuvel
9 november, 2016
geschoten met de Rolleiflex SL35 E (planar 50mm 1.4)
film: Ilford FP4 Plus ISO125
Alle rechten voorbehoudenMeer info tonen
of en discussieer mee!
HaroldvanWunnik
8 jaar geleden
Hier moet ik aan wennen. Het heeft zeker een prachtige uitstraling, maar het is voor mij nog onwennig om naar te kijken.
0
josvdheuvel
8 jaar geleden
ok, en wat bedoel je dan psies? :)
0
HaroldvanWunnik
8 jaar geleden
Nou, gewoon aan de korrel. Heb dat zelf nog nooit gedaan en je (ik dan) ziet het ook niet veel.
0
daan-de-vos
8 jaar geleden
Gaaf de iet wat grove korrel is hier een meerwaarde,top.
gr Daan
0
josvdheuvel
8 jaar geleden
Dankjewel Daan, moet zelf wel erg wennen, nog te gewend aan het digitaal en de te scherpe foto's met zo min mogelijk ruis :)
0
TommyDijkwel
8 jaar geleden
Heerlijke analoge plaat; mooi beeld en compositie!
Scherpe en fraaie korrel!
Ben nog benieuwd naar het merk ontwikkelaar en verdunning; grove en scherpe ronde korrel duidt vaak op Rodinal 1+50 met geringe beweging ontwikkeld, zeker bij FP4 die doorgaans een fijn korreltje heeft... :)
0
josvdheuvel
8 jaar geleden
Dankjewel!
geschoten met de Rolleiflex SL35 E (planar 50mm 1.4)
film: Ilford FP4 Plus ISO125
Heb het laten ontwikkelen, vond de stap naar analoog voor nu even al genoeg ;)
0
TommyDijkwel
8 jaar geleden
Dank!
Ja, begrijp ik. Realiseer je dat met zelf ontwikkelen je de kwaliteit ferm kan opschroeven; vooral dat je kan kiezen hoe de korrel eruit gaat zien. Enorme variatie mogelijk!
Daarnaast kan je ook het contrast beïnvloeden (daar gaat het eigenlijk allemaal om), door films een hogere of lagere ISO te geven (gewoon op je camera instellen); bv. als je de gevoeligheid verhoogt moet je langer ontwikkelen (of een minder sterke verdunning, en/of een andere temperatuur) en neemt het contrast toe, ook de korrel wordt grover. Andersom ook, als je de gevoeligheid omlaag zet (bv een 400ASA film belichten als 200ASA), dan neemt het contrast af en de korrel fijner. Dat doe je bv. in warme landen met felle contrastrijke zon.
Dat 'anders waarderen' van de filmgevoeligheid beïnvloed ferm de grootte van de korrel... :)
De vorm van de korrel bepaal je met het merk en type ontwikkelaar, maar de film zelf speelt hier de hoofdrol (er is bv. een ferm verschil tussen Ilford en Kodak en een 100ASA is heel anders dan een 400ASA), de verdunning en hoe je beweegt tijdens het ontwikkelen speelt ook een grote rol. Hoe minder beweging, hoe scherper en ronder de korrel, maar neemt wel wat in omvang toe (dat heet 'contourverscherping' ). Veel bewegen andersom, de korrel wordt onscherp, vlekkeriger en kleiner.
Ontwikkelen is eigenlijk erg eenvoudig; je hebt een 100% donkere kast nodig ('s nachts heeft vaak de voorkeur), een ontwikkeltankje met filmspoel (Kindermann zijn de beste), chemicaliën (ontwikkelaar en fixeer) en een thermometer + klok.
Je spoelt in het donker je film in de ontwikkelspoel (eitje met Kindermann), in de tank plaatsen, ontwikkelaar er in, af en toe bewegen, na de voorgeschreven tijd de ontwikkelaar weggieten, fixeer er in, en na 2 minuten klaar!
Film ophangen (stofvrij, bv in de badkamer) en klaar! Nu nog alleen een half uur spoelen met water om de fixeer te verwijderen.
Kost met klaarzetten erbij hooguit 30 minuten, met het spoelen erbij een uur.
En dan gaat er een wereld voor je open! :)
Het leuke is dat je met de opgedane ervaring leert begrijpen hoe een censor werkt in een digitale camera waardoor je het verband tussen belichting en contrast opeens helemaal begrijpt! Dat geeft een ferme voorsprong op mensen die maar gewoon op de knop drukken en dan er vanuit gaan dat de camera alles voor hen doet.... :)
0
Komt voor in
door josvdheuvel · 9 foto's
door Lifeware · 9752 foto's
door True · 578 foto's
door Annika_zoom · 5818 foto's
door redactiezoomnl · 317 foto's
door boterbloempje10 · 442 foto's
door boterbloempje10 · 566 foto's
Opmerkingen