475 keer bekeken
2
Vlisco
Model: Fabienne
Modelagent: Gea Slot, PromoVision Models
Muah: Joyce Kelder
Designer: Dauvia Nijenhuis
Photographer: Bram van Dal
Camera settings:
Shutterspeed: 1/90
Aperture: F5.6
Iso: 100
Lens: 85
Thema: Vlisco. Het bedrijf Vlisco dateert uit het begin van de 19de eeuw. Vlisco houdt zich bezig met het de productie en het bedrukken van textiel, genaamd Dutch Wax Prints, wat bestemd was voor Nederlands-Indië. Voor de Nederlands-Indië handelsroute werden Afrikaanse soldaten ingezet. Bij terugkeer naar Ghana maakte Ghana kennis met de Dutch Wax Prints, waardoor de vraag vanuit West-Afrika om de bedrukte textiel vanuit Vlisco in Helmond steeds groter werd. Door de aantrekkende concurrentie in Indië is West-Afrika de belangrijkste markt geworden van Vlisco.
Om dit thema uit te werken ben ik een samenwerking aangegaan met kleding-designer Dauvia Nijenhuis, zij heeft de kwaliteiten om van de stoffen die door Vlisco ontworpen en geproduceerd worden, unieke moderne stijlvolle kleding te maken. Zij was voor mij een eyeopener hoe je van 'traditionele' stoffen, moderne stijlvolle kleding kunt maken. Licht opstelling:Bij deze foto heb ik gebruik gemaakt van twee studiolampen voorzien van een parapluutje, de studiolamp aan de voorzijde waar je doorheen flitst en de studiolamp links achter wat een functie heeft van een softbox, deze heeft zowel de functie als haarlichtje als het verlichten van de background.
In de afgelopen twee jaar als fotograaf zijnde, heb ik bepaalde dingen met elkaar gecombineerd, enerzijds de eenvoud van het gebruik maken van een fleece-deken van de Ikea, wat bij een laag diafragma de background een mooie structuur geeft. Maar van de andere kant ook wetende dat als modellen voor de camera staan, zij over het algemeen niet weten wat zij met hun handen moeten doen, door middel van het vasthouden van een voorwerp, heb ik ervoor gezorgd dat de handen een functie kregen en een onderdeel werden van de foto.
Bij het maken van deze foto heb ik gekeken op wat voor manier ik bepaalde kleurtinten in de foto op een subtiele manier in de foto kon herhalen, de blauwe tinten in de kleding zie je terug in de background, maar de vaas (eigenlijk een lampenkap van de Ikea) heeft tinten wat in de buurt komt van haar huidtinten. Het wegkijken van het model in deze foto, geeft een mooie feeling aan deze foto, dat het model er van bewust is dat zij mooi is, maar daar niet de nadruk op wilt leggen.
In de nabewerking heb ik gebruik gemaakt van de techniek: frequence separation, waarbij ik doormiddel van het toevoegen van een extra laag textuur, de haren extra power kan geven in de foto.Dit is de eerste foto van een fotoreeks die ik ge-exposeert heb tijdens mijn eindexpositie aan de fotovakschool. Bij deze fotoreek heb ik vooral gekeken hoe ik een foto kloppend kon maken. Een foto waar je op kleine elementen let, om er een geheel van te maken.
Alle rechten voorbehoudenMeer info tonen
Gebruikte apparatuur
Canon EOS 5D Mark II
Opmerkingen