308 keer bekeken
0
WK Rally Zweden - Sebastien Loeb
Negenvoudig wereldkampioen rally Sebastien Loeb besloot het na het succesvolle seizoen 2012 rustiger aan te doen: hij stond in 2013 aan de start van slechts vier rally's.
Zijn 'afscheidstour' bestond uit de Rally van Monte Carlo, de Rally van Zweden, de Rally van Argentinië en de Rally van Frankrijk.
De Rally van Monte Carlo zou hij rijden omdat dit de thuisrally is van zijn navigator Daniel Elena. De Rally van Argentinië zou hij rijden omdat Citroën hem - uit marketingoverwegingen - graag aan de start zag van een rally in Zuid-Amerika. De Rally van Frankrijk wordt in en rond zijn geboortedorp verreden dus was een logische keuze om zijn imposante carrière daar te beëindigen.
De enige 'vreemde eend in de bijt' was de Rally van Zweden. Deze rally had voor hem een bijzondere motivatie: deze rally wist hij slechts één keer (in 2004) te winnen en wilde hij dolgraag nog een keer op zijn naam zetten.
De Rally van Zweden is de enige sneeuwrally op de kalender van het WK Rally. In de 60 voorgaande edities is het slechts één keer een niet-Scandinavische rijder gelukt om deze rally te winnen.
Ondanks dat Loeb de eerste rally van het seizoen (de Rally van Monte Carlo) op zijn naam wist te schrijven werd vooraf veel verwacht van de Noorse rijder Mads Ostberg (uitkomend voor het Ford-team) en Loeb's teamgenoot Mikko Hirvonen (Finland).
Al tijdens de eerste dag bleek dat het gevecht niet tussen deze Scandinaviërs zou gaan: Ostberg verloor na technische problemen de aansluiting met de top en Hirvonen verliest bijna 25 minuten doordat hij vast komt te zitten in een sneeuwbank.
Een fraai duel onstaat er tussen twee Franse toprijders: regerend wereldkampioen Sebastien Loeb (Citroën) en toptalent Sebastien Ogier (Volkswagen). De eerste dag bestaat uit zeven proeven waarvan Ogier er vijf op zijn naam zet. Hiermee bouwt Ogier al een voorsprong op van een halve minuut op Loeb. De tweede dag volgt een fraai gevecht waarbij Loeb alles op alles zet: zoals op de foto te zien is benut hij elke centimeter op de proef en raakt hij hierbij met zijn linkervoorkant van de auto de sneewbank aan de binnenkant van de bocht!
Het levert hem weliswaar die proef de snelste tijd op (één van zijn drie snelste tijden die dag) maar Ogier volgt hem goed en behoudt met eveneens drie snelste tijden een voorsprong van iets minder dan een halve minuut.
Ondanks drie snelste tijden van Loeb op de laatste dag blijkt het sterke slotoffensief niet genoeg te zijn om Ogier van de overwinning te houden. Hiermee wordt Ogier de tweede niet-Scandinaviër die dit evenement weet te winnen.
Alle rechten voorbehoudenMeer info tonen
Opmerkingen