Op Zoom.nl komen we dagelijks tal van waanzinnige foto’s tegen. Sommige springen er zó uit, dat we daar even wat dieper in willen duiken. Zo kwamen we deze knallende foto van Judith Onderstal tegen. In deze How It’s Made duiken we samen met Judith in deze prachtige foto.
Voor een goed studioportret moet alles kloppen. Het model moet zich op haar gemak voelen, de belichting moet perfect zijn en ook een goede visagie mag niet missen. Judith is ervaren portretfotograaf en weet precies hoe ze te werk moet gaan bij het maken van een studioportret.
Meer leren? Volg dan de Zoom Academy cursus How It’s Made!
Een goede samenwerking
De eerste stap naar deze foto was voor Judith het contact met een visagiste. Zij wilde graag wat dingen uitproberen en samen zijn ze dan ook op zoek gegaan naar een model. Dat werd Gioia Parijs en Judith sprak met haar af dat zij ook zelf de outfits mee zou nemen. In de studio werd de kleding uitgestald en koos het drietal een outfit, make-up en een goede achtergrond.
Werken met kinderen
Judith werkt veel met kinderen. De kinderen die ze fotografeert hebben meestal al wel ervaring met op de foto staan en gefotografeerd worden. Toch werkt ze ook regelmatig met kinderen die het nog niet gewend zijn om voor de camera te staan. Dan doet ze haar best om het kind zo veel mogelijk op zijn of haar gemak te stellen en een soort band op te bouwen tijdens het fotograferen.
Verschillende lichtopstellingen
Judith heeft een thuisstudio waar ze drie verschillende set-ups heeft hangen. Die bestaan uit drie verschillende rollen met achtergrondmateriaal. Eén witte, die ze haast nooit gebruikt, één donkergrijze, die ze vooral voor headshots gebruikt en één gekleurde, die ze tijdens een shoot gemakkelijk kan wisselen voor een andere kleur. De hele studio van Judith staat vol met verschillende kleuren achtergronden.
Als hoofdlicht gebruikt Judith vrijwel altijd een grote softbox. Deze verzorgt veel en zacht licht. Als bijlichten gebruikt Judith V-flats. Deze zet ze altijd met de zwarte kant aan de zijkanten. Dat zorgt ervoor dat het model iets meer contrasten en schaduwen krijgt. Als laatste gebruikt Judith ook altijd een daglichtlamp. Dat is een continu licht om de ogen van het model wat meer te kunnen laten spreken. Omdat het namelijk vaak best donker is in een studio, worden de pupillen van het model erg groot. Door een daglichtlamp te gebruiken, blijven de pupillen wat kleiner en krijg je meer oog te zien.
Objectief & bewerken
Judith fotografeert vooral met haar 50mm lens. Hoewel ze deze af en toe wisselt voor een 40mm lens, is de 50mm haar favoriet. Met dit objectief kan ze namelijk gemakkelijk zowel een fullbody als een headshot foto maken.
Voor het bewerken maakt Judith eerst een selectie. De foto’s die door de selectie heen komen, zet ze in een online galerij met watermerk, waarna haar klanten de foto’s kunnen kiezen die ze willen hebben. Als de klant eenmaal de foto’s heeft gekozen, gaat ze aan de slag met de nabewerking. Ze past dan nog wat in de kleurinstellingen aan en speelt met de hoog- en laaglichten. Daarbij kropt ze ook de foto in Lightroom.
Vervolgens gaat ze nog door in Photoshop, waar ze aan de slag gaat met het retoucheren van de huid. Ze geeft het beeld ook nog wat diepte met de dodge en burn tool.