Masterclass portretfotografie met Sony en Brendan de Clercq
Een masterclass portretfotografie van Sony-ambassadeur Brendan de Clercq, wie wil daar nou niet bij zijn. Van de vele fotografen die zich hebben aangemeld hadden Esther Bloemraad en Mari Durieux het geluk geselecteerd te worden om aan deze exclusieve en zeer persoonlijke masterclass deel te nemen. Ze delen graag hun ervaringen met jou.
In samenwerking met Sony.
Studio Duinlust in Overveen, grenzend aan Haarlem en de Zandvoortse duinen, is de locatie waar Esther Bloemraad en Mari Durieux hun masterclass portretfotografie volgen. Deze masterclass van topfotograaf Brendan de Clercq is georganiseerd door Zoom.nl in samenwerking met Sony. Tijdens deze speciale persoonlijke sessie leren Esther en Mari alle fijne kneepjes van het portretteren met Sony apparatuur, het gebruik van studiolicht en het werken met modellen. Esther gaat aan de slag met de Sony A7 IV en Mari met de Sony A7CR. Beide camera’s zijn voorzien van de lichtsterke Sony FE 85 mm F1.4 GM II lens, die uitermate geschikt is voor onder andere portretfotografie.
Snel je flitssterkte bepalen
Er wordt in de fotostudio gewerkt met één flitser, voorzien van een witte of een zwarte softbox-paraplu. Ook wordt er tussen een zwarte en witte achtergrond gewisseld. Brendan begint met het voorstellen van de modellen Aisha en Nagier en gaat daarna meteen aan de slag met het opzetten van de eerste set. Brendan laat bij elke shoot duidelijk zien hoe je dankzij het gebruik van een lichtmeter altijd meteen de juiste flitssterkte te pakken hebt en je daar dus nooit naar hoeft te gissen.
Mari: “Brendan benadrukt het gebruik van een lichtmeter, en inderdaad, meten is weten. Het licht is hiermee gewoon sneller ingesteld. Daarna kun je er altijd nog van afwijken, maar dan is de basis in ieder geval meteen goed. Verder laat Brendan zien dat goed communiceren van groot belang is bij een shoot. Praat met je model en zeg wat je doet, ook als je iets verkeerd doet. Het voorkomt dat je model onzeker wordt of niet weet wat de verwachtingen zijn voor het maken van de foto. Goed communiceren met je model zorgt ervoor dat hij of zij zich op het gemak voelt.”
©Esther Bloemraad
Haarscherp met prachtige Bokeh
Esther beaamt hoe leerzaam het is om te zien hoe Brendan zijn lichtmeter inzet om de flitsintensiteit af te stemmen op de instellingen van de camera. Zelf doet ze dat inregelen eigenlijk altijd op gevoel. “Net als vandaag werk ik in mijn eigen fotostudio regelmatig met één flitser. Dankzij Brendan krijg ik nu meer inzicht in de verschillende manieren waarop ik die flitser kan gebruiken. Ook gaat hij dieper in op het uitlichten van gezichten, zoals vanaf de korte kant en de lange kant. Brendan legt bovendien het verschil uit tussen Rembrandtlicht en closed loop-verlichting. Dit laatste is nieuw voor mij en heel fijn om nu te weten.”
Esther vindt de Sony A7 IV met de Sony FE 85 mm F1.4 GM II lens een heel fijne combinatie die ook nog eens lekker in de hand ligt. “De autofocus werkt supersnel en de oogdetectie en tracking van de A7 IV zijn erg accuraat. Het 85mm-objectief is lekker stil, de scherpte is super en de bokeh is prachtig en heel zacht. Precies wat je wilt als portretfotograaf! Mijn foto’s zijn haarscherp.”
©Esther Bloemraad
Adembenemend mooi
Waar tijdens de eerste shoot een witte achtergrond en een omgekeerde witte softbox-paraplu is gebruikt, wordt dit voor de tweede shoot vervangen door een zwarte achtergrond en een zwarte softbox-paraplu die is voorzien van een grid, waardoor je het licht beter kunt sturen. Mari en Esther weten het ondertussen als geen ander, want ook nu wordt eerst de lichtmeter erbij gepakt om de flitssterkte te bepalen.
Mari vertelt ondertussen dat hij de Sony A7CR waarmee hij vandaag werkt nog niet eerder in handen heeft gehad. “Toch voelt het nu al aan alsof ik nooit een andere camera heb gehad, zo snel wen ik aan dit cameramodel. Het toestel is uitermate compact en heeft dezelfde sensor als de Sony A7R V, maar dan dus in een behuizing die echt stukken kleiner en lichter is. De autofocus is razendsnel en stil. De bokeh van de Sony FE 85 mm F1.4 GM II lens is bij F1.4 adembenemend mooi en ook op F5.6 zie je het karakter van de lens volledig tevoorschijn komen. De beelden zijn fris en scherp en bij een open diafragma echt dromerig. Deze lens moet eigenlijk altijd in je tas zitten.”
©Mari Durieux
Huidweergave
Dat er tijdens de masterclass wordt gewerkt met een objectief met vast brandpunt vindt Mari erg fijn. “Juist door geen zoomlens te gebruiken, moet je als fotograaf zelf actiever worden. Dat levert gewoon andere platen op dan wanneer je alsmaar op dezelfde plek blijft staan en alleen aan een zoomring draait.”
Brendan vertelt de twee fotografen dat het wat betreft belichten behoorlijk wat uitmaakt of je model een lichtere of een donkerdere huidskleur heeft. Esther: “Hij toont ons dat het bij een donkere huidskleur beter is om iets onder te belichten, want zo voorkom je overbelichting van huidpartijen. Als fotograaf ben je misschien geneigd om langer te gaan belichten, maar dan ontstaan er juist veel te felle vlekken in het gezicht en op de huid. Goed om te weten en dit ga ik zeker meenemen in mijn eigen shoots!”
©Esther Bloemraad
Lichtbalans
Als laatste onderdeel van deze masterclass wordt met een combinatie van daglicht en flitslicht gewerkt in de fotostudio. Dat kan door een snellere sluitertijd op de camera te kiezen en de flitser in te stellen op High Speed Sync. Esther: “Brendan laat zien dat je door de flitser van je model weg te draaien de gewenste belichting en balans met het daglicht in je foto kunt creëren. We maken hierbij gebruik van de witte softbox-paraplu en dat levert heel mooie foto’s op met een prachtige achtergrondonscherpte. Zonder dat te zien is dat er flitslicht is gebruikt.”
©Esther Bloemraad
©Mari Durieux
Een lens die inspireert
Beide fotografen waren unaniem lovend over de prestaties van de Sony FE 85 mm F1.4 GM II. Esther prees de zachte bokeh en scherpte die de lens biedt, terwijl Mari de unieke karakteristieken bij verschillende diafragma-instellingen benadrukte. De lens inspireerde hen om anders naar licht, compositie en interactie met hun model te kijken. Of het nu gaat om details of het vangen van een droomachtige sfeer, de Sony 85mm heeft hen verrast en uitgedaagd om hun grenzen te verleggen.