How It's Made: minimalistische zwart-wit foto
Op Zoom.nl komen we dagelijks tal van waanzinnige foto’s tegen. Sommige springen er zó uit, dat we daar even wat dieper in willen duiken. Zo kwamen we deze prachtige, minimalistische zwart-wit foto van Marco Maljaars tegen. In deze How It’s Made duiken we samen met Marco in zijn foto.
Je hebt landschapsfotografie en je hebt minimalistische landschapsfotografie. Daar komt behoorlijk wat bij kijken, zowel in de voorbereiding als in de nabewerking. Marco legt in deze How It’s Made precies uit hoe hij het maken van deze foto heeft aangepakt.
Meer leren? Volg dan de Zoom Academy cursus How It’s Made!
Locatie en voorbereiding
Minimalistische fotografie vraagt om locaties met weinig afleiding en een duidelijk onderwerp. Voor deze opname koos Marco een gestrande kotter als onderwerp, omringd door een uitgestrekte, rustige omgeving. "Ik zoek vaak via Google Street View of Google Earth naar geschikte objecten, zoals een boom, een paal of een schip dat vrij staat," vertelt hij.
Bij deze foto speelde het getij een cruciale rol. Marco wilde de kotter omringd door water fotograferen. Hij moest echter zorgvuldig plannen, want bij laagwater lag het schip droog, terwijl bij hoogwater de boot begon te drijven, wat ongewenste beweging in de foto zou brengen. “Ik had een venster van hooguit 5 tot 10 minuten waarin alles klopte”, zegt hij.
De juiste apparatuur en instellingen
Voor deze opname gebruikte Marco een Canon R5 met een 24-70mm lens. Hij koos bewust voor een licht ingezoomde compositie om niet te veel lege ruimte rond het schip te hebben. Zijn statief was essentieel, gezien de lange sluitertijden. "Zorg dat je statief stevig in het zand staat, zeker aangezien het getijdewater het zand kan wegspoelen", adviseert hij.
Ook maakte hij gebruik van een draadontspanner om beweging door het aanraken van de camera te voorkomen. Marco benadrukt het belang van voorbereiding: “Ik maak vaak eerst proefopnames met mijn telefoon om de compositie te bepalen voordat ik alles opzet.”
Het gebruik van filters
Filters zijn essentieel voor Marco's stijl. Hij gebruikt vaak 10-, 13- en 15-stops ND-filters, die de hoeveelheid licht die de camera binnenkomt drastisch verminderen. “Een 15-stops filter is als een zonnebril waar je bijna niet doorheen kunt kijken. Het zorgt ervoor dat je sluitertijd extreem lang wordt," legt hij uit.
Hij monteert de filters direct op de lens en controleert zorgvuldig of er geen regendruppels op zitten. Voor deze opname gebruikte hij een 10-stops filter, waarmee hij de beweging in het water en de lucht accentueerde.
In de nabewerking
De nabewerking speelt een grote rol in Marco’s fotografieproces. Na het importeren van de RAW-foto in Photoshop begint hij met basiscorrecties in Camera Raw, zoals verscherping, ruisreductie en het corrigeren van chromatische aberraties. Deze kleine lensfouten kunnen in zwart-witfoto’s een ongewenste halo-effect veroorzaken.
Een belangrijk onderdeel van Marco’s stijl is het gebruik van het zone-systeem, een techniek ontwikkeld door Ansel Adams. Hiermee beheert hij de overgangen tussen verschillende grijstinten zorgvuldig. "Ik werk met lagen en maskers om specifieke delen van de foto lichter of donkerder te maken, zodat het onderwerp meer opvalt," zegt hij.
Voor deze foto koos Marco een panoramische 16:9-uitsnede om het uitgestrekte gevoel te versterken. Met behulp van graduele filters in Photoshop zorgde hij ervoor dat de overgang tussen water en lucht volledig vloeiend werd. Het resultaat is een beeld waarin rust en minimalisme perfect samenkomen.