Inspiratie - Nachtfotografie in de stad!
De avond en nacht zijn in de stad heel interessant! Gebouwen worden verlicht, mensen worden schimmen en voertuigen schilderen lichtstrepen op de wegen. We nemen je mee de donkere stad in, waar op elke straathoek een prachtplaat ligt te wachten.
Overdag is de stad vaak een homogeen geheel door de eentonige verlichting van de zon. Zo tegen de avond daalt die snel naar de horizon en dan wordt het veel dynamischer voor de fotograaf. Kunstmatige lichtbronnen verlichten de stad en zorgen voor een kakafonie aan kleuren, contrasten en mogelijkheden. Als je bewust rondloopt in het donker, zie je hoe iedereen zijn best doet om de duisternis te doorbreken. En al die straatlantaarns, spotjes en autolichten maken dat je je als fotograaf geen moment hoeft te vervelen.
We lopen rond in de stad op zoek naar de leukste onderwerpen.
Skyline
De klassieker onder de nachtfoto’s is de skyline. Een horizon aan verlichte gebouwen geeft een spectaculair beeld. Vooral met water op de voorgrond heb je al snel een spectaculaire foto. Overigens maak je de beste skyline foto’s niet in het pikkedonker, maar tijdens het blauwe uurtje. Je hebt dan de mooiste balans tussen lucht, gebouwen en lichtjes. In het donker zijn de contrasten veel te hoog en zie je nauwelijks nog contouren van gebouwen.
Instellingen
Je sluitertijd loopt bij het fotograferen van een skyline al snel op tot een waarde die je uit de hand niet meer red. Je zit namelijk al snel op een seconde of langer als je een lage iso-waarde wilt kunnen gebruiken. Neem dus een goed statief mee. Heb je een spiegelreflex, gebruik dan de stand ‘mirror up’, zodat je geen beweging door het opklappen van de spiegel krijgt. Werk eventueel ook met een afstandsbediening zodat je de ontspanknop niet hoeft in te drukken.
Foto: TrudieFotografie
Meestal wil je dat zowel de voorgrond als achtergrond scherp is. Gebruik daardoor een wat kleiner diafragma, bijvoorbeeld F 11.
Een skyline hoef je niet altijd vanaf ooghoogte te fotograferen. In steden waarbij veel hoogbouw is, zoals New York, Toronto en Hong Kong, kun je mooi vanuit een hoog gebouw de skyline fotograferen. Je kijkt dan over de meeste gebouwen heen, waardoor de lichten van de stad nog overweldigender lijken.
Straatfotografie
Een minder bekend fenomeen in de avond is straatfotografie. Toch kan het mooie resultaten opleveren. Fotografeer eens een eenzame fietser met een autolamp in tegenlicht. Een zwerver die doelloos rondloopt. Een forens die de trein nog probeert te halen. Het hele sfeertje is ’s avonds anders dan overdag. Maak hier gebruik van.
© René Sutter
Foto: renesutter
Instellingen
Bij straatfotografie in de avonduren kun je op twee manieren werken. Logischerwijs zul je de iso flink verhogen om een lopende reiziger nog scherp in beeld te krijgen. Hierdoor loopt de hoeveelheid ruis in je beeld snel op. Vooral boven een iso van 1000 zul je duidelijk een korrel in beeld krijgen, al wordt de kwaliteit van hoge iso’s wel steeds beter in de nieuwere camera’s. Tegelijkertijd kan een korrel/ruis wel passen bij het sfeertje van zo’n avondopname.
Een andere insteek is de iso laag houden en de sluitertijd langer maken. Hierdoor vervagen de bewegende elementen, wat ook weer een spannende plaat kan opleveren.
Denk in alle gevallen wel aan je eigen veiligheid, ga nergens lopen waar je anders niet zou durven komen en ga niet pronken met je apparatuur in een donker steegje. Ga als het kan samen met iemand anders op pad.
Architectuur
Bedrijven geven tonnen uit om een mooi gebouw in de avond goed uit te lichten. Soms gebeurt dat met gekleurde lampen, wat prachtige beelden kan opleveren. Een klassiek voorbeeld is de Eiffeltoren in Parijs, die met 336 spots wordt verlicht. Ook in Nederland zijn er voldoende gebouwen die mooi verlicht worden door de overheid of door de eigenaren. Bijvoorbeeld de Erasmusbrug in Rotterdam. En veel panden aan de Amsterdamse grachtengordel; hier kun je dan direct de peertjes aan de bruggen mee fotograferen. In Utrecht zijn de grachtbruggen zelfs uitgelicht, en monumentale gebouwen zoals de Koppelpoort in Amersfoort zijn ’s avonds op hun mooist door de goed geplaatste verlichting. Maak daar gebruik van.
© KEES GROENEVELD PHOTOGRAPHY
Foto: kgroenev
Instellingen
Een probleem bij het fotograferen van verlichte gebouwen is het contrastverschil tussen lichtbron en gebouw. Vaak is het contrast zo groot dat de lampen overstralen of de muren dichtlopen. Dit kun je voorkomen door een hdr-opname te maken. Hierdoor kun je alle nuances zichtbaar maken.