Review Fujifilm X-T50 - 40 megapixels in hobbyformaat

17 juli 2024 08:17
17 juli 2024 08:17
Redactie Zoom.nl

Met de X-T50 presenteert Fujifilm een nieuwe camera in de populaire X-T-lijn. Gestroomlijnder dan voorheen en met volop ergonomische en technologische verbeteringen. Maar hoe presteert de nieuwe X-T50? We namen hem mee naar het circuit voor een proefrit!

De nieuwe Fujifilm X-T50 is fors verbeterd ten opzichte van de voorganger X-T30 II. Het design is ‘ronder’: klassiek, maar met minder ‘Oostblokuitstraling’. De afwijkende knoppenindeling bovenop valt direct op: het instelwiel links omvat nu alle filmsimulatie-presets, zodat je die met één draai kunt instellen. Ook beschikt de camera over de X-Processor 5 en de X-Trans CMOS 5 HR-sensor met 40 megapixels uit de X-T5. Daarnaast is de AF verbeterd, haalt de elektronische sluiter 1/80.000 seconde én is beeldstabilisatie (maximaal zeven stops rendement) aan boord. Dat zijn stevige verschillen. Gebleven zijn het louter kantelbare scherm, de bedaagde NP-W126S accu met een capaciteit van maximaal 390 beelden en het enkele SD-cardslot.

We namen de X-T50 mee voor een dagje autosport en merkten direct dat de camera dankzij de iets andere handgreep nét even beter in de hand ligt. Zeker met langere objectieven gaf dat meer grip. Zaken als drive- en bracketing-instellingen en de videomodus zitten nu onder een drukknop aan de achterzijde, waardoor je ze niet per ongeluk kunt veranderen door een tikje tegen een draaiwiel. De AEL-knop is bovendien verplaatst naar een intuïtievere positie, wat verwarring met de AF ON-knop onmogelijk maakt.

-N7koIsaZQqSvMZ6sAklMEQ

Taxi met haast. De AF kan voorspelbare bewegingen goed bijhouden. Onderwerpherkenning op ‘automobiel’, AF-C met Tracking aan.

Autofocus en beeldkwaliteit

De X-T50 levert beslist geen mindere beeldkwaliteit dan zijn duurdere familieleden. De AF-snelheid en -precisie zijn dankzij de nieuwe processor uitstekend. Met name de onderwerpherkenning is dankzij AI-deep learning verbeterd, geeft Fujifilm aan, en de algoritmes zijn aangepast om een betere predictieve AF te verkrijgen.

In de praktijk op het racecircuit bleken deze claims te kloppen. We hebben de camera gebruikt voor snapshots in de paddock en voor actiefoto's met zowel de 50-140mm- als de 150-600mm-tele langs de baan, en de AF gaf overwegend tevredenstellende resultaten. Hoewel hele snelle series van voorbijschietende racewagens regelmatig iets te veel waren voor het voorspellende karakter van de AF-tracking (dat doet de sportgerichte X-H2S logischerwijs beter), pikte de onderwerpherkenning de raceauto’s op de baan feilloos op. Ook werden mensen in de pits keurig vastgelegd.

-XbkWtxO-Se-91oHZYEsEoQ

Oeps! De AF-tracking met onderwerpherkenning vond de pirouette lastiger te volgen. In een serie van 15 beelden was ongeveer de helft onscherp.

De jpeg-foto’s die rechtstreeks uit de camera komen zijn zeer gedetailleerd (zoals je mag verwachten met 40 megapixels) en schoon. Tot iso 3200 blijft dit zo; daarboven gaat de ruisreductie wat zichtbaarder te werk. Maar zelfs iso 12.800 kun je in principe gewoon gebruiken: alleen op 100% vergroting zie je dat het beeld wat rommeliger is. Wel lopen de donkere delen wat dicht. Gebruik je de filmsimulaties, dan kun je veel plezier beleven aan klassieke Fuji-filmtypes zoals Velvia zonder in Lightroom of Photoshop te hoeven hannesen.

-CssO2ed0RV2gpVmgWi4JdQ

De verschillende filmsimulatie-presets maken het gemakkelijk om de ‘look’ te krijgen die je wenst. Van links naar rechts STD (Provia), Cc (Classic Chrome), A (Acros).

Met de X-T50 zet Fujifilm een uitstekende hobbycamera neer. We worden blij van de beeldkwaliteit, de uitgebreide functies en de algehele look & feel. Minpuntjes zijn de matige accuduur en het ontbreken van een tweede cardslot. Maar 40 megapixels, een state of the art AF-systeem en een uitstekende beeldkwaliteit maken de prijs van 1.499 euro niettemin behoorlijk strak. Bovendien is de X-T50 een goed alternatief als je de proffuncties van de X-T5 niet nodig hebt!

Score: 8,6

Voor- en nadelen

➕ zeer goede beeldkwaliteit