Review Nikon Z 6II door Mike van den Bos

26 april 2021 00:00
13 april 2021 16:41
Partnerredactie

Door: partnerredactie | 26 april 2021 00:00
Van jongs af aan ben ik in de weer met Nikon-camera’s. Het begon allemaal met een zilveren Nikon Coolpix die ik van mijn ouders kreeg. Ik ben opgegroeid met fotografie. Mijn vader en moeder steken beiden veel tijd in het maken van foto’s. Vroeger was er altijd een camera in de buurt die ik maar wat graag zelf wilde pakken! Je kunt wel stellen dat het met de paplepel is ingegoten. Na een aantal digitale camera’s stapte ik over op de DSLR-camera. Meer pixels en gigantisch veel instellingen om het perfecte plaatje te schieten.Een aantal jaar geleden, toen de Nikon Z 6 uitkwam, ben ik overgestapt op die systeemcamera. Een full frame-sensor, supersnelle autofocus en een niet al te zware body waren redenen voor mij om over te stappen. Van Zoom.nl kreeg ik de mooie kans om de Nikon Z 6II te testen voor portretfotografie bij daglicht. De Z 6II is een upgrade van mijn bestaande toestel. Ik heb deze week portretfoto’s gemaakt in een bosrijke omgeving.

#brandedcontent - Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Nikon.

Een supersnelle autofocus

De camera heeft 273 autofocuspunten, waardoor hij heel nauwkeurig is. Wat vooral een verbetering is vergeleken met zijn voorganger, is de nieuwe breedveld-autofocus met oogdetectie. Tijdens het testen van de camera werkte deze autofocus-modus al vanaf zo’n 25 meter. Naast oogdetectie voor mensen beschikt de Z 6II over autofocus met oogdetectie voor huisdieren. Tijdens een wandeling in het bos heb ik deze laatste modus getest op herten, helaas werkt dit niet goed bij deze dieren. Als je fotografeert met tegenlicht, vindt de camera het soms ook moeilijk om ogen te detecteren.

Een krachtige processor

De continu opname-modus (burst mode) is ideaal bij het maken van portretfoto's. Als je deze instelling gebruikt in combinatie met de autofocus met oogdetectie, kun je een prachtige serie maken van een model. Door de twee processors in de camera kan hij tot veertien beelden per seconde schieten. De buffer raakt pas vol bij 124 foto’s als je RAW-beelden maakt. Tijdens het testen heb ik geen enkele keer hoeven wachten op de camera!

Nikon Z 6II

Viewfinder zonder vertraging

Eerder maakte ik foto’s met een spiegelreflexcamera. Ik was er dus aan gewend om te werken met een optische zoeker. Je ziet daarbij precies wat er in je beeld gebeurt zonder vertraging. Sommige mensen stappen niet over op een systeemcamera, omdat ze bang zijn dat de elektronische zoeker wel voor vertraging zorgt. Na mijn testperiode kan ik zeggen dat er bij de Nikon Z 6II geen vertraging optreedt. Het voordeel van de elektronische zoeker is daarbij dat hij veel meer gegevens kan laten zien, zoals histogramen en peaking.

Een stevige grip

Als je de camera vastpakt, voelt hij meteen vertrouwd aan. Net als bij de meeste spiegelreflexcamera’s van Nikon heeft de Z-serie systeemcamera een comfortabele diepe grip. Zelfs voor grote handen voelt de camera niet klein aan. De body is erg stevig en heeft geen vervelende plastic elementen. Bouwkwaliteit die ik gewend ben van Nikon!

Indrukwekkende lenzen

Tijdens het maken van de portretten had ik beschikking over drie lenzen, namelijk de NIKKOR Z 35mm f/1.8 S, de NIKKOR Z 50mm f/1.8 S en de NIKKOR 85 MM f/1.8 S lens. Eerder heb ik alleen met een NIKKOR F 50mm f/1.8-lens mensen gefotografeerd. Met de NIKKOR Z 35mm f/1.8 S lens kun je heel dicht op het model staan. Dat is erg prettig voor een close-up. Het enige nadeel is dat het hoofd vertekent als je te dicht bij het model staat. De NIKKOR Z 50mm f/1.8 S lens is ontzettend snel en geruisloos als ik hem vergelijk met de lens die ik eerder gebruikte. Als ik maar één lens mee mag nemen tijdens een shoot, zou deze nemen. Het is een ideale tussenmaat. Mijn favoriete lens is de NIKKOR 85 MM f/1.8 S lens. Het model ziet er op deze foto’s het natuurlijkst uit. De perfecte focuslengte dus! De scherptediepte is adembenemend en het hele frame is haarscherp.

Z-vatting

Als je een oud Nikon-toestel hebt met bijbehorende lenzen, hoef je niet bang te zijn dat je er niks meer aan hebt. Nikon heeft de FTZ-adapter ontwikkeld, die ervoor zorgt dat je ook F-vatting-lenzen op de systeemcamera kunt gebruiken. De meeste lenzen werken met deze adapter volledig en zelfs de autofocus doet het goed. Mijn test met de F-vatting 16-80mm-lens verliep goed, het scherpstellen maakte alleen iets meer geluid.

Nikon Z 6II

Card Slot

De camera heeft twee geheugenkaartslots: een voor SD-kaarten en een voor XQD-kaarten. Dit is erg fijn, want zijn voorganger heeft maar één kaartslot, een XQD-kaartsleuf. Een XQD-geheugenkaart is erg prijzig en past niet in een standaardlaptop. De Nikon Z 6II biedt de betrouwbaarheid van XQD en het gebruiksgemak van een SD.

Een indrukwekkende camera

Ik ben van jongs af aan opgegroeid met Nikon. Deze camera zorgt ervoor dat ik niet snel zal overstappen naar een ander merk. De autofocus op de Z 6II is sterk verbeterd en biedt verschillende modi. De krachtige processor zorgt ervoor dat je plaatjes kunt blijven schieten en de viewfinder heeft geen vertragingen. De bouw is wat je gewend bent van Nikon en oude lenzen kun je blijven gebruiken. De body in combinatie met de lenzen is perfect voor portretfotografie. Negen van de tien keer werkte de autofocus met oogdetectie perfect, waardoor bijna al mijn foto’s scherp zijn geworden. De foto’s die zijn gemaakt met de testlenzen zijn niet alleen in het midden scherp, maar ook in de randen. Als het buiten wat donkerder wordt, heb je nauwelijks last van ruis en werkt de oogdetectie nog goed. Ik heb afgelopen week genoten van de camera en lenzen. Aangezien ik nu met de Nikon Z 6 fotografeer, zal ik nog niet upgraden naar de Z 6II-body, maar de lenzen staan nu wel op mijn verlanglijstje! Als je twijfelt tussen een spiegelreflexcamera of een systeemcamera, zou ik voor deze laatste kiezen.

Over Mike van den Bos

Van jongs af aan steek ik veel tijd in het maken van foto’s. Naast mijn werk als Visual Interaction Designer, fotografeer ik dagelijks en plaats ik korte blogberichten op www.fotofamilie.nl. Ik maak foto’s van verschillende onderwerpen. Niets is mij te gek: landschapsfoto’s, portretfoto’s, productfoto’s, straatfotografie; ik houd van afwisseling. Mijn creativiteit kan ik goed gebruiken tijdens het fotograferen.

Mike van den Bos