Samyang Challenge Drieluik door Thomas Kuipers - Stem nu!

24 januari 2022 07:28
partnerredactie

Voor de Samyang Challenge met het thema ‘drieluik’ kregen twee Zoomers de kans om via drie beelden een verhaal te vertellen. Wat is jouw favoriete drieluik? Breng je stem uit en bepaal wie de finalist wordt! Speciaal voor deze opdracht zijn Zoomers Wianda Bongen en Thomas Kuipers een weeklang met de Samyang AF 24-70mm f/2.8 op pad geweest. Een lichtsterk objectief dat vaak als hét werkpaard van de fotograaf wordt gezien. De uitdaging is groot, want zie na afloop maar eens drie foto’s te selecteren die jouw verhaal te vertellen. Bekijk hier de drieluik van Thomas.

#brandedcontent - In samenwerking met Transcontinenta B.V. – distributeur Samyang Benelux

Stem op jouw favoriete drieluik!

Thomas is een van de twee deelnemers aan de Samyang Challenge Drieluik. Bekijk nu ook de foto's en review van Thomas Kuipers of stem direct op jouw favoriete foto:

Review: Samyang AF 24-70mm f/2.8 Sony FE-mount objectief

Zoom.nl heeft mij uitgedaagd om mee te doen aan de Samyang Challenge met het thema ‘Drieluik’. Een lastige challenge, waarvoor ik de nieuwe Samyang 24-70mm F/2.8 FE-mount heb mogen gebruiken.

Een drieluik fotograferen is altijd uitdagend, worden het foto’s die enkel een verhaal vertellen, foto’s die esthetisch goed bij elkaar passen, foto’s die de mogelijkheden van de het objectief laten zien, of zelfs een combinatie van alle drie?

Eerste indruk

De eerste indruk is zeer positief. Het objectief voelt zwaar en professioneel aan. Het ontwerp is vrij minimalistisch, zonder AF/MF-switch, zoom-lock e.d. Wel is het objectief voorzien van een ‘custom-mode switch’ waarmee de functie van de focusring aan te passen is. Deze kan gebruikt worden als focusring of om het diafragma mee in te stellen, handig voor video dus.

f/8.0 | 1/1000s | ISO 500

De Challenge

Aangezien ik naast fotografie, fulltime werk als ingenieur, is het lastig om overdag te fotograferen. In de winter kan dat eigenlijk alleen in het weekend. Ik fotografeer vaak landschappen, dus houd ik het weer goed in de gaten. De voorspelling voor de zaterdagochtend in het Speulderbos zag er goed uit, mistig met kans op zon. Vroeg op, apparatuur klaar maken, snel wat eten, nog één keer de voorspelling checken en gaan. Na een uur rijden was ik op locatie, geen zon, amper mist, alles was grijs en saai. Balen.

Toch ben ik een tijdje rond gaan lopen en kon ik een aantal foto’s maken van details in het bos. Ook al zijn de omstandigheden niet altijd in je voordeel, er is altijd wel iets te fotograferen.

Na een tijdje begon het licht iets te veranderen, de zon kwam door. Als je dan tegen de zon in gaat fotograferen, kun je prachtige zonneharpen zien. Dit lichtspel duurde zeker een uur. Genoeg te fotograferen dus! Zeker met een 24-70mm f/2.8.

f/8.0 | 1/25s | ISO 125

Na dit prachtige lichtspel nam de bewolking weer toe. Alles was weer grijs en kil. Bij de auto aangekomen begon het ineens heel mistig te worden. Even de weer apps checken: code oranje door de mist. Toch maar weer het bos in dus. Dit keer een hele andere sfeer.

f/9.0 | 1/60s | ISO 500

Om de veelzijdigheid van het objectief te testen wilde ik ook een portret maken. Aangezien het weer slecht was en er niemand zo gek was om met mij op pad te gaan vroeg op de zaterdagochtend, werd het een zelfportret.

De eerste stap was het vinden van een mooie achtergrond. De kijker is geneigd om naar het lichtste deel van een foto te kijken. Om dit deel achter mij te krijgen heb ik gekozen om een pad met alleen bomen aan de zijkanten in het midden van de foto te plaatsen. Door scherp te stellen op één meter afstand en een foto te maken kan ik de achtergrond controleren.

De achtergrond is mooi wazig bij f/2.8 en het onderwerp blijft scherp. Ook zijn de kleuren van het objectief prachtig.

De keuze

De uiteindelijke keuze voor het drieluik vond ik erg lastig doordat ik in één ochtend fotograferen veel heel erg verschillende foto’s heb kunnen maken met dit objectief. De kracht van het objectief heb ik dus een beetje te goed kunnen gebruiken. Want maak maar eens een keuze.

Sommige foto’s vertelden meer een verhaal samen, anderen gaven vooral prachtige beelden met samenhang. Precies waarom dit objectief zo fijn is om te hebben, maakte het voor mij moeilijk een keuze te maken. Wat ik al zei: in elke situatie is er wat moois te fotograferen.

Mijn keuze is gevallen op een drieluik dat voor mijn gevoel zowel een verhaal vertelt (de fotograaf in het bos, waar zowel het landschap prachtig is als de details), als de kracht van het objectief laat zien.

f/2.8 | 1/125s | ISO 500
f/13 | 1/13s | ISO 100
f/2.8 | 1/60s | ISO 250

Conclusie

De nieuwe Samyang 24-70mm f/2.8 is precies wat je verwacht van een allround zoomlens. Normaal gesproken is het prijskaartje alleen vele malen hoger. De autofocus is snel en betrouwbaar. De bokeh is zacht terwijl de rest scherp is. Zeker bij een diafragma tussen de f/5.6 en f/11. Als gewicht een belangrijk aspect is voor jouw keuze, zou ik nog een goede vergelijking doen met andere objectieven met dit bereik. Een zoomlens met dit bereik is een ‘must have’ voor fotograferen en de Samyang 24-70mm f/2.8 is zeker een objectief dat ik aan zou raden voor semiprofessionele en professionele fotografen.

Over de fotograaf

Ik ben Thomas Kuipers en ben geboren en getogen in Amsterdam. Opgegroeid zijn in Amsterdam heeft een grote invloed gehad op mijn stijl als fotograaf. Toen ik jong was, was ik altijd verbaasd over het heelal, de melkweg en de sterren. Ik probeerde wat nachtelijke luchtfotografie te doen toen ik begon, maar kwam er al snel achter dat Amsterdam veel lichtvervuiling heeft. Daarna heb ik veel zonsondergang en blauwe uren fotografie gedaan, waarbij ik de kennis die ik heb opgedaan met nachthemelfotografie combineerde met mijn fascinatie voor architectuur. Ik ben gespecialiseerd in outdoor-, avontuur-, reis- en architectuurfotografie. Mijn passie is om mensen te inspireren en bewust te maken van hoe mooi de dingen om ons heen zijn. 

Bekijk hier de andere Samyang Challenges: