SIGMA-workshop: Portretfotografie met daglicht
Vier fotografen hebben onlangs deelgenomen aan een workshop portretfotografie, waarbij ze gewerkt hebben met natuurlijk licht. Deze workshop die Zoom.nl samen met SIGMA organiseerde, speelde zich af in en rond het sprookjesachtige Muiderslot. Onze Zoomers hebben hier drie lichtsterke SIGMA-objectieven met een vaste brandpuntsafstand flink aan de tand mogen voelen.
In samenwerking met SIGMA. Met dank aan Nander de Wijk.
Samen met topfotograaf Nander de Wijk, model Jet in een moderne blauwe jurk met sleep en model Inge in een lang donkergroen klassiek gewaad, dwalen de vier deelnemers eerst door het kasteel en daarna door de kasteeltuin. Carlina Braspenning voelt aan alles dat dit een dag vol fotogenieke momenten gaat worden, terwijl ze haar eerste beelden vastlegt met de SIGMA 35mm F1.4 DG DN | Art. ‘Ik ben onder de indruk van hoe dit objectief de modellen samen met de omgeving weet vast te leggen. Vooral bij wijdere atmosferische portretten doet dit objectief het fantastisch, en ook schiet ik er verrassende close-ups mee. Deze 35mm is een creatieve alleskunner.’
Magische bokeh
‘De SIGMA 50mm F1.2 DG DN | Art steelt voor mij de show als het gaat om close-ups en half body shots’, vervolgt Carlina: ‘Het voelt alsof deze lens speciaal voor portretfotografie is gemaakt. De modellen komen op mijn scherm tot leven en de scherpte en details maken van elk shot een klein meesterwerkje.’
Ze is erg te spreken over de begeleiding, kennis en humor van Nander. ‘Zijn tips over het gebruik van licht en compositie helpen ons om het maximale uit de modellen én de lenzen te halen. Hij weet precies hoe hij ons moet uitdagen om buiten de gebaande paden te denken en zorgt ervoor dat we plezier hebben terwijl we leren.’
Dan is het tijd voor de SIGMA 85mm F1.4 DG DN | Art, Carlina’s favoriete brandpuntsafstand. ‘Dit is de lens die ik het liefst buiten gebruik, om modellen van een afstandje vast te leggen zonder het intieme gevoel van het portret te verliezen. Rondom de kasteelgracht heeft deze 85mm een magische bokeh, waardoor de modellen als sprookjesfiguren in het landschap verschijnen.’
Foto door Carlina Braspenning • SIGMA 35mm F1.4 DG DN | Art • 1/200 sec • f/4 • ISO 800 • 35 mm
Zacht licht
Cassandra Agterhuis gebruikt altijd een 50mm-objectief voor haar portretten, en daarom is ze erg benieuwd naar de SIGMA 50mm F1.2 DG DN | Art. ‘Dit objectief heeft een uitstekende scherpte en een snelle en vrijwel geruisloze autofocus. Het is goed en degelijk gebouwd, ligt lekker in de hand, ziet er mooi uit en dat allemaal voor een mooie prijs.’
In het kasteel is het vrij donker. Door het model dan naast een raam te laten poseren kan alsnog optimaal gebruik worden gemaakt van daglicht. Cassandra: ‘Als de zon schijnt, is het licht wat harder. Bij bewolking ontstaat het mooie zachte licht waar ik fan van ben. Aan al deze omstandigheden weet het objectief zich goed aan te passen, en het kost geen enkele moeite om scherp te stellen.’
Foto door Cassandra Agterhuis • SIGMA 35mm F1.4 DG DN | Art • 1/250 sec • f/5 • ISO 160 • 35 mm
Perfecte detectie en tracking
De SIGMA 35mm F1.4 DG DN | Art vindt Cassandra eveneens een zeer fijne lens. ‘Hij is lekker compact van formaat, licht van gewicht en zowel de scherpte als het contrast is dik in orde. De autofocus is wederom snel, vrijwel geruisloos en betrouwbaar. Als portretfotograaf vind ik het mooie van een 35mm-lens dat je tijdens je shoots meer van de omgeving kunt meepakken. Tijdens bruiloften zit er altijd een 35mm-lens op een van mijn camera’s.’
Al vóór de workshop stond de SIGMA 85mm F1.4 DG DN |Art hoog op haar verlanglijstje. ‘Dit is echt een toplens. De autofocus is snel en de oogdetectie en tracking werken perfect! Zelfs in de burstmodus blijft hij goed volgen. Verder is het objectief lekker stil. Dat vind ik heel fijn tijdens bruiloften. Ook de scherpte valt mij op: elk detail in het oog is mooi scherp. Dat is belangrijk voor mij als portretfotograaf. De huid steekt mooi zacht af tegen de wazige achtergrond. Een mooie bokeh: de achtergrondonscherpte is heel zacht en vloeiend. Mijn conclusie: ik wil deze lens hebben, haha!’
Foto door Cassandra Agterhuis • SIGMA 50mm F1.2 DG DN | Art • 1/640 sec • f/2.2 • ISO 64 • 50 mm
Fraai beeld
In een ruimte met een mooie lichtval experimenteert Eddie Meijer met lange sluitertijden, een van de opdrachten van Nander. Eddie: ‘Terwijl medefotograaf Carlina de sleep in de lucht gooit, probeer ik met een sluitertijd van 1/15 seconde bewegingsdynamiek en onscherpte in de foto te krijgen. De SIGMA 35mm F1.4 DG DN | Art ingesteld op F4 heeft geen enkele moeite om direct scherp te stellen, en het levert een fraai beeld op.’
In balans
De SIGMA 85mm F1.4 DG DN | Art was voor Eddie de hoofdreden om vandaag mee te doen. ‘Voor mij is dit de ideale brandpuntsafstand. Nu gebruik ik daar meestal mijn 70-200mm-zoomlens voor, maar die gaat maar tot F2.8.’ Eddie ontdekt een ruimte waar prachtig zacht licht door de glas-in-loodruitjes valt en gaat snel aan de slag. ‘Het resultaat mag er zijn. Een haarscherpe foto met de scherpte precies op de ogen. De details van Inges donkere jurk zijn mooi zichtbaar, terwijl het raam achter haar de gewenste onscherpte heeft. Zo blijft de aandacht op het model gericht.’
Een 50mm-objectief mag eigenlijk in geen enkele fototas ontbreken, vindt Eddie. ‘De SIGMA 50mm F1.2 DG DN | Art is prima in balans met mijn fullframe-camera. Dankzij het grote diafragma kan ik de achtergrond vervagen: daar heb je echt geen telelens voor nodig. Ook kun je een mooi stukje omgeving meenemen in je portretfoto’s.’
Foto door Eddie Meijer • SIGMA 50mm F1.2 DG DN | Art • 1/200 sec • f/1.6 • ISO 400 • 50 mm
Spelen met onscherpte
Mari Durieux heeft twee camera’s meegenomen en is meteen onder de indruk van de drie SIGMA-lenzen. ‘Ik merk niet eens dat ik andere lenzen gebruik dan ik gewend ben. Ze werken precies hetzelfde en voelen meteen vertrouwd aan voor mij.’ Ook Mari gaat aan de slag met de opdrachten van Nander, waaronder een foto met bewegingsonscherpte. ‘De opdrachten maken het nog leuker om met de objectieven te “spelen”. Ik laat model Jet stevig doorlopen, stel een lange sluitertijd in en probeer welk diafragma het leukste effect geeft. Na enkele pogingen heb ik een panning-shot die het gevoel van een gehaaste kasteeldame oproept.’
Foto door Mari Durieux • SIGMA 50mm F1.2 DG DN | Art • 1/320 sec • f/1.2 • ISO 320 • 50 mm
Erg onder de indruk
In de kasteeltuin biedt het harde zonlicht kansen om te spelen met licht en schaduw. Mari vervolgt: ‘Hier mag model Jet van mij door de kasteeltuin lopen, terwijl ik kijk of de drie SIGMA-objectieven haar constant in de scherpte weten te houden. Daar blijken ze geen enkel probleem mee te hebben: elke foto is haarscherp.’
Direct na thuiskomst stopt Mari zijn geheugenkaarten in de computer, zó benieuwd is hij om de resultaten op een groot scherm te bekijken. ‘Ik ben erg onder de indruk van de platen die ik met deze lenzen heb gemaakt. De kleuren spatten van het scherm en de scherpte is spot on. Ik wist niet zo goed wat ik van SIGMA-lenzen kon verwachten, maar vandaag heb ik ondervonden dat SIGMA echte high-end-lenzen maakt voor de professionele fotograaf.’
Foto door Mari Durieux • SIGMA 85mm F1.4 DG DN |Art • 1/1250 sec • f/1.4 • ISO 100 • 85 mm