Zoom Playground: workshopdag powered by Canon

3 juli 2025 10:50
7 juli 2025 10:40
Partnerredactie

‘Jij maakt de foto, wij regelen de rest!’ Dat was het uitgangspunt van de Zoom Playground. Tijdens deze unieke workshopdag kregen zestien fotografen de kans om bij vier shoots de mooiste foto’s te maken. En één van die foto’s werd ook nog eens de cover van het volgende Zoom magazine!

(Openingsbeeld: Harrie Dijkstra)

In samenwerking met Canon

Tijdens deze workshopdag konden fotografen exclusief werken met twee Canon-systeemcamera’s: de EOS R1, het professionele vlaggenschip voor actiefotografie, en de veelzijdige EOS R5 Mark II, ideaal voor creatieve shoots en low-light-omstandigheden, maar ook voor snelle actie. Natuurlijk in combinatie met een selectie hoogwaardige RF-objectieven. Vier fotografiesets stonden centraal, elk met een eigen thema én technische uitdaging om de camera’s goed te leren kennen.

Watch on YouTube

BMX-actieshoot

In de eerste set konden deelnemers BMX’er Bruno Colautti in actie fotograferen. Deze shoot draaide om het vastleggen van snelheid en beweging. Sportfotograaf Frits van Eldik begeleidde deze workshop. De deelnemers konden met de Canon EOS R1 en R5 Mark II fotograferen, en deze camera’s op de proef stellen bij het vastleggen van snelle beweging. In deze shoot kwam de kracht van deze twee camera’s volledig tot zijn recht. Met de EOS R1 met zijn snelle elektronische sluiter (tot 40 beelden per seconde) en razendsnelle autofocus met AF-tracking die onderwerpen bliksemsnel herkent en vasthoudt, konden de deelnemers moeiteloos scherpe actiefoto’s maken. Ook de EOS R5 Mark II bood, naast zijn snelheid van 30 bps, extra voordelen met de nieuwe Eye Control AF: een functie waarbij de camera scherpstelt op het punt waar jij in de zoeker naar kijkt – ideaal bij onvoorspelbare actie!

Zodra de autofocus goed was ingesteld, konden de deelnemers met de tips van Frits creatief spelen met de sluitertijd om beweging te bevriezen of juist nog wat extra dynamiek toe te voegen. De deelnemers waren positief verrast door de prestaties van de camera’s: zelfs bij snelle actie hielden de EOS R1 en R5 Mark II het onderwerp perfect scherp in beeld.

©Marije Smit

Champagneshoot met pre-capture

De tweede shoot was een opvallende: het doel was het fotograferen van een kurk die van een champagnefles schiet. Als je dat weleens geprobeerd hebt, dan weet je: je bent áltijd net te laat. Maar bij deze workshop konden de deelnemers gebruikmaken van de pre-capture-functie (ook wel pre‑continuous shooting) van de Canon EOS R5 Mark II en R1. De camera begint hierbij al beelden op te slaan vóórdat je daadwerkelijk de ontspanknop helemaal doordrukt. Zodra jij de knop half indrukt, slaat de camera een halve seconde aan gemaakte foto’s op, plus de beelden die in de burst gemaakt worden zolang jij de ontspanknop ingedrukt houdt. Doordat je die 15 tot 20 extra beelden voorsprong hebt, mis je het beslissende moment (bij deze workshop het moment dat de kurk loskomt) niet meer! Deze techniek maakt het mogelijk om spontane of snelle acties exact vast te leggen, zelfs als jouw menselijke reactie nét te laat zou zijn. Vooral bij onvoorspelbaar gedrag van dieren, zoals vogels en wildlife, werkt dit heel goed. Deze setting werd begeleid door een productspecialist van Canon: Joachim Devedeleer.

©Marcel van den Bos

Ballerina met rook en licht

In de derde shoot draaide alles om expressie en sfeer: de deelnemers mochten ballerina Marguerite Klop fotograferen in een decor met rook- en lichteffecten. Dit vroeg om precisie, timing én flexibiliteit van de apparatuur. Zowel de Canon EOS R1 als de EOS R5 Mark II kwam hier perfect tot z’n recht. Met de EOS R1 konden deelnemers moeiteloos scherpe beelden maken van dansbewegingen dankzij de extreem snelle autofocus en hoge burstrate. De camera volgde de ballerina zonder haperen, zelfs wanneer ze draaide of door de rook bewoog. De EOS R5 Mark II viel behalve door zijn snelheid op door zijn kleurweergave en detail – ook bij tegenlicht en in lastige kleurmenging. De verbeterde ruisonderdrukking en resolutie zorgden telkens weer voor scherpe beelden.

Ook op het creatieve vlak kregen deelnemers de ruimte: ze mochten het model zelf aanwijzingen geven voor houdingen en bewegingen. De fotografen konden, onder begeleiding van Canon-medewerker Berend Janssens, ook spelen met de hoeveelheid rook én met de posities en de kleuren van de twee led-tubes. Daardoor ontstonden zeer uiteenlopende, persoonlijke resultaten, van sprookjesachtig zacht tot krachtig en grafisch.

©Nannie van Berkel

Low-light-fashionportret

De vierde setting was een sfeervolle fashionshoot in jarendertigstijl. Hierbij werd de EOS R5 Mark II getest in omstandigheden met weinig licht. De camera bewees zich als betrouwbaar hulpmiddel, zelfs bij hoge iso-waarden, met behoud van scherpte en detail. De shoot werd begeleid door productspecialist Jip Barth, die de deelnemers hielp met het instellen van de camera’s. Het model, Aisha Arsanti, stond voor een zogeheten ‘shimmer wall’: een achtergrond bestaande uit glinsterende, reflecterende plaatjes. De reflectie van het licht op die achtergrond zorgt voor een speels bokeh-effect in de achtergrond.

Door het beperkte licht en alle lichtreflecties werd de lichtgevoeligheid van de Canon EOS R5 Mark II op de proef gesteld. Gelukkig levert deze camera (met een native iso tot 51.200 en verbeterde autofocus in het donker) ook bij weinig licht scherpe en ruisvrije foto’s.

©Leo Nagel

Canon EOS R1

De Canon EOS R1 is Canons nieuwe vlaggenschip op het gebied van sport- en actiefotografie. De camera heeft een razendsnelle autofocus met deep learning AI-herkenning en haalt snelheden tot 40 bps met elektronische sluiter. De sensor biedt uitstekende prestaties bij hoge iso-waarden, met behoud van detail en kleur. Perfect voor snelle onderwerpen (zoals BMX, dans en actie).

Canon EOS R5 Mark II

De Canon EOS R5 Mark II bouwt voort op het succes van de R5, met een vernieuwde sensor, verbeterde ruisonderdrukking en meer video-opties. De camera beschikt over pre-continuous shooting, waarbij al beelden worden vastgelegd voordat de ontspanknop helemaal wordt ingedrukt. Ook de autofocus is verbeterd, met nauwkeurige oog- en gezichtsherkenning, zelfs bij weinig licht. Deze camera is perfect voor creatieve shoots met (snelle) beweging, portretten en low-light-situaties.

Publiek bepaalt coverfoto

Een bijzonder element van de workshopdag was de coverwedstrijd. Deelnemers kregen de unieke kans om met hun Playground-foto op de cover van deze editie van Zoom.nl te komen. Direct na afloop van de vier workshops hadden ze een uur (en dat is kort!) de tijd om hun beelden op een laptop te zetten, een snelle selectie te maken en maximaal twee foto’s te bewerken en in te zenden. Geen gemakkelijke opgave, zeker niet na zo’n intensieve dag, waarop door sommigen meer dan duizend beelden geschoten waren.

Uit de inzendingen selecteerden wij als redactie de drie meest coverwaardige beelden. Dit werden foto’s van Marcel van den Bos, Nannie van Berkel en Charly Olf. Tijdens de livestream die avond kreeg het publiek vervolgens de kans om te stemmen op hun favoriet. Een klein uur later werd de winnende foto onthuld: de cover van deze editie is gemaakt door … Charly Olf!

©Charly Olf

Opmerkingen

of en discussieer mee!
Wees de eerste die een opmerking achterlaat.