De Tamron 18-400 mm op reis naar Toscane

28 oktober 2019 11:37
partnerredactie

Kimberley Jekel streepte onlangs een reis van haar bucketlist af. Ze heeft heel lang de wens gehad om eens naar Toscane te gaan, en eindelijk is deze in vervulling gekomen! Daarnaast kreeg ze ook nog eens de kans om tijdens haar reis de Tamron 18-400 mm te testen, welke zij bestempelt als de ultieme lens voor de (beginnende) reisfotograaf. Ben je benieuwd naar haar ervaringen? Je leest het hier!

Dit is een partnerbijdrage. Lees hier wat dit betekent.

De Tamron 18-400mm getest in Toscane

In oktober maakte ik een reis naar Toscane, een bestemming die al lang op mijn bucketlist stond. Glooiende heuvels, authentieke boerderijen, heerlijk eten en mooie middeleeuwse dorpen. Ik kan niet wachten om hier los te gaan met mijn camera. Ik neem de Tamron 18-400mm F3,5-6,3 Di II VC HLD mee op reis om te testen, 's werelds eerste alles-in-één ultra telezoom. Ik fotografeer zelf over het algemeen met lichtsterkere lenzen en ben mede daardoor gewend geraakt aan het feit dat je goed voorbereid op pad moet gaan. Lichtsterkere lenzen hebben een kleiner bereik en je wilt natuurlijk vermijden dat je met een tas vol zware objectieven op pad gaat. Ik ben daarom benieuwd naar wat deze allrounder kan!


ISO 125 - 1/160 sec - F/9 - 18mm

Het eerste wat mij opvalt aan de lens is dat hij erg compact is. Hij ligt prettig in de hand en is niet al te zwaar, zeker niet als je je bedenkt dat dit objectief qua bereik 3 á 4 lenzen vervangt. De lens is degelijk gebouwd en de knoppen op het objectief zijn relatief groot, erg prettig als je in het donker fotografeert. De zoom- en focusring draaien wat stroef, maar dat vind ik niet erg.

Cipressen kunnen makkelijk 2000 jaar oud worden en werden in de middeleeuwen veel gepland rond heilige plekken, zoals een klooster of begraafplaats als een symbool voor onsterfelijkheid.

ISO 125 - 1/640 sec - F/10 - 75mm

De eerste dag ben ik gelijk op pad gegaan, nog voor zonsopkomt. Het doel van deze ochtend was om Villa Podere Belvedere vast te leggen, een geliefde locatie voor fotografen. Ik was er wat vroeg, dit gaf mij de tijd om te kijken wat de lens kan. De nieuwe HLD-scherpstelmotor vind ik een groot pluspunt. Deze is snel en stil, wat erg prettig werkt. En wát een bereik heeft deze lens! Je ziet objecten in de verte die je met blote oog minder snel ziet. De Tamron is uitgerust met een goede optische beeldstabilisatie, waardoor je op 400 mm nog tot 1/200s scherpe foto's maakt. Je kunt dus eenvoudig meerdere (soorten) foto's maken vanaf één locatie.

De doorbrekende zon, genomen op 145 mm. Een setting die mij wellicht zonder de zoom niet zo snel was opgevallen.

ISO 320 - 1/320 sec - F/9 - 145mm

Overdag dwaalde ik door de kleine straten van de vele middeleeuwse dorpen in Toscane, zoals Siena, San Quirico d' Orcia en Pienza. Normaal gesproken zou ik een andere lens op mijn body hebben gedraaid, maar nu hoeft dat niet. Wederom vind ik het erg prettig dat je alle situaties kunt vastleggen, je hoeft geen momenten te missen omdat je niet het juiste objectief op je body hebt zitten. De lens is erg scherp, vooral in het centrum. De randen zijn soms iets minder scherp en ook valt het mij op dat lijnen in de randen niet altijd even recht zijn, een lichte kussenvormige vervorming. Gelukkig is dit makkelijk te corrigeren in bijvoorbeeld Lightroom.


Een typische deur in Pienza

ISO 320 - 1/30 sec - F/9 - 18mm

Ik heb bewust gekozen om in het najaar naar Toscane te gaan, omdat er dan een grotere kans is op ochtend dauw. De tweede dag was het raak, ik ben snel op pad gegaan om de mooie landschappen, die bedekt waren met een dekentje mist, vast te leggen. De combinatie van de mist en opkomende zon is magisch en vanwege de goede coating op de frontlens valt de hoeveelheid lens flare heel erg mee wanneer je direct in de zon fotografeert. Op enkele foto's trof ik met het nabewerken een enkel stipje aan, terwijl ik met sommige andere lenzen toch aanzienlijk meer flare aantrof. Dit stipje is goed weg te werken in de nabewerking, indien gewenst natuurlijk.

Typisch Toscaans landschap en met F/9 overal scherp

ISO 320 - 1/400 sec - F/9 - 86mm

Het is een vrij donkere lens. Op 18 mm behoudt de lens een diafragma van F/3.5, maar al vanaf circa 120 mm is de maximale diafragma F/6.3. Ik vond dit persoonlijk niet storend, maar wanneer je in schemer of bijvoorbeeld in een kerk fotografeert, heb je al vrij snel een statief nodig. Wel vind ik, ondanks een wat kleiner diafragma, de scherptediepte mooi. Er ontstaat een zachte bokeh.

ISO 320 - 1/2000 sec - F/5.6 - 31mm

Conclusie

Ik ben erg tevreden over het kunnen van deze allround lens. De lens is scherp en het is prettig om zo'n groot bereik te hebben, je hoeft geen moment te missen. De lens is compact en vervangt eigenlijk meerdere lenzen, zodat je met een lichtere fototas op reis gaat. Het objectief is bovendien vochtbestending en daardoor ook geschikt voor diverse extreme weersomstandigheden. De ultieme lens voor een (beginnende) reisfotograaf!

Ontzettend fijn om zo flexibel te zijn in een stad, in de straten gebruik je de groothoekstand en bij uitzichten zoom je zo in en mis je niets!

ISO 125 - 1/400 sec - F/10 - 170mm


Over Kimberley

Ik ben Kimberley, 27 jaar. Al sinds mijn jeugd houd ik me bezig met fotografie, ik maakte graag de foto's tijdens onze familievakanties. Zeven jaar geleden kocht ik mijn eerste eigen spiegelreflexcamera en houdt mij sindsdien voornamelijk bezig met reis- en landschapsfotografie. Ik heb een groot voorliefde voor Scandinavië en werk dan ook voor een reisorganisatie gespecialiseerd in reizen naar het noorden van Europa.