Binnen aan de slag met productfotografie: daglicht of kunstlicht

3 mei 2021 07:29
3 mei 2021 09:31
redactie Zoom.nl

Binnen aan de slag met productfotografie: daglicht of kunstlicht

Door: redactie Zoom.nl | 3 mei 2021 07:29
Licht is extreem belangrijk bij productfotografie. Je wilt een product niet alleen goed uitlichten, je probeert tegelijkertijd ook te voorkomen dat ergens ongewenste slagschaduwen ontstaan. Terwijl je vaak weer wel een lichte schaduwwerking wilt veroorzaken, omdat dit het beeld er meer driedimensionaal laat uitzien.

Bij productfotografie heb je de keuze uit daglicht en kunstlicht. Zolang je maar niet allebei tegelijk inzet, want beide lichtsoorten hebben een andere kleurtemperatuur, waardoor onvermijdelijk kleurverschillen ontstaan in delen van de foto. Waar moet je nog meer op letten?

Product uitlichten

Kies je voor daglicht, dan is een plekje in de buurt van een groot raam ideaal. Direct zonlicht is erg hard, daarom is het beter om de vitrage te sluiten of een diffusor voor het raam te hangen als de zon daar staat. Zo krijg je alsnog zacht, diffuus licht. Blijft een gedeelte van het product te donker of zie je ergens een lelijke slagschaduw? Kijk dan of een ander standpunt dit oplost, of kaats er wat licht naartoe met een reflectiescherm of stuk piepschuim.

Met kunstlicht heb je grip op zowel de hoeveelheid als de kwaliteit van het licht. Denk aan reportageflitsers, studioflitsers of moderne ledpanelen. Gebruik bij (studio)flitsers een paraplu of softbox, of schiet door een diffusiescherm om de kleine flitskop te veranderen in een groot lichtvlak voor een gelijkmatige verlichting.

Plaats aan weerszijden van het product lampen, of aan de ene zijde een lamp met een reflectiescherm daar tegenover. Zo pak je het product als het ware in met licht. Een derde lamp op de achtergrond richten is ook een mogelijkheid.

Probeer een lichte schaduwwerking te krijgen voor een mooie dieptewerking en een wat spannendere foto. Dat kan door het flitsvermogen van een van beide lampen te verlagen of de tweede lamp te vervangen door een reflectiescherm. Aan die zijde wordt het product donkerder en ontstaan schaduwen. Houd eventueel een stuk zwart karton voor het gedeelte van een product waar je ongewenst licht wilt tegenhouden.

Diffuus daglicht is perfect voor productfoto’s.Zdenek AdlerCanon 77D · ISO 100 · F 11 · 1/125 SEC · 33 MM

Flitssynchronisatietijd

Kies je voor reportageflitsers, plaats deze dan op een (lamp)statief en stuur ze draadloos aan of via een lange flitskabel. Dan heb je alle vrijheid om ze op precies de juiste plek neer te zetten. Weet verder dat je vastzit aan de zogeheten flitssynchronisatietijd. Dit houdt in dat de sluitertijd afhankelijk van de gebruikte camera niet sneller mag zijn dan ongeveer 1/250 seconde. Een langere tijd instellen mag wel, maar korter is niet mogelijk.

Voor een consistente belichting kun je het beste handmatig de flitssterkte instellen. Begin bijvoorbeeld met een kwart van het vermogen en bepaal aan de hand van zowel de foto als het histogram wanneer je de juiste belichting te pakken hebt.

Stel handmatig de flitssterkte in, dan heb je volledig in de hand waar welk licht valt.Wouter GilissenNikon D3100 · ISO 100 · F 11 · 1/125 SEC · 50 MM