Onze review van de nieuwste Sony groothoek - 16mm F2.8 G
Een groothoeklens vereist een omschakeling in perspectief en dwingt je te kijken naar het grotere geheel. Om die reden is zo’n lens vooral geliefd bij architectuur- en landschapsfotografen. Op papier biedt deze Sony alles: lichtsterk, erg compact en scherp geprijsd. Dus tóch een objectief dat in elke fototas thuishoort …?
Laten we beginnen met de ergonomie, want daarin blinkt deze G-lens uit. Met een gewicht van slechts 304 gram past hij perfect op iedere Alpha-body, maar ook op de kleinere ‘vloggercamera’s’. Een fijne bijkomstigheid is de filtermaat: dankzij de standaardmaat van 67 mm kun je veel betaalbare filters gebruiken. De ringen draaien prettig, met een zowel getrapt als traploos verstelbare diafragmaring en een knop om tussen beide standen te wisselen. Daarnaast is er een ‘Iris Lock’ en een via de camera zelf toe te wijzen knop. Hoewel deze lens niet het G Master-label draagt, komt hij qua bouwkwaliteit dicht in de buurt. Hij zou zeker bestand moeten zijn tegen de (weers)omstandigheden die je op reis kunt tegenkomen.
Beeldkwaliteit
Maar nu de hamvraag: hoe zijn de beelden? We gaan ervan uit dat je dit objectief koopt om (ook) de grootste diafragmaopening te gebruiken. Daarmee krijg je het meeste licht binnen, maar doe je ook de meeste concessies. Vooral in de hoeken van het beeld kan wat onscherpte ontstaan. Door iets te diafragmeren, bijvoorbeeld tot F 4, komt al snel veel meer scherpte terug. Het objectief bestaat uit 15 elementen in 12 groepen, die dankzij de nodige coating goed overstraling (‘flare’) en spookbeelden (‘ghosting’) tegenhouden. Ook bij felle contrasten valt de chromatische abberatie mee.
Een andere leuke bijkomstigheid is dat je met dit objectief redelijk dichtbij kunt scherpstellen. Namelijk tot 15 centimeter, wat het objectief geschikt maakt voor creatieve close-ups. De maximale vergrotingsfactor bedraagt dan 0,3x. Bij zulke foto’s ontstaat vaak ook wat bokeh-effect in de achtergrond. Deze bokeh is wellicht niet ‘boterzacht’ of ‘prachtig rond’, maar in onze ogen nog steeds degelijk. Ook dit lijkt een van de onvermijdelijke concessies bij een dergelijk ontwerp.
Het objectief is duidelijk ook gericht op de aspirant-videograaf. Denk aan de traploze diafragmaring, maar ook het lichte gewicht maakt deze lens ideaal voor Sony’s fullframe-vloggercamera’s. In combinatie met een gimbal of softwarematige stabilisatie heb je een prima vlogset, óók voor bij minder licht.
Conclusie
Voor wie is deze vaste supergroothoek precies bedoeld? Wat betreft fotografie denken we al snel aan architectuur-, landschaps- en wellicht ook astrofotografen. Maar dan vooral als je niet al de 16-35mm-groothoekzoom uit de G Master-serie in je tas hebt, of een soortgelijk objectief uit de topklasse. Op reis komt dit compacte objectief misschien nog wel het beste tot zijn recht, want dan telt elke gram. En wat concessies daargelaten, heb je hieraan veel waarde in een lichtgewichtverpakking.
Score: 8,6
Voor- en nadelen
➕ zeer compact
➕ fijne ergonomie
➕ scherp geprijsd
➖ (hoek)onscherpte bij volle opening
➖ bokeh niet boterzacht
Specificaties
model Sony FE 16mm F1.8 G
prijs € 999,-
leverancier Sony Benelux, www.sony.nl
brandpuntsafstand 16 mm
lichtsterkte F 1,8
aantal diafragmalamellen 11
objectiefconstructie 15 elementen in 12 groepen
optische beeldstabilisatie nee
scherpstellen handmatig en autofocus
gemaakt voor sensorformaat fullframe
beschikbare vattingen Sony E
gewicht/afmetingen 304 gram/75x73,8 mm
Opmerkingen