How It's Made: Snelle portretfotografie

4 februari 2025 09:00
30 januari 2025 08:17
Tess Mutsters

Op Zoom.nl komen we dagelijks tal van waanzinnige foto’s tegen. Sommige springen er zó uit, dat we daar even wat dieper in willen duiken. Zo kwamen we deze prachtige foto van een danseres in een verlaten ruimte van René Kuipers tegen. In dit artikel duiken we samen met René in hoe hij deze foto gemaakt heeft.

Foto: renekuipers - ISO 80 · ƒ/2.2 · 1/125s · 2.2mm

Het maken van een portret is één ding, maar het maken van een portret, terwijl het model beweegt, vergt een hele andere techniek. Je wil immers dat de foto scherp en mooi belicht is. René Kuipers weet hier duidelijk wel raad mee.

Meer leren? Volg dan de Zoom Academy cursus How It’s Made!

Het belang van licht en verhouding in composities

René fotografeert niet alleen maar met zijn camera. Dankzij zijn werk in de elektrotechniek komt hij vaak op plaatsen waar gebouwen worden gesloopt. Omdat hij dan meestal geen camera bij zich heeft, fotografeert hij de locaties met zijn telefoon. Hij stelt deze handmatig in, om in RAW te fotograferen. Vervolgens gebruikt hij deze achtergronden voor sommige portretfoto’s en kan hij in de nabewerking lang bezig zijn om de foto’s perfect in elkaar over te laten lopen.

René let altijd scherp op de lichtinval en de verhoudingen van de foto. Hij kijkt goed naar waar het licht vandaan komt en houd kleine details, zoals schaduwen en perspectief, goed in de gaten. 

Watch on YouTube

Studio-opstelling en apparatuur

René deelt een studio met anderen en heeft toegang tot een breed scala aan lichtopstellingen en achtergronden, van papier- tot doekachtergronden. Hoewel hij soms meerdere flitsers gebruikt, experimenteert hij de laatste tijd vaker met slechts één lamp, waarmee hij opvallend mooie resultaten behaalt. Hij werkt met Godox-flitsers vanwege de veelzijdigheid en betaalbaarheid en fotografeert meestal met zijn Canon R5 en een 24-70mm lens.

Foto: renekuipers - ISO 100 · ƒ/5 · 1/200s · 33mm

Aan de slag in Photoshop

Een van de grootste uitdagingen in Photoshop is volgens René het selecteren van haar. Hij gebruikt tools zoals "Select Subject" in combinatie met "Refine Edge" om een zo nauwkeurig mogelijke selectie te maken. Door de belichting tijdelijk te verhogen met een aanpassingslaag ziet hij duidelijker welke details toegevoegd moeten worden.

Om realistische schaduwen toe te voegen, maakt René gebruik van lagen en bewerkt hij deze met verschillende tools, zoals de "Gaussian Blur" en aanpassingen in dekking. Door kleuren uit de achtergrond te kiezen, zorgt hij ervoor dat de schaduw naadloos aansluit bij de omgeving. Dit is een proces van fijnslijpen, waarbij hij blijft experimenteren totdat het beeld natuurlijk oogt.

Foto: renekuipers - ISO 80 · ƒ/2.2 · 1/125s · 2.2mm