thomas93

Panasonic Lumix DMC-GF1

Hoi. Ik ben Thomas Kalkman. Gepassioneerd natuurfotograaf met een uitgesproken voorkeur voor minimalistische, futuristische en surrealistische macrofotografie. Ik studeer fiscaal recht aan de universiteit Leiden. Naast natuurfotografie en rechten heb ik belangstelling voor kunstgeschiedenis, filosofie, mycologie (paddenstoelenkunde) en als klap op de vuurpijl theoretische wiskunde. Maar of dat hier ter zake doet is natuurlijk de vraag. Ik vind het niettemin leuk om het even met je te delen. Ik publiceer van tijd tot tijd iets in een praktijkboek of tijdschrift met betrekking tot natuurfotografie. Ook neem ik wel eens deel aan een natuurfotowedstrijd. In 2016 werd ik eerste in de categorie voor jongeren t/m 25 jaar van de prestigieuze Roots Natuurfotowedstrijd. Bovendien wist ik tijdens het NK Natuurfotografie van 2017 een ’’bronzen plak’’ in de wacht te slepen. Natuurfotografische ontwikkeling staat voor mij voorop. Als natuurfotograaf probeer ik mij voortdurend te ontwikkelen met als doel het scheppen van creatieve natuurfoto’s, die niet alleen mij inzicht bieden in de schoonheid en diversiteit van de natuur, maar anderen ook. Creatieve natuurfoto's beginnen met originele ideeën. Ten einde die originele ideeën te laten ontspruiten aan mijn geestesoog laat ik me primair inspireren door de natuur. Ook vergaap ik me af en toe aan de portfolio's van (gerenommeerde) (natuur)fotografen. Maar ik houd met niet alleen met het fotografisch hier en nu bezig. Ik duik ook graag in het verleden. Hoe heeft het medium fotografie zich ontwikkeld? Het picturalisme, een eind 19e-/begin 20e-eeuwse stroming waarvan de vertegenwoordigers zich ten doel hadden gesteld het medium fotografie dat tot dan toe werd beschouwd als louter registrerend (reproductief) te verheffen tot kunstvorm, is bijvoorbeeld heel interessant en inspirerend. Bovendien bieden niet alleen de beelden van fotografen uit heden en verleden inspiratie. Ook bij andere vormen van beeldende kunst ga ik graag te rade. Ik kan uren kijken naar de schilderijen van Leidse fijnschilders, 19e-eeuwse impressionisten en 20e-eeuwse surrealisten, om maar een paar stromingen te noemen. Daarnaast vormt (klassieke) muziek ook een enorme inspiratiebron. Hou je van Bach? Ik wel. Ik probeer de structuur en harmonie van zijn muzikale werk soms te verdisconteren in een beeld. Je kunt het je zo gek niet bedenken. Al die stukjes inspiratie probeer ik vervolgens samen te brengen, te smeden tot een origineel idee en dat idee vervolgens om te zetten in een creatieve natuurfoto. Het maken van de vertaalslag tussen origineel idee en creatieve natuurfoto is minstens even lastig als het denkwerk. Voor het maken van die vertaalslag, het eigenlijke fotograferen, maak ik gebruik van in de ogen van de meeste natuurfotografen zeer eenvoudige apparatuur. Is dat erg? Neen. Peperdure apparatuur is allerminst noodzakelijk om tot interessante resultaten te komen binnen de natuurfotografie. De vindingrijkheid en creativiteit van de natuurfotograaf, zijn (afwijkende) kijk op de natuur die hij verdisconteerd in zijn beelden, vormen de sleutel tot aansprekende en onderscheidende natuurfoto’s.

Alle rechten voorbehouden
Meer info tonen