Upload jouw foto's
Op zoek naar het ideale Tamron-objectief: het Rijksmuseum als testlocatie © Tamron, Sony testdag, BBob Nijssen

23 januari 2020, 11:28

Nadat we eerder op pad gingen om diverse Tamron-objectieven voor Nikon en Canon te testen, was het begin dit jaar tijd om met een aantal fotografen verschillende Tamron-objectieven met Sony E-vatting uit te proberen. We deden dat op een bijzondere locatie, namelijk het Rijksmuseum. Benieuwd hoe de deelnemers het museum en het karakter van Amsterdam vastlegden en wat zij van de Tamron-objectieven vonden? Lees hier hun ervaringen!

Dit is een samenwerking met Transcontinenta B.V. Lees hier wat dit betekent.


Bekijk hier het videoverslag van deze Tamron testdag!



Bob Nijssen

De lens waar ik het meest naar uitkeek in de hoop dat hij mijn nieuwe groothoekzoomlens zou kunnen worden, was de Tamron 17-28mm F/2.8 Di III RXD. Wanneer ik hem in mijn hand houd, lijkt hij verrassend veel op de 28-75mm F/2.8 Di III RXD. Niet alleen qua uiterlijk; ook de grootte en het gewicht zijn redelijk vergelijkbaar. Het objectief is mooi compact, heerlijk licht en voelt meteen vertrouwd op mijn camerabody. Met de maximale 17mm-groothoekstand zoomt hij echt een flink stuk meer uit dan de 28-75mm en is daarmee ook geschikt voor het soort fotografie dat vraagt om een weidser beeld. De zalen in het Rijksmuseum met de imposante daken en grootse glas-in-loodramen zijn een mooie testomgeving.


Foto: Bob Nijssen. Gemaakt met: Tamron 17-28mm F/2.8 Di III RXD.

Bianca Manglie

De Tamron 35mm F/2.8 Di III OSD M1:2 voor Sony FE is mijn eerste 'prime'. Het objectief voelt zo licht aan dat je het idee hebt dat er geen lens op je camera zit. Het objectief heeft net zoals alle andere Tamron-objectieven met E-vatting een filtermaat van 67 mm, wat handig is voor schroeffilters.


Foto: Bianca Manglie.

Erik Keulers

Een aantal zaken is me al snel duidelijk wanneer ik de Tamron 24mm F/2.8 Di III OSD M1:2 op mijn Sony A7R III plaats. Dit objectief opent letterlijk nieuwe perspectieven door de kortste scherpstelafstand van 12 centimeter, gerekend vanaf de sensor. Wetende dat de lens zelf bijna 6,5 centimeter lang is, zit je letterlijk boven op het onderwerp. En dat maakt de brandpuntsafstand van 24 mm, die op zichzelf niet uitzonderlijk is, toch speciaal. Eigenlijk ontstaat er een anders-dan-anders macro-objectief. Het onderwerp kan groot in beeld komen en toch blijft de omgeving zichtbaar. Juist het verrassende perspectief nodigt uit tot experimenteren, en ik merk dat de hele collectie van het Rijksmuseum in een ander perspectief komt te staan. Voor mij de winnaar van vandaag!


Foto: Erik Keulers.

Jeffrey Jim

De groothoek van de Tamron 20mm F/2.8 Di III OSD M1:2 biedt de fotograaf vele mogelijkheden, zeker in een indooromgeving. Wat opvalt, is dat deze lens indoor nooit tekortschiet als het gaat om compositie. Hij is groothoekig genoeg om de kamers in beeld te brengen, maar ook speels genoeg om standbeelden prachtig vast te leggen. Daardoor kan de fotograaf relatief dramatisch ogende foto's maken, terwijl de grootste diafragmaopening van F 2,8 voor voldoende licht zorgt. De groothoek en korte minimale scherpstelafstand zorgen er tevens voor dat je niet, zoals bij een reguliere macrolens met een brandpuntsafstand van 90 mm, enkel het onderwerp scherp ziet met een compleet onscherpe achtergrond, maar dat ook een groot deel van de omgeving in het verhaal wordt meegenomen. Daardoor kan er leuk gespeeld worden met de compositie.


Foto's: Jeffrey Jim. Gemaakt met: Tamron 20mm F/2.8 Di III OSD M1:2.

Liesbeth Mulders

Van de hedendaagse kunst vliegen we naar het vliegtuig 'de FK 23', waarvoor ik de Tamron 17-28mm F/2.8 Di III RXD voor Sony FE gebruik. Wat geweldig om dit onderwerp vanuit verschillende standpunten te fotograferen! De lens stelt snel en goed scherp, en dankzij de goede beeldstabilisatie zijn de nummers in de cockpit ook na inzoomen nog goed leesbaar, ondanks dat ik op mijn tenen sta met de camera in de lucht.


Foto: Liesbeth Mulders. Gemaakt met: Tamron 17-28mm F/2.8 Di III RXD.

Wim van Beelen

Ondanks dat het volledig buiten mijn comfortzone was om te fotograferen in een museum met behoorlijk donkere omstandigheden en felle spotlights, lukte het me aardig om een aantal leuke foto's te maken. Ik fotografeer alles op de M-stand om zoveel mogelijk zelf te kunnen instellen. Soms was het lastig doordat de iso-waarde flink omhoog moest, maar door de beeldstabilisatie van de camera en de lichtsterkte van F 2,8 over het hele bereik was het goed te doen: ik vind de Tamron 17-28mm F/2.8 Di III RXD een topper! De autofocus en stabilisatie zijn super en hij is heerlijk geruisloos. Dit objectief voldoet exact aan mijn wensen. Deze lens zou voor mij de perfecte aanvulling zijn op de Tamron 28-75mm die ik al bezit en zou me iets meer ultragroothoek-ruimte geven voor mijn landschapsfotografie.


Foto's: Wim van Beelen.

Michaël Plato

De Tamron 20mm F/2.8 Di III OSD M1:2 komt in beperkte ruimtes zoals het museum volledig tot zijn recht, mede door de kortste scherpstelafstand van 11 centimeter. Het automatisch scherpstellen gaat zo goed als geruisloos, en met de hand gaat het lekker soepel. Ik ben zo onder de indruk van dit objectief dat ik het na de testdag besteld heb. Ook een prettige bijkomstigheid bij deze Tamron-objectieven is dat de filtermaat in alle gevallen hetzelfde is. Kortom: compacte lichtgewicht, lichtsterke objectieven, zo goed als geruisloos, goede scherpte, nauwelijks vignettering. Het scherpstellen gebeurt zonder zenuwachtig heen en weer pendelen. Het was een dynamische en leerzame dag!


Foto: Michaël Plato.


Bekijk de volledige reviews van de testdag op www.zoom.nl/tamron onder: Reviews Tamron-lenzen.


Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn